۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۸۹۴۵۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

غفلت سبب دوری انسان از یاد خدا می شود

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: امروز ابزارهايي كه سبب غفلت انسان مي شود از جمله تلويزيون، ماهواره، گوشي هاي همراه و فضاي مجازي بيشتر از گذشته است و اين غفلت سبب اعراض انسان است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در امامزاده ابراهيم فين كاشان برگزار شد در تفسير سوره انبيا، گفت: قرآن به عنوان بزرگترين هديه الهي براي هدايت انسان است.

وي افزود: زماني كه پيامبر اكرم(ص) حديث ثقلين را مطرح كرد، در آن حديث شريف قرآن را به عنوان ثقل اكبر و اهل بيت(ع) را ثقل اصغر معرفي كرد، به اين معني كه جايگاه قرآن را يك درجه بالاتر از جايگاه اهل بيت قرار داد و در سوره انبيا نيز خطاب به پيامبر مي فرمايد ما تو را فرستاديم تا براي مردم اين كتاب را تبيين كنيد چون رسالت پيامبر اكرم(ص) تبيين قرآن است.   

حجت الاسلام شاه فضل گفت: از بين همه انبيای الهي و همه كتب آسماني تنها چيزي كه براي بشر امروز مانده و به عنوان معجزه به دست ما رسيده قرآن و كلام اهل بيت(ع) است اما كلان اهل بيت(ع) به اندازه قرآن نيست.

وي افزود: در شأن امت اسلامي به ويژه شيعه نيست كه از قرآن اطلاعاتي در دست نداشته باشند هرچند كه هنوز هم برخي از موضوعاتي كه در قرآن بيان شده است حتي به گوش برخي از طلاب نرسيده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه نخست سوره انبيا مي فرمايد، ‹‹اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ في‏ غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ›› اين آيه در رابطه با موضوع غفلت و نزديك بودن حساب و كتاب مردم است، اما مردم با وجود اينكه مي دانند حساب و كتاب آنها نزديك است اما در خواب غفلت به سر مي برند و هرجا كه يادآوري شود فرار مي كنند.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: اگر قرآن مي فرمايد حساب و كتاب انسان ها نزديك است هر چند كه شايد 500 سال بعد باشد اما اين مدت زمان طولاني نيست، از اين رو براي انسان مومن زيبنده است تا هرلحظه به ياد مرگ و قرآن باشد.

وي با اشاره به اينكه ياد مرگ انسان را با نشاط تر مي كند و يا بي نشاط تر مي كند، ادامه داد: ياد مرگ ضمن اينكه سبب مي شود به كسي ظلم نكنيم.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان هايي كه از ياد  مرگ و خدا غلفت مي كنند كساني هستند كه به مردم ظلم مي كنند و حق الناس مردم را نمي پردازد، چرا كه در روايت مي فرمايد، اگر انسان 20 روز به ياد مرگ باشد ظلم و ستم و گناه نخواهد كرد.

وي افزود: 99 درصد از جنايات انجام شده به دليل غفلت از ياد مرگ است در حاليكه اگر انسان اطلاع داشته باشد به زودي از دنيا خواهد رفت به هيچ كس ظلم نخواهد كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در قيامت از بنده خودش در رابطه به نعمت هايي كه او داده است بازخواست مي كند و كارهاي صالح و غير صالح او را در ترازوي سنجش قرار مي دهد ضمن اينكه در روايت از انسان خواسته شده قبل از اينكه به حساب او برسند، به حساب خودش برسد.

وي افزود: انسان تا زماني كه در همين دنيا به حساب و كتاب خود رسيدگي نكند تصور مي كند گناهي ندارد، اما وقتي ملائكه گناهان او را اعلام مي كند تازه متوجه مي شود چقدر گناهكار است.

دبير جامعه روحانيت كاشان به كتاب چهل حديث امام اشاره كرد و ادامه داد: امام در اين كتاب مي فرمايد، مومن هر روز بايد به حساب و كتاب همان روز خود برسد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه اگر انسان اهل حساب و كتاب شود جزء اوليا الله مي شود، افزود: حساب و كتاب روز قيامت خيلي سنگين است به طوريكه وقتي نامه اعمال خود را دريافت مي كند متعجب مي شود كه حتي همه كارهاي كوچك او محاسبه شده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان اهل بيت(ع) را شفيع شيعيان خواند و ادامه داد: اگر انسان اهل حساب و كتاب شود جزء اوليا الله مي شود

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه قرآن شفاعت كننده اي كه شفاعت او پذيرفته مي شود و احترام به قرآن و تلات قرآن در آخرت به فرياد انسان مي رسد، گفت: امروز ابزارهايي كه سبب غفلت انسان مي شود از جمله تلويزيون و ماهواره و گوشي هاي همراه و فضاي مجازي بيشتر از گذشته است و اين غفلت سبب اعراض انسان است.  

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: امروز خانواده ها هرچند در يك خانه و يك اتاق و در ظاهر در كنار يكديگر هستند اما با وجود اينكه در كنار يكديگر هستند اما دور از يكديگر هستند./1307/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات