۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۸۹۴۶۸
عضو انجمن ناشران علمی و آموزشی:

کتاب ابزار توسعه عدالت آموزشی است| سالانه ۱۳۰ میلیون جلد کتاب درسی چاپ می شود

عضو انجمن ناشران علمی و آموزشی با اشاره به فعالیت های این انجمن، کتاب را ابزار توسعه عدالت آ‌موزشی در کشور دانست و گفت: ناشران آموزشی ازگرانی و مشکلات کاغذ رنج می برند.
جوکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالفضل جوکار عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی سه شنبه شب در دیدار حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مشکلات کاغذ برای ناشران گفت: دولت برای کاغذ، ارز 4 هزار و 200 به تاجران تخصیص داده است اما متأسفانه در چند ماه گذشته تجار کاغذ را با ارز آزاد به ناشران می فروشند.

وی افزود: اگر تاجران کاغذ را با همان ارز 4 هزار و 200 تومانی می فروختند قیمت کاغذ بسیار پایین تر از قیمت امروز بازار بود، ارز دولتی به نام ناشر اما به کام تاجر است، در چند ماه گذشته ناشران  کاغذ با ارز دولتی دریافت نکرده اند.

جوکار با بیان این که اگر تجار به همین صورت عمل کنند باید قیمت کاغذ با ارز دولتی حذف شود، اظهار داشت: اختلاف قیمت موجود فساد می آورد، گرانی بهتر از فساد است و اگر گرانی باشد می توان صبر کرد اما با فساد نمی توان کنار آمد.

وی با بیان این که آموزش و پروش سالانه 130 میلیون جلد کتاب درسی چاپ می کند، ادامه داد: این روند به معنای اتلاف کاغذ است، عمده این کاغذها وارد می شود و با هزینه این واردات می توان کارخانه کاغذسازی تأسیس کرد و کتاب های درسی هر 4 سال یک بار چاپ شود.

عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با بیان این که در همه دنیا کتاب های درسی 4 سال مورد استفاده قرار می گیرد، ابراز داشت: اگر دانش آموز کلاس اول به کلاس بالاتر می رود باید کتاب سال گذشته خود را سالم به دانش آموزی که وارد کلاس اول می شود تحویل دهد.

وی عنوان کرد: در این صورت دانش آموز نظم را یاد می گیرد تا کتاب های خود را سالم نگه دارد، از سوی دیگر بر اساس رویه جهانی اگر دانش آموزی کتاب خود را سالم تحویل ندهد جریمه مالی و انضباطی می شود.

جوکار  خاظرنشان کرد: مدارس تیزهوشان در دولت آقای احمدی نژاد و در زمانی که آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش بود، گسترش پیدا کرد اما در دولت فعلی، مسؤولان آموزش و پرورش مدارس تیزهوشان را از اساس خارج کردند و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) را در حال انحلال قرار دادند و دانش آموزان تیز هوش جایگاهی ندارند که در این آموزش ببینند.

وی با اشاره به مباحث موجود درباره حذف کنکور اضافه کرد: آموزش و پرورش و وزارت علوم در واقع قصد حذف کنکور را ندارند و تنها شعار داده می شود، حذف کنکور دو راه حل عملی دارد، نخستین راه حل ادغام وزارتخانه های آموزش و پرورش و وزارت علوم است، آموزش و پرورش آموزش می دهد و وزارت علوم آزمون می گیرد که درست نیست و باید به یک صورت آموزش داده شده و آزمون گرفته شود.

جوکار با بیان این که اگر دو وزارتخانه ادغام شوند آموزش ها و آزمون ها یکسان خواهند شد، گفت: ظرفیت های دانشگاه ها در بسیاری از رشته ها خالی اما ظرفیت برخی رشته ها مانند دندانپزشکی، معماری و حقوق تکمیل است، بیش از 500 هزار نفر برای رشته پزشکی دندان تلاش می کنند در حالی که اگر وزارتخانه ها ادغام شوند می توان برای رشته هایی که در سال های بعد خالی می شوند از مقطع متوسطه یک برنامه ریزی و استعدادسنجی کرد تا خلأها برطرف شود که در این صورت ظرفیت رشته ها به صورت متوازن تکمیل خواهد شد.

وی افزود: در زمینه حذف کنکور باید به این نکته توجه کرد که سرنوشت دانش آموز نباید در چند ساعت دچار مشکل شود چرا که ممکن است دانش آموز نتواند به دلایل گوناگون در روز کنکور نتیجه لازم را بگیرد به همین دلیل آزمون ها باید تدریجی باشد، آزمون باید از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با صورت تدریجی و با تأثیر 25 درصد برگزار شود، باید کنکور هم با تأثیر 25 درصد برگزار شده تا جمع این موارد سرنوشت 12 ساله یک دانش آموز را تعیین کند.

عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با اشاره به فعالیت های 100 ناشر آموزشی اظهار داشت: این ناشران موجب اشغال زایی 200 هزار نفری شده اند و سال 25 میلیون کتاب چاپ می کنند اما برخی مدام این کار را تخریب می کنند.

وی ادامه داد: در دولت های قبلی از ناشران آموزشی حمایت شده اما دولت فعلی درصدد است که ریشه ناشران آموزشی را از بین ببرد، در 25 سال گذشته کتاب به عنوان ارزان ترین و آسان ترین ابزار در خدمت توسعه عدالت آموزشی بوده است.

جوکار ابراز داشت: کتاب های آموزشی سبب می شود که دانش آموزان مناطق کم برخوردار هم بتوانند با علمیت لازم در رشته های تخصصی تحصیل کنند، کتاب ابزار توسعه عدالت آموزشی است، دانش آموزان در بسیاری از شهرستان ها معلم ندارند، چه ابزاری بهتر از کتاب های کمک درسی وجود دارد که دانش آموزان مناطق محروم دچار مشکل نشوند./۱۳۲۳/۲۰۲/ش

ارسال نظرات