۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۵۸۹۷۰۰
آیت‌الله جاودان:

وعده مغفرت صغائر با اجتناب از کبائر محقق می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وعده مغفرت صغائر با اجتناب از کبائر محقق می‌شود، گفت: اگر انسان از کبائر اجتناب کند و ناخواسته مرتکب صغائر شود با یک نماز گناهان او پاک می‌شود.
جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان، در جلسه این هفته درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال از میان بشر بندگانی را برگزید تا در میان میلیاردها انسان حضورداشته باشند و آنان را در مسیر حق هدایت کرده و در رسیدن انسان‌ها به کمال آنان را یاری کنند.

وی افزود: در همه زمان‌ها خداوند حداقل یک نفر از این برگزیدگان را در میان جامعه بشری قرار داده اما گاهی هم‌زمان چند برگزیده در یک زمان هم وجود داشتند مانند 5 تن آل عبا که در دوران حیات وجود مقدس پیامبر اسلام حضور داشتند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه انبیا و اولیای الهی برگزیدگان درگاه حضرت حق هستند، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به مشرکان می‌فرماید: شما و بتانتان هیزم جهنم هستید و به‌طورقطع وارد جهنم خواهید شد؛ انسان‌های برگزیده از آتش جهنم دور هستند حتی صدای ناله جهنمیان را هم نمی‌شنوند و به‌صورت ابد در جایگاهی که مطابق میل و خواسته آنان است زندگی می‌کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان‌های مؤمن از هنگام مرگ تا زمانی که وارد بهشت می‌شوند لحظه‌ای در رنج و ناراحتی نخواهند بود.

وی با بیان اینکه قیامت روز فزع اکبر است، گفت: بزرگ‌ترین ترسی که ممکن است وجود انسان را فرابگیرد همان روز قیامت است و تنها کسانی می‌توانند در این سختی راحت باشند که در عالم دنیا از انبیاء و اوصیای الهی تبعیت کرده باشند.

آیت‌الله جاودان مبارزه با تفکرات شرک‌آلود را مهم‌ترین رسالت انبیا و اولیای الهی دانست و اظهار داشت: خداوند پیامبران و ائمه اطهار(ع) را برگزید تا الگویی برای جامعه بشری دررسیدن به کمال باشند؛ اولیای الهی هرگز ایمان خود را با ظلم آغشته نمی‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ترس قیامت غیرقابل‌توصیف است، گفت: اگر کسی یک‌صدم از آن ترس را در عالم دنیا حس کند لحظه‌ای زنده باقی نمی‌ماند، اولیای الهی به‌هیچ‌عنوان اهل ظلم نبودند و نیستند، همه رنج‌ها و عذاب‌های قیامت جزای ظلمی است که انسان در عالم دنیا مرتکب می‌شود.

وی افزود: انسان گناهکار در قیامت گرفتار ظلمت می‌شود و آن ظلمت را با همه وجود لمس می‌کند و این ثمره همان گناهانی است که در دنیا بدون واهمه مرتکب می‌شود اما انسان‌های مؤمن بدون اینکه در پرونده دنیوی‌شان ظلمی داشته باشند در کمال آرامش و امنیت وارد وادی امن می‌شوند.

آیت‌الله جاودان با تأکید بر اینکه انسان با اجتناب از ظلم می‌تواند به مرتبه عدالت دست یابد، ابراز کرد: چنین انسانی هرگز بر انجام گناهان صغیره پافشاری نمی‌کند و اگر هم از او گناهی سر بزند به‌سرعت توبه می‌کند و هرگز با تکرار گناهان صغیره مرتکب گناه کبیره نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر انسان از کبائر اجتناب کند و ناخواسته مرتکب صغائر شود با یک نماز گناهان او پاک می‌شود؛ با اجتناب از گناه است که انسان به جایگاه کرامت دست می‌یابد، بندگان برگزیده خداوند صاحبان کرامت و محترمان درگاه الهی هستند.

وی افزود: آنان با اطاعت از خداوند حضرت حق را صاحب‌اختیار خود قراردادند درحالی‌که گناه‌کاران خود صاحب‌اختیار خودشان هستند. انسان به هر میزان به جایگاه کرامت نزدیک شود به همان مقدار می‌تواند مقامش از ملائکه‌ بالاتر برود چراکه خداوند در میان همه مخلوقات به انسان برتری بخشیده است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات