۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۵۸۹۷۱۸

نشست علمی تخصصی بررسی مفهوم ترور برگزار شد

نشست علمی تخصصی بررسی مفهوم ترور با سخنرانی قاضی زاده هاشمی و موسی زاده به همت بسیج دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.
تروریسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمی تخصصی بررسی مفهوم ترور شامگاه پنج شنبه با سخنرانی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و رضا موسی زاده به همت بسیج دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این دانشگاه برگزار شد.

رضا موسی زاده به اهمیت های مفهوم تروریسم اشاره و گفت: تروریسم موضوعی است که دهه های متمادی دولت ها را درگیر خود کرده و اهمیت آن روز افزون می شود، به ویژه کشور ما که از روزهای اول انقلاب قربانی تروریسم بوده است.

وی افزود: پدیده تروریسم گاهی سبب جنگ جهانی شده که اولین جنگ جهانی نیز در بستر ترور بوده که به دنبال آن خونریزی ها انجام شده و پس از آن 19 کنوانسیون بین المللی فقط در موضوع تروریسم وضع شده است.

استاد حقوق بین الملل وزارت امور خارجه حادثه 11 سپتامبر را یکی از مصادیق تروریستی دانست و عنوان کرد: موضوعات حقوق بین الملل در زمینه تروریسم بعد از 11 سپتامبر از حیث اجرا و تصمیماتی به شکل تازه ای درآمد و قواعدی وضع شد که بعد از این اتفاق تئوری های مختلفی ایجاد شد و در بحث مبارزه با تروریسم نظریه اقدام پیشگیرانه مطرح شد.

موسی زاده اظهار کرد: پس از اتفاق ۱۱ سپتامبر ملاحظات امنیتی مقدم بر مباحث حقوقی شد و حتی این موضوع بر مباحث مصونیت های دیپلماتیک پیشی گرفت و سبب کم دقتی به مباحث حقوقی شد که این موضوع افزایش اختیارات شورای امنیت را به همراه داشت.

وی افزود: شورای امنیت در حال حاضر به هر موضوعی ورود پیدا می کند که بارزترین نمونه آن در مباحث ملی ورود شورای امنیت به فعالیت های هسته ای ایران ورود پیدا کرد و این در حالی استکه صلاحیت این موضوع بر عهده سازمان دیگری بوده است.

موسی زاده چهارمین پیامد حادثه 11 سپتامبر را در مباحث تروریسم قانون گذاری شورای امنیت دانست و ابراز کرد: شورای امنیت وارد قانون گذاری شد در حالی که تاکنون چنین کاری را انجام نمی داده چرا که در صلاحیتش نبوده اما این عمل یقینا تاثیر بر سایر مباحث حقوق بین الملل داشته است.

استاد حقوق بین الملل اولین اصل حقوق معاهدات را رضایت اطراف معاهده دانست و خاطرنشان کرد: شورای امنیت استثناء قائل است که رضایت دولت ها شرط نیست و در قطعنامه ها علیه ایران برخلاف اصول اولیه معاهدات بین المللی است که دلیل آن تقدم مسائل امنیتی بر اصل حقوقی است.

وی افزود: برجام توافقی حقوقی نبوده بلکه تعهدی سیاسی بوده و عملکردها بر مبنا و رویکرد سیاسی و غیر اخلاقی دولت آمریکا بوده و چون موازنه قدرت در این توافق برابر نیست از جانب آمریکا اگر نقضی صورت گیرد ایران نمی تواند کاری را از پیش ببرد.

موسی زاده در پایان سخنان خود گفت: تروریسم و به صورت مطلق حادثه 11 سپتامبر پیامدهای گسترده ای در عرصه حقوق بین الملل و داخلی داشته که نمونه دیگر آن نیز بلوکه شدن اموال ایران در آمریکا بوده که این موضوع با توجه به مشروعیت دادن به دادگاه های داخلی کشورها برای تعیین تروریست ایجاد شده است./۸۶۴/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات