۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۵۸۹۴۹۴
آیت‎الله اعرافی تأکید کرد؛

ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب برای نسل جدید و مردم جهان

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هرگز نباید دستاوردهای عظیم انقلاب نادیده گرفته شود بنابراین نسل جدید و مردم جهان باید با دستاوردهای انقلاب آشنا شوند.
اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‎الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه که در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: رسانه دارای چند ضلع و بعد متفاوت است که هر یک کارکردهای متفاوتی دارد.

وی افزود: رسانه پایگاه خبررسانی، محور گردشگری اطلاعات، پایگاهی برای خبر و تصرف اطلاعات، ارائه‌کننده اطلاعات، راهنما، مشاور و آموزش‌دهنده است، رسانه مظهری از هنر در ابعاد مختلف است که در کنار این نقش‌ها نقش وساطت نهادهای عمومی و دولتی، رسمی و مردمی را بر عهده دارد.

آیت‎الله اعرافی ادامه داد: زمانی که سخن از اخلاق رسانه می‌شود باید همه این قلمروها مورد توجه قرار گیرد و هر یک از این قلمروها و ساحت‌ها دارای یک عرصه خاص اخلاقی هستند که اگر این کل را که دارای این کارکردهای ده‌گانه است در نظر بگیریم باید دو نوع محور اخلاقی را که برخی مشترک و برخی خاص است را موردتوجه قرار دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بابیان اینکه در همه حوزه‌های نظری رسانه‌ نیازمند نظریه‌پردازی‌ها و الگوسازی‌های گسترده هستیم، ابراز کرد: ما در نگاه اسلامی در قلمروی رسانه با توجه به سه‌ضلعی که در نگاه اسلامی وجود دارد در هیچ‌یک از این سه ضلع رویکرد اسلامی در قلمروی رسانه به بلوغ نرسیدیم ازاین‌رو در این عرصه به کارهای گسترده‌ای نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: در ضلع نخست که شامل مطالعات توصیفی، فلسفی و کلامی رسانه است کارهایی انجام‌شده ولی هنوز شکل جامعی به خود نگرفته است و زمانی این مهم به آن هدف مطلوب می‌رسد که ما در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شاهد رشته‌های درسی این بخش باشیم.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: ضلع دوم مدیریت حوزه در قلمروی فقهی و حقوقی و ضلع دیگر اخلاقی و ارزشی است که اگر این سه ضلع با روش صحیح به‌صورت اجتهادی کار شود به ضلع چهارم که نظام اندیشه اسلام و نظریه کلان اسلام در رسانه است دست می‌یابیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: برای رسیدن به نگاه و نظریات کلان ما نیازمند به مطالعات کلان از منظر علوم اجتماعی هستیم، اخلاق رسانه دارای دو محور عام و خاص است که هر یک باید به‌صورت ویژه موردبررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در نهایی کردن اخلاق کلان و کاربردی شناخت تزاحمات قلمروها لازم است، ابراز کرد: در اخلاق کاربردی و مهارتی تزاحمات را باید یافت تا نسخه‌های دقیق و روشمند کسب شود.

آیت‌الله اعرافی اظهار داشت: در خیلی مواقع قواعد کلی و ساختار و ارزش‌های اخلاقی و فقهی با نگاه کلی روشن است اما زمانی که در جریان زندگی قرار می‌گیرد و به ریزه‌کاری‌ها می‌رسد مسائل مقداری مبهم می‌شود که باید اولویت‌بندی و جایگاه آن روشن شود و امروز چیزی که ما در رسانه‌های شاهد هستیم این است که بزرگی و کوچکی دست‌کاری می‌شود و یا توجه اصلاً نمی‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه مرزهای دانش علوم اسلامی ناظر به حوزه اخلاق حرفه‌ای و رسانه باید گسترش یابد، گفت: نهاد دانشگاه در حوزه علوم اجتماعی با اتکا به مبانی که در علوم اسلامی به وجود می‌آید کارهای اساسی‌تری را انجام دهد.

وی افزود: همچنین آن الگوی رسانه‌ای که در این چهل سال متولد ساخته‌ایم باید نظریه‌پردازی شود و به دنیا عرضه شود.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه دنیا نیازمند الگوی رسانه‌ای انقلاب اسلامی است، گفت: در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی هرگز نباید دستاوردهای عظیم انقلاب نادیده گرفته شود بنابراین نسل جدید و مردم جهان باید با دستاوردهای انقلاب آشنا شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: انقلاب اسلامی مدل و الگو‌های نو برای بشر به ارمغان آورده است، امپراتوری غرب که در مقابل رسانه ما حرکت می‌کند در بسیاری مواقع در برابر رسانه جمهوری اسلامی ایران کم می‌آورد.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی یک حقیقت است و رسانه اسلامی راه تعالی برای تحقق آن تمدن اسلامی محسوب می‌شود، گفت: این افقی است که در نگاه امام و رهبری وجود داشته و دارد و چهره‌های مؤمنی نیز آن را دنبال می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه رسانه در صیانت از دستاوردهای انقلاب نقش اساسی دارد، گفت: بنیان اخلاق در سطح فردی، نهادها و اجتماعی بر پایه ایمان و جوش ایمانی است و این اخلاق است که می‌تواند انسان‌ها را به قله برساند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات