۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۵۸۹۶۹۷

نشست علمی و مهارتی «إقراء» در حرم حضرت معصومه برگزار شد

نشست علمی و مهارتی «إقراء» با حضور شیخ محمد عصفور و جمعی از اساتید، حافظان و قاریان جامعه قرآن ایران اسلامی در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر برگزار شد.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شامگاه پنجشنبه نشست علمی و مهارتی «إقراء» با حضور شیخ محمد عصفور و جمعی از اساتید، حافظان و قاریان جامعه قرآن ایران اسلامی در سالن امام خامنه‌ای آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها برگزار شد.

بر اساس این گزارش این نشست علمی و مهارتی که در دو نوبت عصر و شب برگزار شد، در بخش ابتدایی به بررسی جایگاه سنت إقراء، اهداف و ضرورت‌های آن در جهان اسلام از زبان شیخ محمد عصفور پرداخته شد.

همچنین این نشست در نوبت دوم خود کارگاه عملی-آموزشی با عنوان «أخطاء تلاوت» را تدارک دیده بود که در این کارگاه هم‌زمان با قرائت حافظان و قاریان به‌صورت عملی اشتباهات رایج در تلاوت قرآن کریم مطرح و نحوه ادای صحیح آن‌ها بیان شد.

لازم به ذکر است عنوان این نشست علمی «إقراء» منشأ تاریخی نیز دارد که هویت این سند تاریخی از سوی کارشناسان این نشست تبیین شد.

«إقراء» در حقیقت از الگوی آموزش قرآن در بستر وحی به بشر برگرفته‌شده است و از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) هر شخصی (قاری یا حافظ معیار مورد نظر سند) قرآن را به‌صورت مشافهه و در اصلاح سینه‌به‌سینه به دیگری انتقال می‌دهد.

این شیوه آموزشی که در تاریخ به‌عنوان «إقراء» مشهور شد، هر شخص به همان الگویی که قرآن کریم را از لسان مبارک نبی گرامی اسلام شنیده است و پس از شنیدن بر پیامبر خوانده (در حقیقت «أخطاء تلاوت» از سوی پیامبر به او آموخته‌شده است) به دیگری منتقل می‌کند؛ بر این اساس در تاریخ إقراء سلسله سندی موجود است که بر اساس آن سند شیخ محمد عصفور سی و دومین نفر سلسله این سند است.

گفتنی در پایان این کارگاه علمی مهارتی قرایان ایرانی با خواندن کل قرآن کریم به‌صورت مشافهه یکی از اصیل‌ترین الگوهای قرائت را دریافته و پس از تصحیح «أخطاء تلاوت» موفق به دریافت اجازه‌نامه سند إقراء می‌شوند./837/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات