۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۸۹۷۴۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

طلاب مطابق نیازهای جامعه پژوهش کنند

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) تهران با تأکید بر اینکه موضوعات پژوهش باید کاربردی شود، گفت: برای ارتقای پژوهشگری لازم است تا ابتدا در حوزه کارگروهی تشکیل شده و نیازهای جامعه را تشخیص دهد و طبق آن نیازها کار پژوهشی انجام شود.
محمد هادی بلالی

حجت الاسلام محمدهادی بلالی معاون پژوهش مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) تهران به مناسبت هفته پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراز کرد: با توجه به روح مسائل پژوهشی، بحث کمیت نباید در پژوهش مورد توجه قرار گیرد، اگر پژوهش به سمت کمیت رود از محتوای غنی آثار کاسته می شود و طلبه فقط به تعداد آثار توجه خواهد کرد که این سبب کاهش کیفیت آثار می شود.

وی عدم انگیزه طلاب و از بین رفتن انگیزه ها را یکی از آسیب های عرصه پژوهشگری برشمرد و افزود: برخی نهادهای دولتی برای پذیرش طرح های پژوهشی می گویند که باید سطح چهار یا دکترا داشته باشید که این همان نگاه کمیتی هست برای پژوهشگری آسیب زا است.

مدرس دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد: اصولاً مردم با پژوهش های علوم دینی مثل صنعت و پزشکی درگیری مادی ندارند بلکه پژوهش های دینی و بیشتر اعتقادی و فرهنگی هستند که به مشکل مالی مواجه می شوند.

وی با اظهار اینکه فقط عده ای خاص مورد برخی حمایت های دولتی قرار می گیرند، از توزیع نامناسب حمایت ها در امر پژوهش انتقاد کرد و افزود: حمایت ها متمرکز است، هم در دانشگاه ها و هم در حوزه ها بودجه های میلیاردی صرف می شود اما فقط درصد کمی می توانند از این امکانات استفاده کنند که این حرکت ناعادلانه در محیطی فرهیخته و پژوهشگرانه بعید می باشد.

استاد سطح عالی حوزه با اذعان به اینکه این موضوع که طلبه ها و پژوهشگران نباید سراغ مسائل مادی بروند مورد قبول نیست، خاطرنشان کرد: این نگاه را همان کسانی که به دنبال حمایت ناعادلانه هستند ایجاد کرده اند.

وی اضافه کرد: در امر پژوهش دو طرف وجود دارد یک طرف شخص پژوهشگر و طرف بعدی مؤسسه و نهادی که قصد استفاده از پژوهش را دارد، پژوهش و علم باید تبدیل به کاربرد و تحول در اجتماع شود و پژوهش نتیجه عملی و کاربردی در اجتماع داشته باشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) تهران ادامه داد: پژوهشگر نباید فقط دنبال مسائل مادی برود اما این امر زمانی محقق می شود که آن نهادی که قصد استفاده از پژوهش را دارد از لحاظ مادی پژوهشگر را مورد حمایت قرار دهد، اما وقتی حمایتی صورت نمی گیرد نباید از پژوهشگر انتظار داشته باشیم به امر پژوهش خوب توجه کند، در واقع باید تقسیم کار صورت گیرد، پژوهشگر به دور از دغدغه مالی و تأمین نیازهای مالی وقت خود را صرف پژوهش کند و طرف دیگر ماجرا حمایت مالی را انجام دهد.

وی برای ارتقای فرهنگ پژوهش در میان طلاب، از عملکرد حوزه متبوع خود در این زمینه خبر داد و گفت: در حوزه علی بن ابیطالب(ع) تمامی دروس چه اصلی و چه فرعی از 17 نمره حساب می شوند و سه نمره باقیمانده صرف تهیه مقاله علمی و طرح  پژوهشی که طلبه ارائه کند می باشد که این سبب ایجاد انگیزه در طلبه می شود.

حجت الاسلام بلالی بیان کرد: اگر تحقیقات واقعی و بر اساس نیاز مردم باشد، آنگاه آن پژوهش را می توان در جامعه پیاده سازی کرد، مثلاً باید توجه داشت جوانان کشور چه شبهاتی دارند و در فضای مجازی و کتاب هایی که می خوانند چه مسائلی برایشان مطرح می شود و چه پاسخ هایی از سمت ما باید ارائه شود، اما متأسفانه ما کماکان با رویکرد پاسخگویی به جوان چهل سال پیش پژوهش می کنیم و سراغ نیازها می رویم.

وی افزود: در واقع پژوهشی که امروز می کنیم جامعه هدف ما را نمی تواند جذب کند و مردم احساس نمی کنند که این پژوهش مورد نیازشان است، مثل اینکه استاد فلسفه را سر کلاس اول ابتدایی برده و او تعبیر فلسفی را در قالب کلماتی سطح بالا برای کودکان بازگو کند، در این حالت مخاطب توجهی به حرفهای استاد ندارد چرا که احساس نمی کند این حرف ها برای او باشد و در این صورت آن استاد نمی تواند استاد کاربردی باشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) با تأکید بر اینکه موضوعات باید کاربردی شود، خاطرنشان کرد: امروز احساس طلاب این است که حوزه نسبت به پژوهش ها بی توجه شده است که نتیجه آن عدم پذیرش پژوهش ها از سوی مردم است، لازم است تا ابتدا در حوزه کارگروهی تشکیل شود و نیازهای جامعه را تشخیص دهد و طبق آن نیازها کار پژوهشی انجام شود.

وی در پایان با ابراز اینکه امروز ماهنامه و فصلنامه های زیادی منتشر می شود، گفت: اما درصد کمی از جامعه از آن استفاده می کنند، بد نیست امروز این تناسب را بررسی کرد که بودجه مسائل فرهنگی و پژوهشی چند درصد بودجه کل کشور است و از آن طرف بررسی کرد مخاطب اینها چند درصد جامعه هستند که به نظر بنده با توجه به مخاطب کم این آثار در جامعه همین مقدار هزینه هم خودش اسراف است./804/ت۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات