۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۸۹۵۱۴
علی عسگری:

رسانه باید از گنجینه علوم اسلامی در حوزه علمیه استفاده کند

رییس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه رسانه یک پدیده انسان‌وار‌است، گفت: رسانه به‌عنوان یک پدیده انسان‌وار باید از گنجینه علوم اسلامی که در حوزه‌های علمیه شکل‌گرفته است استفاده کند.
علی عسگری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی عسگری رییس سازمان صداوسیما، امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه که در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: پیچیدگی حیات بشر، ضرورت وجود اخلاق را بیشتر نمایان می‌کند.

وی افزود: در جوامع اسلامی تحقیقات و مطالعات فراوانی درزمینهٔ اخلاق رسانه صورت گرفته اما در شناخت رسانه توجه به چیستی و ماهیت رسانه‌ها و چیستی و نحوه مدیریت رسانه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

علی عسگری ادامه داد: با تحقیقاتی که در رسانه ملی صورت گرفت نشان داد رسانه عموماً به‌عنوان یک مفهوم تجاری و مدیریت راهبردی برای مراکز تجاری تعریف می‌شود درحالی‌که رسانه یک پدیده انسانی است و با سامانه‌های تجاری و صنعتی متفاوت است.

رییس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه رسانه یک پدیده انسان‌وار‌است، ابراز کرد: انسان‌وار بودن رسانه بیانگر جهان‌بینی آن است و این همان تفاوت سازمان رسانه اسلامی با رسانه‌های تجاری و صنعتی غربی است.

وی بابیان اینکه رسانه دارای زیرساختهای فکری است، عنوان کرد: اگر ما رسانه را یک پدیده انسان‌وار بدانیم می‌توانیم از اخلاق رسانه‌ای صحبت کنیم چراکه اخلاق برای انسان قابل تحقق است.

علی عسگری ادامه داد: انسان خود یک رسانه است پیامبران نیز نقش رسانه‌ای داشتند و مأمور بودند پیام الهی را به مردم ابلاغ کنند. اما با پیشرفت تکنولوژی اثر رسانه گسترش یافت و متنوع شد.

رییس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه رسانه به‌عنوان یک پدیده انسان‌وار باید به گنجینه علوم انسانی که در حوزه‌های علمیه شکل‌گرفته است نفوذ کند، گفت: اخلاق در رسانه دو بعد درونی و بیرونی دارد در ابعاد درونی رسانه باید به خودسازی بپردازد و فضائل اخلاقی را در خود تقویت و نهادینه کند تا بتواند آثار مطلوب به مخاطب تحویل دهد.

وی با بیان اینکه رسانه‌های نظام سلطه فاقد تهذیب نفس و فاقد اخلاق هستند، افزود: رسانه‌های غربی امروز مدعی اخلاق هستند اما چون هویت آنان تجاری و صنعتی است با فقدان اخلاق رسانه‌ای روبرو هستند.

علی عسگری ادامه داد: امروز مالک اینترنت آمریکا است که 80 درصد بخش آن مربوط به تولید محتوای ضد اخلاقی و مستهجن است تا جوامع بشری را به رفتارهای پست سوق دهند ازاین‌رو برای صیانت از فرهنگ کشور تولید شبکه‌های اینترنتی داخلی امری لازم و ضروری به شمار می‌رود.

رییس سازمان صداوسیما اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: امروز اینترنت قتلگاه جوانان شده است؛ امروز بیش از 40 درصد مردم آمریکا نسبت به رسانه‌های خودشان بی‌اعتماد هستند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات