۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۵۸۹۶۷۴
آیت الله مکارم شیرازی:

۴هزار جوان به خاطر مسائل مهریه زندانی هستند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از زندانی بودن ۴ هزار جوان به خاطر ناتوانی در پرداخت مهریه ابراز تاسف کرد و گفت: تا مادامی که ایسار فرد ثابت نشده نمی توان او را در زندان نگه داشت.
دیدار اعضاء بسیج حقوقدانان با حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس اخلاق خود که با حضور طلاب و خانواده های شان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، یکی از مسائل مهم در امر ازدواج را موضوع مهریه دانست و مهریه را نوعی احترام به زن ارزیابی کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به چند حکم در موضوع ازدواج و مهریه، گفت: اگرکسی ازدواج کند به شرط این که مهریه ای در کار نباشد، این ازدواج باطل است، اگر مهریه مبهم باشد مهریه باطل است، اما ازدواج باطل نیست و در این گونه موارد سراغ مهرالمثل می روند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: اگر مهریه از درآمد حرام باشد چنین مهریه ای نیز باطل است اما ازدواج باطل نیست و در این گونه موارد نیز باید سراغ مهرالمثل رفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر مهریه نامعقول باشد به عنوان مثال یک میلیارد سکه طلا را مهریه قرار دهند؛ به عقیده ما چنین مهریه هایی نیز باطل است و در این قبیل مهریه ها نیز باید سراغ مهرالمثل رفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: چنانچه مهریه را در عقد ازدواج ذکر نکنند؛ عقد صحیح است منتهی سراغ مهرالمثل می رویم.

وی با استناد به روایاتی در خصوص این که مهریه ها باید سبک باشد، بیان داشت: یکی از مسائل مسلم در اسلام این است که مهریه باید سبک باشد، اسلام با مهریه های سنگین مخالف است و در این خصوص روایاتی بسیاری از معصومین(ع) وجود دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با توصیه جدی والدین به آسان گرفتن در امر مهریه و ازدواج، افزود: یکی از مسائلی که در امر مهم ازدواج موجب گرفتاری خانواده ها و جوانان می شود بحث تجمل گرایی و چشم و هم چشمی ها است.

این مرجع تقلید با اشاره به فلسفه آسان گرفتن در مهریه، تصریح کرد: اولا مهریه سنگین دلیل بر بی اعتمادی زن و شوهر به یکدیگر است، وقتی زوجین به هم اعتماد دارند دلیلی ندارد که مهریه های آنچنانی و بالا در نظر بگیرند، ثانیا مهریه های سنگین آینده زندگی مشترک را دچار مشکل و چالش جدی می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: فلسفه دیگر این که مهریه های سنگین سبب می شود سایر جوانان نه تنها انگیزه و رغبتی برای ازدواج پیدا نکنند بلکه از ازدواج فراری می شوند.

این مرجع تقلید افزود: طبق اخبار منتشره الان چهار هزار جوان به خاطر مسائل مهریه در زندان هستند در حالی که از نظر فقهی اینها بیگناه هستند؛ اصل را می گذارند بر ایسار و پولدار بودن در حالی که اصل بر اعسار و بی پولی است.

وی اضافه کرد: مادمامی که ثابت نشود شخص پول دارد و نمی دهد آزاد است و نباید اینها را در زندان نگه دارند. /924/ج

ارسال نظرات