۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۸۹۷۰۷
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

آدمی فطرتاً، عبد و به دنبال دستور است

استاد حوزه علمیه گفت: انسان با عقلانیت به این نتیجه می‌رسد که دستور برای او مفیدتر است؛ آدمی فطرتاً، عبد و به دنبال دستور است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه در کلاس درس نظام اخلاق اسلامی که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: انسان باید برای چالش رنج که اصلی‌ترین چالش بشر است در ذهن خود اهدافی ترسیم کند.

وی در ادامه افزود: در این مسیر اول باید رنج و عوامل آن را از بین ببرد و موانع رسیدن به وضعیت مطلوب را از سر راه بردارد؛ پذیرش بخشی از رنج‌ها در دنیا اجتناب ناپذیر و مبنایی اساسی و اصلی در حرکت انسان به سوی کمالات است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: اولین آگاهی کلیدی برای بشر که میان انسان و حیوان تفاوت ایجاد می‌کند، تکان دهنده است و جهان بینی مورد نیاز انسان برای اخلاقی شدن را تامین می‌کند، اجتناب ناپذیری رنج در دنیاست.

وی در ادامه بیان داشت: کسی که در برابر رنج منعفل باشد زجر زیادی را متحمل خواهد شد؛ مهمترین قاعده برنامه استقبال از رنج، مخالفت با هوای نفس و چیزهایی است که انسان به سوی آنها میل و گرایش دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز داشت: دین، برنامه مخالفت با هوا و مخالفت با هوا، برنامه نظام اخلاقی اسلام و محور دین ماست که از جمله این برنامه ها عمل به دستورات قرآن کریم است؛ دستورات دینی در ترکیب با مقدرات انسان وضعیتی برای انسان فراهم می‌کنند که جریان مخالفت با هوا، صبر و بصیرت و میزان کمالات را در او بالا می‌برد.

وی افزود: کسی که اهل مخالفت با هوای نفس نیست قطعاً دستورات دین و قرآن کریم را درک نمی‌کند بنابراین باید کاری کرد که انسان اهل مخالفت با هوای نفس شود؛ در این راه اسلام دستورات و برنامه‌هایی دارد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: این برنامه ریزی باید به دست کسی سپرده شود که هواهای نفس انسان را به خوبی می‌شناسد و مقدّراتش به دست اوست؛ در این راستا دستور دهنده‌ای آگاه و شناختی همه جانبه لازم است تا دستورات و برنامه‌ها، سبب رشد و ترقی انسان شود و او را به درجات و مراتب بالا برساند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قرآن پیشنهاد نمی‌دهد بلکه دستور می‌دهد، گفت: پزشک به علت شناخت و آگاهی از بیماری، علل و آسیب‌های آن هیچ گاه به بیمار پیشنهاد پیشگیری یا درمان نمی‌دهد بلکه دستور می‌دهد، زیرا قطعاً این امر به صلاح اوست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: انسان با عقلانیت به این نتیجه می‌رسد که دستور برای او مفیدتر است؛ آدمی فطرتاً، عبد و به دنبال دستور است؛ پیاژه معتقد است انسان از ۷ سالگی به دنبال دستور می‌گردد؛ متاسفانه انسان امروز فریب خورده و به او تلقین شده که هر چه آزادتر باشد بهتر است./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات