۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۵۸۹۴۸۷
دبیر شورای عالی حوزه‌:

طلبه تراز اسلام و انقلاب باید زمان شناس باشد

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به صفات ضروری طلبه جهت کسب علم گفت: طلبه‌ای که زمان شناس نباشد، طلبه خوبی نخواهد بود، چراکه خاصیت و سودمندی انسان برای جامعه به زمان شناسی آن فرد است.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌ علمیه در مراسم تجلیل از برگزیدگان مدرسه علمیه انوار طاها با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار داشت: زندگی انسان از سه مقطع گذشته، حال و آینده تشکیل شده است، مقطع زمانی گذشته قابل استفاده و دستیابی نیست، از مقطع حال باید به درستی و شایستگی استفاده کرده و مقطعی آینده که هنوز فرانرسیده است، شایسته برنامه‌ریزی است.

مؤسس و تولیت مدرسه انوار طاها در ادامه با تأکید بر ضروریات و اهداف قابل دستیابی در حوزه بیان کرد: حضرت امیر(ع) در روایتی مقدمات لازم جهت کسب علم را بیان کرده و می‌فرمایند؛ کثرت سؤال از استاد، کثرت اشتغال به معنای دوری از گعده‌های بیهوده و اتلاف وقت و تطهیر افعال به معنای خودسازی و مهذب بودن از امور ضروری در کسب علم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: عالم دینی قبل از کوبیدن درب خانه دیگران و تهذیب و تربیت آنها، بایستی درب خانه خود را کوبیده و خود را تهذیب نفس کند.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از نکات ضروری برای طلبه، عیب‌شناسی از خود است، گفت: طلبه تا عیبی در خود سراغ دارد، نباید عیوب دیگران را دنبال کند، متأسفانه امروز در جامعه غیبت از دیگران و بزرگ نمایی عیوب مردم به شدت در حال جریان است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) ادامه داد: به فرموده حضرت، کسی که هر روز به خود مراجعه نکرده و عیوب خود را جستجو نکند، از اهل‌بیت(ع) نیست.

وی افزود: همانطور که تأخیر در شستن و تنظیف لباس کثیف سبب ماندگاری چرک بر آن خواهد شد، در صورت بی اعتنایی انسان به عیوب خود نیز، آن عیب ماندگار شده و رفع آن مشکل خواهد بود.

وی خطاب به طلاب هشدار داد: گاهی ممکن است که فرصت استفاده از عمر و فضای طلبگی از انسان سلب ‌شود، باید توجه داشت که مسیر طلبگی همیشه باز نبوده و چه بسا توفیق طلبگی به بهانه‌های مالی و هزینه‌های معیشتی از طلبه و روحانی سلب شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌‌های علمیه با بیان این‌که گام بعدی برای طلبه زمان شناسی است، گفت: طلبه‌ای که زمان شناس نباشد، طلبه خوبی نخواهد بود، چراکه خاصیت و سودمندی انسان برای جامعه به زمان شناسی آن فرد است.

وی تصریح کرد: ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، اگر طلبه حوزه‌های ما بیگانه با فضای انقلاب اسلامی و بی اعتنای به متن جامعه باشد، فایده‌ای برای جامعه نخواهد داشت.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان خطاب به طلاب مدرسه انوار طاها گفت: بایستی فرصت‌های موجود طلبگی قدر دانسته و در جهت ارتقای روح طلبگی، تهذیب خود و برآورده‌ کردن حاجات جامعه به درستی استفاده شوند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات