۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۸۹۶۷۰
با حضور جمعی از طلاب و روحانیان؛

مراسم سالگرد آیت الله سید سجاد علوی گرگانی در قم برگزار شد

سی و سومین سالروز ارتحال عالم ربانی آیت الله سید سجاد علوی گرگانی والد بزرگوار حضرت آیت الله علوی گرگانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد برگزار شد.
سالروز ارتحال آیت الله سید سجاد علوی گرگانی در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد ارتحال آیت الله حاج آقا سید سجاد علوی گرگانی (ره) والد حضرت آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در بیت این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این مراسم که همراه با حضور جمعی از طلاب، اساتید، شاگردان و مردم قم بود، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به روایاتی در ارتباط با عالم برزخ و عالم قیامت ابراز داشت: بنده دیدم در برخی منابع عامه آمده است که اموات انسان در قبرستان حتی صدای کفش زنده ها را می شنوند.

وی با بیان این که یکی از مستحبات فراموش شده گذاشتن دو چوب تر انار در دو طرف میت هنگام دفن است، افزود: در روایتی که در بخش طهارت بحث تجهیز اموات کتاب جواهر آمده زراره یا محمد بن مسلم از امام باقر(ع) سؤال می کند که فایده این دو چوب انار چیست؟ حضرت می فرماید: «تا این چوب تر هست خدا میت را عذاب نمی کند، بعد از پوسیدن و خشک شدن چوب هم خدا اکرم از آن است که اول عذاب نکند و بعد عذاب کند و حساب و ثواب و عقاب و عتاب در روزی واحد و ساعتی واحد است به اندازه ای که میت در قبر گذاشته می شود و بیرون می آید».

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با شخصیت ویژه مرحوم آیت الله سید سجاد علوی گرگانی، ابراز داشت: ما ایشان در قم زیارت کرده بودیم شخصیتی سنگین، باوقار و اهل ذکر مداوم بود.

وی اضافه کرد: ایشان متولد 1322 قمری بودند و در سن 15 سالگی والدین خود را به فاصله سه روز از دست دادند و بعد راهی نجف اشرف شدند و بیش از 12 سال در نجف اشرف تحصیل کردند و به امر حضرت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی به ایران آمدند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به علاقه وافر این عالم ربانی به تبلیغ دین و گسترش مبانی و معارف اهل بیت(ع) یادآور شد: ایشان به درخواست مردم گرگان و امر حضرت آیت الله بروجردی تا آخر عمر در گرگان مشغول تبلیغ و ترویج دین بودند و حسینیه ها و مساجد متعددی بنا کردند و چند دوره تفسیر از حفظ ارائه دادند.

وی تأکید کرد: اساسا بیت بزرگوار این عالم بزرگوار یک بیت رفیعی است؛ هم خود ایشان و هم خانواده ایشان مورد علاقه و توجه مردم آن دیار بودند و در سال 1365 هجری شمسی از دنیا رحلت کردند که جا دارد سالروز رحلت این عالم ربانی و همچنین برادر بزرگوار حضرت آیت الله علوی گرگانی را خدمت این مرجع بزرگوار تسلیت عرض کنیم./1330/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات