۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۸۹۷۶۸
حجت الاسلام ربانی:

بزرگداشت ایام شادی اهل بیت در جامعه پررنگ باشد

استاد حوزه علمیه قم گفت: شیعیان باید در ایام شادی اهل بیت(ع) شاد و در ایام حزن و مصیبت این بزرگواران محزون باشند.
ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل شرعی امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) گفت: بر اساس آموزه های دینی اعتقاد به 12 امام واجب است، سفارش پیامبر این بود که بعد از ایشان 12 امام جانشین حضرت می شوند.

وی افزود: باید انبیا و 12 امام را بنده های خدا بدانیم، بالاترین افتخار برای امامان این است که بنده خدا باشند، در نماز هر روز هم مسلمانان به عبودیت پیامبر و رسالت حضرت گواهی می دهند؛ بنابراین نباید انبیا، امامان و اولیای الهی را از حد بندگی خدا بالاتر برد.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که ائمه(ع) و انبیا بندگان خاص خدا به شمار می روند که با کسی قابل مقایسه نیستند، اظهار داشت: باید پیرو امامان معصوم باشیم چرا که حجت های الهی هستند و آنچه که بیان می کنند فرمایش خداوند است.

وی ادامه داد: باید همراه امام حرکت کرد از این رو نه باید از امام پیشی گرفت و نه باید از امام عقب افتاد، کسی می تواند موفق باشد که پیرو و همراه امام باشند؛ امامان معصوم مجتهد نیستند بلکه لسان آن ها لسان رسول خدا(ص) است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: ائمه طاهرین(ع) احکام را اجتهاد نمی کنند بلکه آنچه از سوی آن ها بیان می شود همان فرمایش پیامبر است، امامان جانشین رسول خدا(ص) هستند و زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نیست.

وی عنوان کرد: شیعیان باید در ایام شادی اهل بیت(ع) شاد باشند و در ایام حزن و مصیبت این بزرگواران محزون باشند، گاهی این موضوع مراعات نمی شود و شایسته نیست، همانگونه که بحث حزن مطرح است بحث ایام شادی اهل بیت(ع) هم باید مطرح و پررنگ باشد.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که انکار یکی از امامان معصوم مانند انکار همه ایشان است، افزود: ما موظف هستیم که گفتار ائمه(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهیم و همه مسلمانان باید به مرجعیت علمی امامان توجه کنند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که فرمایش ائمه اطهار(ع) حجت است و انسان باید در همه حالات تابع امام باشد، اظهار داشت: کسی که مدعی تبعیت از امام است در همه مراتب باید پیروی خود را ابراز کند.

وی اضافه کرد: امامت به انتخاب مردم نیست بلکه به نصب الهی صورت می گیرد، گاهی شنیده می شود که افرادی حتی از مسؤولان می گویند که امامت معصوم هم با انتخاب مردم است در حالی که چنین ادعایی درست نیست، 12 امام، امامت دارند چه مردم بپذیرند و چه نپذیرند و به انتخابات ربطی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ائمه طاهرین(ع) را نباید به دیگران مقایسه کرد، گفت: حساب امامان و انبیا جدا است و نباید با دیگران مقایسه شوند؛ باید به عصمت امامان از هرگونه آلودگی و هواهای نفسانی و زشتی اعتقاد داشته باشیم، غلو درباره ائمه طاهرین(ع) خلاف فرمایش ایشان است از این رو نباید امام را از حد بندگی خاص الهی بالاتر برد./۱۳۲۳/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات