۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۸۹۷۲۱
آیت الله مهدوی:

انسان کینه توز زندگی راحتی ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با استناد به روایات معصومین(ع) و با بیان این که انسان کینه توز در طول زندگی اش ناراحت است، گفت: ملازمت نفس در کسب حلم سبب دور شدن کینه از دل می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: دل مؤمن از کینه خالی است.

وی در ادامه بررسی اثرات مخرب کینه توزی در سیر معنوی انسان افزود: آگاهی علمی از اثرات مفسده آمیز کینه توزی سبب تصدیق قلبی انسان نسبت به مضرات کینه توزی خواهد شد و این تصدیق قطعاً سبب نفرت دل نسبت به کینه می شود که این نفرت، اراده انسان را برای دور شدن از کینه تقویت می کند.  

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، از تیزی بخل، کینه، غضب و حسد به واسطه چهار چیز دیگر خودتان را حفظ کنید، این ابزارها شامل فکر کردن در عاقبت در امور، تلاش در کسب فضائل و دوری از رذائل، آبادی آخرت و ملازمت در کسب حلم نیز از اقداماتی است که حفظ انسان از رذائل اخلاقی خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: تفکر در عاقبت بُخل، غضب، کینه و حسد سبب تقویت اراده در راستای حفظ شدن انسان از آلوده شدن به این رذائل خواهد شد.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، همواره نفس انسان کینه توز در عذاب است و غصه این شخص مضاعف است همچنین کینه خویشاوند و همنشینی برای انسان خواهد بود و رفاقت انسان کینه توز دوام ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: انسان کینه توز ممکن است نسبت به هر کسی کینه بورزد از این رو این افراد برای رفاقت مناسب نیستند؛ شخص کینه توز هرگز به صفت کرامت مزین نیست که نشانه پستی است؛ حضرت یوسف(ع) اگر کینه توز بودند، هرگز برادرانشان را نمی بخشیدند و رفتار غلط آن ها را جبران می کردند ولی ایشان بزرگوار بودند و از رفتار غلط آن ها چشم پوشی کردند.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) با بیان این که انسان کینه توز در کم ترین راحتی قرار دارد، تبیین کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، کینه مؤمن در جایگاهی است که نشسته است بعد از این که از آن مکان فاصله گرفت، آن کینه را کنار می گذارد ولی کینه کفار تا ابد ادامه دارد بنابراین قرآن خطاب به آن ها می فرماید همراه با خشمتان بمیرید که این مسأله با دو معنا قابل تبیین است اولین معنا این است کافر با کینه از دنیا می رود و دومین معنا بیان می دارد که کینه موجود در دل کافر عامل مرگ او می شود.

وی در پایان گفت: انسانی که مؤمن باشد به خاطر تزیین به لباس تقوا بعد از هر جلسه لباس روحش را می تکاند و از کینه ها به دور می ماند؛ پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، کینه مؤمن کم است؛ فقط چهارده معصوم(ع) هستند که دلشان نسبت به مؤمنان خالی از کینه است و دیگران تا حدودی از این کینه توزی متضرر هستند./867/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات