۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۵۸۹۷۰۶

سرگذشت شهیدی از خوزستان در صدر کتب پرفروش «اساتید دانشگاه»

یکی از کتب پرفروش «جوانمرد قصاب» بوده که موضوع آن در خصوص یکی از شهدای استان خوزستان است و بیشتر ارگان‌های دولتی آن را خریده‌اند.
قصاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از منانشر،انتشارات «اساتید دانشگاه» از سال ۱۳۹۴ تا به امروز، با انتشار نزدیک به ۱۵۰ عنوان کتاب از ناشران موفق دانشگاهی است. باقر دشتی میاب، مدیرمسئول این انتشارات، در خصوص وضعیت کلی انتشارات خود گفت:

ما در حال حاضر در زمینه‌های دانشگاهی و مدیریتی و یک سری آثار در مورد دفاع مقدس کار می‌کنیم. بنده از سال ۸۷ شروع به‌ کار کردم و تا به حال با سه انتشارات همکاری داشته‌ام. ابتدا به‌صورت قراردادی با انتشارات «به‌آوران» نزدیک ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ کردم، پس از آن در انتشارات «یاد عارف» نزدیک ۲۵۰ عنوان کتاب منتشر کردم و در سال ۹۴ توانستم مجوز نشر «اساتید دانشگاه» را بگیرم. با این مجوز تا به‌حال ۱۳۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ام و با بیش از ششصد نویسنده و مترجم همکاری داشته‌ایم.

بهبود وضعیت پخش کاغذ هم‌زمان با شروع به کار اتحادیه

دشتی به تشریح مشکلات ناشران پرداخت و به نبود کاغذ با قیمت مناسب اشاره کرد و گفت: از نابسامانی اوضاع بازار همگان اطلاع دارند. کاغذ گران است و رنگ و تونر نیست. با این وضعی که به وجود آمده، چاپ کتاب برای ما بسیار هزینه‌بر شده است.

وی افزود: البته از زمانی که اتحادیه شروع به توزیع کاغذ کرده، وضعیت رو به بهبودی رفته؛ اما موقع برآورد قیمت، کتاب خیلی گران می‌شود و مردم توان خرید ندارند. هر صفحه برای ما به غیر از جلد، صفحه‌بندی، حق تألیف، طراحی صفحه و لیتوگرافی، صحافی و … پنجاه تا شصت تومان درمی‌آید. یک کتاب با مجموع این هزینه‌ها خیلی گران می‌شود و ما مجبوریم قیمت را بالاتر بزنیم. از طرفی هم مردم در این مشکلات اقتصادی توانایی خرید کتاب ندارند؛ در نتیجه خیلی از کتاب‌ها روی دستمان می‌ماند. ما هم مجبور می‌شویم کتاب را دیجیتالی چاپ کنیم که آن هم صفحه‌ای هفتاد تومان می‌شود. یک جلد کتاب صدصفحه‌ای دیجیتالی شش‌هزار تومان هزینه برمی‌دارد. اگر بخواهیم ده‌هزار تومان قیمت‌گذاری کنیم، صرفه ندارد. مجبوریم پانزده تا هجده‌هزار تومان قیمت بزنیم. برای همین همۀ مردم شاکی هستند.

دشتی به معرفی تازه‌های نشر این انتشارات پرداخت و افزود: در چند ماه اخیر حدود بیست‌سی عنوان تازه‌های نشر داشته‌ایم؛ اما با تیراژ پایین، در حد صد یا دویست جلد. کتاب‌هایی مثل «مدیریت کسب و کار»، «صد قانون»، «شهدای شهرستان مرند» و «جوانمرد قصاب» را به تازگی چاپ کرده‌ایم.

سرگذشت شهیدی از خوزستان در صدر کتب پرفروش

وی تصریح کرد: در حال حاضر که به تازگی توانسته‌ایم از اتحادیه کاغذ بگیریم، کتاب‌هایی را که در برآوردمان فروش بالاتری دارند، تجدید چاپ کردیم.

مدیر انتشارات «اساتید دانشگاه» ضمن معرفی کتب پرفروش این انتشارات اضافه کرد: یکی از کتب پرفروش ما «جوانمرد قصاب» بوده که موضوع آن در خصوص یکی از شهدای استان خوزستان است و بیشتر ارگان‌های دولتی آن را خریده‌اند.

«شهدای میاب» کتاب دیگری است که بیشتر اهالی منطقۀ میاب آن را خریده‌اند.

چند کار دانشگاهی هم داشتیم که فروش خوبی داشتند؛ مثل «بازاریابی سبز»، «صد قانون» و «رازهای خوشبختی».

او تصریح کرد: در حال حاضر اگر بتوانیم کاغذ تحویل بگیریم، «صد قانون» و «رازهای خوشبختی» را که ترجمه هستند در دست چاپ داریم.

دشتی میاب ضمن اشاره به مشکلات ناشران که گریبان‌گیر نویسندگان نیز شده است افزود: ناشر اگر نتواند کتاب را با تیراژ بالا چاپ کند، به نویسنده هم نمی‌تواند حق تألیف بدهد. ناشر باید قیمت را طوری برآورد کند که توسط خریدار مقبول باشد. کتاب صدصفحه‌ای که فقط شش‌هزار تومان هزینۀ تولیدش باشد و دویست جلد آن با پانزده‌هزار تومان روانۀ بازار شود، ۳۵درصد آن برای تخفیف هزینه می‌شود و سودی که باقی می‌ماند، چهارهزار تومان است. از این چهارهزار تومان چقدر باید به نویسنده داد؟ سهم خود ناشر که سرمایه‌گذار است چقدر می‌شود؟ هزینۀ اجارۀ انبار و کارگر و بیمه و … چه می‌شود؟ در این شرایط ادارۀ دارایی که قبلاً اعلام کرده بود ناشران معاف از مالیات‌اند، یک‌میلیون‌وهشتصدهزار تومان مالیات برآورد کرده!

با همۀ این هزینه‌ها چیزی برای ناشر باقی نمی‌ماند و ما فقط به صرف علاقه‌ای که به این شغل داریم، در این حرفه ماندگار شده‌ایم.

او در پایان به نبود همکاری و یاری از سوی مسئولین برای بهبود صنعت نشر اشاره کرد و گفت: تا به حال مسئولین برای رفع مشکلات ناشران یا همکاری برای فروش محصولات کار مثبتی انجام نداده‌اند. در همۀ دولت‌ها اوضاع به همین صورت بوده و رسیدگی به مشکلات نشر و ناشران در اولویتشان نبوده است./۹۲۵/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات