۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۸۹۴۵۹
حجت الاسلام والمسلمین همتیان:

رفتار طلبه باید با فطرت الهی مردم سازگار باشد

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که فطرت همه انسان ها دین طلب است، به نقش روحانیت در آشناکردن مردم به دین نیز اشاره و تأکید کرد که رفتار طلبه باید با فطرت الهی مردم سازگار باشد.
حجت الاسلام محمد همتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان قائم مقام معاون تهذیب حوزه علمیه قم در مراسم درس اخلاق مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) که در این مدرسه برگزار شد به بیان نکاتی در ارتباط با تبلیغات ضد دینی دشمنان و همین طور عوامل جلب محبت پرداخت.

وی افزود: سر اینکه دشمنان ما با وجود تبلیغات کم ما علیه دین این همه خرج و مبارزه می‌کنند این است که آن تبلیغات ضد دینی  مثل ریختن گچ و گل در دهان مردم است چون فطرت انسان دین طلب است و تبلیغ دین برای مردم مثل آب گوارا است و  اگر ما دین داشته باشیم مردم ما را دوست دارند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با بیان این که رفتار طلبه باید با فطرت الهی مردم سازگار باشد، گفت: اگر واقعا درس بخوانید و عالم بشنوید و دیندار باشید خدا می‌داند که غصه آینده و دنیا را نخواهید خورد، چون طلبه این چنینی همه‌جا خواهان دارد و در طول تاریخ هر عالمی که این سه خصوصیت را داشت همه جا به باعث منفعت بوده است.

وی تأکید کرد: طلبه باید در امور دینی و اخلاقی از مردم جلوتر باشد و سر جلو ایستادن روحانی در نماز جماعت هم همین است؛ خداوند در آیه «وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» سه ویژگی برای پیشوایان بیان می کند یکی این که از جانب خدا فرستاده شده بودند، دوم اطاعت خدا می کردند و سوم هدایت پیش از مردم داشتند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از عوامل جلب محبت تواضع است، گفت: در سیره علما از جمله علامه جعفری است که وقتی با همسرش کمی مشاجره پیدا کرد خم شد و دست همسرش را بوسید یا مثلاً وقتی دانشجویی از ایشان سوالی پرسید ایشان عبای خود را روی پله ها پهن کردند تا دانشجو بنشیند و بعد پاسخ بدهند، مجلس پیامبر گرامی اسلام(ص) هم صدر وذیل  نداشت و همه مدور  می‌نشستند.

وی اضافه کرد: شخصی به امام سجاد(ع) توهین کرد اما ایشان دعا کردند و فرمودند: خدایا اگر این اوصافی که او گفت در من هست از من بگذر و اگر در من نیست از او بگذر! در نتیجه آن شخص مرید امام شد؛ شخصی از مرجع عالیقدر سید ابوالحسن اصفهانی تقاضای کمک کردو ایشان چیزی نداشت که به او بدهد، او شروع به فحاشی کرد اما آیت الله اصفهانی فرمود: به خودم فحش می دهی اشکال ندارد ولی به ناموس من فحش نده.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان یادآور شد: عامل دیگر جلب محبت بذل است، بذل یعنی عطای بی بها؛ آیه قرآن می فرماید: «اتبعوا من لا یسئلکم اجرا» یعنی اگر می‌خواهید مردم دوست تان داشته باشند چشم تان به دست و مال مردم نباشد هرچند مرحمت مردم با بزرگواری شما منافاتی ندارد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات