۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۸۹۶۵۸

کنگره بین المللی حضرت ابوطالب فراخوان شد

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع) از اعلام فراخوان کنگره بین المللی حضرت ابوطالب(ع) در چهار محور اصلی خبرداد و گفت: اصل همایش با همکاری نهادهای مختلف بین المللی اسفندماه سال آینده خبرداد.
حجت الاسلام صباحی کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از مدیران مجمع جهانی اهل بیت(ع) و اعضای دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) پیش از ظهر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله حسین نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت الاسلام صباحی کاشانی رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع) در این دیدار اظهار داشت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) با همکاری نهادهای همسو، «همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» را برگزار می کند و کلیه پژوهشگران می‌توانند با نگاشتن مقالات علمی در هر یک از موضوعات این فراخوان با برگزارکنندگان این کنفرانس بزرگ همیاری کنند.

وی با بیان این که این همایش در زمینه‌های تاریخ، سیره، عقاید، کلام، رجال، کتاب‌شناسی و ادبیات عربی برگزار می شود، گفت: تمام تلاش ما این است که مظلومیت تاریخی شیخ الاباطح حضرت ابوطالب(ع) تا حدودی مرتفع شود.

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع)  ادامه داد: موضوعات علمی در چهار بخش «تاریخ و سیره»، «کلام و عقاید»، «شعر و ادب» و «مصنَّفات و مصنِّفین» فراخوان شده است و محققان و نویسندگان می توانند مقالات خود را در هر یک از موضوعات چهار بخش مذکور و یا هر موضوع دیگری که در راستای این همایش باشد برای دبیرخانه ارسال کنند.

وی با اشاره به مهلت های در نظر گرفته شده برای این همایش یادآور شد: مهلت ارسال چکیده مقالات تا 30 دی ماه 97 و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات روز 31 فروردین 98 خواهد بود و اصل همایش نیز در ماه رجب 1441 یعنی اواسط اسفندماه سال آینده برگزار می شود.

حجت الاسلام صباحی کاشانی تصریح کرد: حضرت ابوطالب بن عبدالمطلب(ع) عموی بزرگوار رسول اکرم (ص)، پدر امیرالمؤمنین علی (ع) و بزرگترین حامی پیامبر و دین اسلام در ابتدای بعثت بود که تاریخ زندگی او سراسر افتخار، ایثار و اخلاصی کم نظیر است؛ وی علاوه بر آنکه در حیات خود کلیددار کعبه، پناهگاه دردمندان و یاور محرومان بود، اما فداکاری و استقامتش در راه رسالت نبوی، درخشان ترین فصل زندگی او به شمار می رود.

وی با ابراز تأسف از این که به دلیل کینه تاریخی دشمنان اهل بیت(ع)، ابعاد شخصیت آن حضرت در زیر غبار تهمت، غفلت یا نسیان پوشانده شده است، خاطرنشان کرد: کارهای انفرادی نیز که در طول قرن ها درباره ایشان انجام شده، بیشتر به مباحث مربوط به ایمان ابوطالب(ع) پرداخته و از سجایای اخلاقی، مجاهدات اجتماعی و تراث ادبی ایشان غافل مانده است.

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع)  تأکید کرد: همچنین، تاکنون همایشی جهانی و در خور توجه، که آثار و مقالات نخبگان و اندیشمندان سراسر جهان را جمع آوری، تنظیم و منتشر نماید برگزار نشده است؛ مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یک NGO بین المللی که ترویج معارف قرآن و عترت و حمایت فکری و فرهنگی از پیروان اهل بیت(ع) را بر عهده دارد تلاش کرده که با همکاری نهادهای همسو این همایش را برگزار کند.

وی با اشاره به شیوه ارسال مقالات و ارتباط با دبیرخانه همایش اظهار داشت: علاقه مندان مقالات خود را به قم، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، طبقه سوم کدپستی: 3716686411 ارسال کنند و برای اطلاعات بیشتر و شناخت ریز موضوعات همایش می توانند به سایت کنگره حضرت ابوطالب(ع) به آدرس www.abutalib-conf.ir مراجعه و یا با تلفن 32131417-025 تماس حاصل کنند.

حجت الاسلام صباحی کاشانی تصریح کرد: همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با مشارکت «آستان مقدس امام حسین(ع)»، «مؤسسه تحقیقات و نشر حضرت ابوطالب(ع)»، «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی»، «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی»، «جامعة المصطفی(ص) العالمیة» و «مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه» برگزار می شود.

وی با بیان این که کنگره سراسری شعر حضرت ابوطالب(ع) نیز از برنامه های جانبی این همایش خواهد بود، خاطرنشان ساخت: همین طور  «دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)»، «مؤسه فرهنگی میراث نبوت»، «پژوهشکده الذریة النبویة»، «مؤسسه فرهنگی مذهبی قاسم بن الحسن(ع)» و «مؤسسه فرهنگی هنری ابناءالرسول(ص)» و تعدادی از نهادهای دينی و فرهنگی در برگزار این همایش همکاری داشته اند./1330/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات