۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۸۹۶۳۲
آیت الله مصباح یزدی:

انقلاب زمینه تحول و رشد علوم اسلامی و عقلی را فراهم کرد

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که یکی از برکات انقلاب اسلامی فراهم آوردن زمینه تحول علوم اسلامی است، گفت: امروز نظریات علوم عقلی حوزه علمیه در دانشگاه های معتبر جهان بررسی می شود.
دیدار جمعی از دانش آموختگان طرح ولایت با آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) صبح امروز در همایش رونمایی از کتب و نرم افزارهای مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، با اشاره به این که ویژگی «علّم الآدم الاسماء کلها» سبب شده است تا انسان به مقام «خلیفة الله» برسد، گفت: مسأله علم در فرهنگ اسلامی از جایگاه مهم و ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این که خداوند در طول تاریخ بشریت همواره زمینه هایی را با اسباب خاص خودش فراهم می کند تا انسان به کمالات دست پیدا کند، اظهار داشت: از هنگامی که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند، زمینه رشد علمی برای انسان فراهم شد که تا قبل از آن چنین زمینه وجود نداشت.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فراز و نشیب های مباحث علمی در طول تاریخ هزار و 400 ساله اسلام ابراز کرد: شاید طبع نخستین اقتضا می کرد که نشر علوم و تربیت عالمان از حجاز آغاز شود، اما پس از آن طبق اسناد و روایات موجود این ایرانیان بودند که دارای استعداد شناخته شدند؛ تاریخ علما، اطبا، محققان و سایر اندیشمندان نشان می دهد که ایرانیان در همه زمینه ها همچون ستارگان برجسته بوده اند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به فراز و نشیب های علوم اسلامی در تاریخ ایران عنوان کرد: یکی از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی این است که زمینه تحول علوم اسلامی در جامعه شیعی فراهم شد؛ فعالیت های علمی در دوران قبل از انقلاب و پس از انقلاب قابل مقایسه نیستند، البته ناگفته نماند که در دوران قبل از انقلاب هم فعالیت های علمی صورت می گرفت، اما در 40 سال اخیر تحولاتی که در زمینه علوم اسلامی ایجاد شده، بسیار بیشتر و گسترده تر از آن دوران است.

وی نخستین حلقه تحولات در زمینه علوم عقلی را تدوین و ترجمه کتاب «اصول فلسفه به روش رئالیسم» به دست علامه طباطبایی(ره) دانست و خاطرنشان کرد: این کار حرکت جهش گونه حوزه علمیه را آغاز کرد؛ از هنگامی که انقلاب اسلامی پیروز شد، زمینه رشد علوم اسلامی و عقلی در همه مدارس فراهم شده و همه کشورهای اسلامی برای دریافت این علوم احساس نیاز کردند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که در روزگاری روحانیت موجوداتی زائد و مزاحم پنداشته می شدند، تأکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، قشر روحانیت در زمینه عمیق ترین مسائل عقلی اظهار نظر می کنند و نظراتشان در بهترین دانشگاه های جهان مورد بررسی قرار می گیرد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که غرور، تنبلی، عدم شکرگزاری و کفر ورزیدن سبب از بین رفتن نعمت ها می شود، گفت: اگر امروز از این نعمت هایی که در اختیار داریم قدردانی نکنیم، بدون شک همه برکات انقلاب اسلامی و موفقیت هایی که در زمینه علوم اسلامی به دست آورده ایم از بین می رود، بر این اساس لازم ترین کار این است که پس از استفاده نعمت های الهی از آن نعمات قدردانی کرده و در جهت حفظ آن ها کوشا باشیم.

وی اضافه کرد: در روزگاری دسترسی به کتب مختلف برای تحقیق و پژوهش بسیار سخت بود، اما امروز شاهد هستیم که هر فردی در خانه خود می تواند به آسانی به کتاب های مختلف دسترسی داشته باشد، بر این اساس باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم.

آیت الله مصباح یزدی در پایان ضمن تقدیر از پژوهشگران مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی در زمینه تدوین کتب و نرم افزارهای علوم عقلی یادآور شد: این عزیزان با بودجه ای محدود، در طی سالیان طولانی با اخلاص و فداکاری به صورت شبانه روزی در تدوین این کتب تلاش کردند و هم اکنون امکان استفاده از این کتاب ها را در اختیار حوزه علمیه قرار داده اند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات