۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۸۹۵۹۶
آیت الله مهدوی:

انسان نباید از تنهایی در طریق حق وحشت داشته باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند در طریق حق از تنهایی وحشت نداشته باشید و بدانید خداوند با شما است و به شما لطف می کند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: انسان هرچند یک درصد هم احتمال تأثیر در شخص را بدهد نباید امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند.

وی در ادامه تفسیر سوره مریم آیه چهل و هشتم که می فرماید«وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّي عَسَى أَلَّا أَكُونَ بِدُعَاءِ رَبِّي شَقِيًّا» را تلاوت کرد و افزود: بعد از رویگردانی عموی حضرت ابراهیم(ع) از دعوت ایشان، حضرت ابراهیم(ع) نیز فرمودند، از شما و بت هایتان فاصله می گیرم و به سمت خدایم پناه می برم و امیدوارم به واسطه پناه بُردن به سوی خداوند، شقی نباشم یعنی محروم از اجابت دعاهایم قرار نگیرم.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: جوانان زیادی در کشور هستند که به واسطه آشنا شدن با رفیق خوب و مؤمن، مسجدی شده اند ولی خانواده هایشان با حضور آن ها در مساجد و مجالس سخنرانی مخالفت می کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سال ها پیش جوانی بود که نسبت به بنده ابراز علاقه می کرد و بعد از حضور در جلسات سخنرانی علاقه مند به حضور در حوزه علمیه شد ولی پدرش چون تارک الصلاة بود با حضور او در حوزه مقابله می کرد و بنده به او گفتم تا آنجا که می توانی رضایت پدرت را به دست بیاور ولی او می گفت پدرم به هیچ عنوان راضی نمی شود تا این که بعد از مدتی پدرش از دنیا رفت و او در حال حاضر یکی از طلاب خدوم و موفق حوزه علمیه است.  

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: رویگردانی از خویشاوندان بی دین بعد از طی کردن مراحل مختلف امر به معروف و نهی از منکر آن هم به شیوه های گوناگون صحیح است و نمی توان در مرحله اول قطع ارتباط کرد؛ اگر جوانی به شما مراجعه کرد و در مراحل اولیه امر به معروف و نهی از منکر بود به او توصیه کنید از روش های گوناگون برای هدایت پدر و مادرش استفاده کند ولی در مراحل آخر اگر راضی نشدند، طبق فتوای مقام معظم رهبری کسب رضایت پدر برای حضور در حوزه علمیه لازم نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) زمانی که برایشان کاملاً آشکار شد که عمویشان دشمن خداوند است از او تبرّی جستند و از این جهت زود تصمیم نگرفتند، انسان ولو یک درصد هم احتمال تأثیر در شخص را بدهد نباید امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: حضرت ابراهیم(ع) دعوت به یکتا پرستی را از یک نفر که عمویشان بود شروع کردند و کم کم تبدیل به یک ملت شدند، امام خمینی(ره) نیز در زمان شروع نهضتشان هیچ کسی همراهشان نبود ولی می گفتند اگر ما برای خداوند قیام کنیم مردم هم به سوی ما می آیند و همین طور هم شد و یکمرتبه تمام جوانان خدایی و خواهان شهادت شدند و واقعاً در عمل نیز از جانشان می گذشتند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آزمایش های الهی در زندگی حضرت ابراهیم(ع) ابراز کرد: در آن زمان جناب ابراهیم(ع) تسلیم عمویشان نشدند و در نتیجه تسلیم بودن در برابر خداوند، آتش نیز در برابر ایشان تسلیم و سرد شد، انقطاع از زن و فرزند و رها کردنشان در بیابان و هم چنین ذبح فرزندشان حضرت اسماعیل(ع) همگی از امتحانات الهی بوده است که ایشان از همه آن ها سرافراز بیرون آمده اند.

امام جمعه موقت اصفهان با تلاوت آیات چهل و نهم و پنجاهم سوره مریم که می فرماید«فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَكُلًّا جَعَلْنَا نَبِيًّا، وَ وَهَبْنَا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِيًّا اظهار کرد: روایت می فرماید زمانی که در سختی واقع شدید امید فرج داشته باشید، خداوند در عوض رویگردانی جناب ابراهیم(ع) از عمویشان و از پرستش غیر خداوند، ایشان را مأجور ساخت از جمله این که در سنین پیری جناب اسماعیل(ع) و اسحاق(ع) را به ایشان بخشید و حضرت یعقوب(ع) که نوه ایشان محسوب می شوند نیز در این آیه هبه الهی معرفی شده اند و خداوند می فرماید از رحمت خویش به ایشان بخشیدیم و برای آن ها لسان صدق بزرگ قرار دادیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه  گفت: یکی از پاداش های حضرت ابراهیم(ع) لسان صدق بزرگ و خوش نامی در نسل های آینده است، جناب آقای قاضی در زمان خودشان به شدت منزوی بودند و بسیار علیه ایشان جوّ سازی می شد و حتی بزرگان حوزه نیز با ایشان ارتباطی نداشتند ولی اکنون کدورت های آن زمان گذشته است و همه از ایشان فقط به نیکی یاد می کنند که این همان لسان صدق و از برکات کسانی است که خداوند آن ها را دوست دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند در طریق حق از تنهایی وحشت نداشته باشید و بدانید خداوند با شما است و به شما لطف می کند./867/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات