۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۸۹۴۴۲
یادداشت:

راه حل مشکل اقتصاد جامعه امروز چیست؟

فشارهای اقتصادی حاصل از تحریم ها که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، از توطئه های دشمن برای ضربه زدن به انقلاب و فاصله انداختن بین مردم و انقلاب است، مردم با حمایت از کالای ایرانی به کارگیری مدیران کارآمد و موفق و اجرای صحیح برنامه ها برای اجرای مؤلفه های اقتصادی و ثبات اقتصاد جامعه ضروری است.
فتوتیتر | مبارزه با مفاسد اقتصادی مطالبه جدی مردم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، اقتصاد، امروز یکی از مهم ‌ترین مسائل روز جامعه است، مشکل جامعه ما فقدان ثبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، مشکلات اقتصادی امروز دردآور بوده و روز به روز شاهد تغییرات قیمت ها و افزایش فشارهای اقتصادی در جامعه هستیم، فشارهایی که برای خانواده های ایرانی قابل تحمل نیست، این عدم ثبات به نداشتن هدف و برنامه یا اجرا نشدن صحیح و به موقع برنامه ها بر می گردد و به مدیریت ها در این زمینه باید اصلاح شود.

به کارگیری مدیران کارآمد و موفق و اجرای صحیح برنامه ها برای اجرای مؤلفه های اقتصادی و ثبات اقتصاد جامعه ضروری است، برنامه‌ریزی را می توان یک رکن اساسی در سازمان‌ها عنوان کرد تا بتوان هر اقدام و حرکتی را به نتیجه رساند.

برنامه ریزی ها باید بر مبنای اندیشه صورت گیرد و با اقدام به موقع مدیران باید وضعیت اقتصادی را به گونه ای مدیریت کنند که از فشارهای اقتصادی کاسته شود نه اینکه هر روز فشارهای اقتصادی که ناشی از عدم مدیریت ها است، بر مشکلات مردم و جامعه بیفزاید.

برای رسیدن به هدف و اجرای برنامه ها به ویژه در حوزه اقتصادی باید از ظرفیت افراد متخصص و توانمند بهره مند شد، برای رسیدن به ثبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید اول افراد متخصص را تربیت و از توانمندی این افراد بهره مند شد، باید مشکلات اقتصادی را بررسی، موانع سر راه برداشته شود و با تکیه بر مؤلفه های اقتصاد مقاومتی به ثبات و رونق اقتصادی کشور کمک کرد.

مقاومت، ارزش مقدس و فطری، انسانی و فرا ملی و دینی دارد، اقتصاد مقاومتی که در مقابل اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می گیرد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، استقامت می کند و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بنا بر جهان بینی و اهداف خود دارد.

مشکلات اقتصادی در جامعه امروز نه تنها جلوی رشد و پیشرفت را می گیرد، بلکه مشکلاتی همچون بحران بیکاری، تزلزل بنیان خانواده، طلاق، اعتیاد، بی‌تفاوتی اجتماعی، بحران تهاجم فرهنگی، نبود اعتماد اجتماعی، ایجاد فاصله بین نسل ها، تنش میان سنت و مدرنیته، افزایش مهاجرت ها، فرار مغزها، عدم رسیدگی به نیازهای جوانان، افزایش سن ازدواج، بی‌قدرتی و نبود کنترل اجتماعی و خیلی مشکلات دیگر را در پی دارد و این مشکلات هر کدام آسیب هایی برای خانواده ها و جامعه در پی دارند.

فشارهای اقتصادی و عدم ثبات اقتصادی از جمله توطئه های دشمن برای ایجاد فاصله بین مردم و نظام، ضربه زدن به انقلاب اسلامی و فروپاشی نظام و ضربه زدن به بنیان خانواده ها است، جلوگیری از اجرایی شدن دسیسه های دشمن نیازمند بصیرت افزایی، وحدت و همدلی است، باید در سایه مدیریت جهادی و انقلابی سد راه مشکلات شد.

مردمی کردن اقتصاد، تقویت فرهنگ کار و تولید، کاهش وابستگی به ذخایر زیرزمینی، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف، حمایت از تولید ملی، استفاده حداکثری از همه ظرفیت ها، روح خودباوری و خوداتکایی و توجه به اقتصاد دانش بنیان از جمله مؤلفه های تحقق اقتصاد مقاومتی و رسیدن به ثبات اقتصادی است.

تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، از مؤلفه های مهم رونق اقتصادی و مقابله با فشار تحریم ها است، اقتصاد مقاومتی مهم ترین مطالبه رهبر معظم انقلاب بوده و بهبود وضعیت اقتصادی کشور در گرو همین تحقق اقتصاد مقاومتی است.

برای تحقق مؤلفه های اقتصاد مقاومتی باید در سایه مدیریت و برنامه ریزی، باید جلوی موانع اقتصادی همچون فساد اقتصادی و اختلاس ها گرفته شود، با احتکارگران برخورد جدی شود و در جهت ثبات اقتصادی تلاش کرد.

تولید و حمایت کالای ایرانی از مؤلفه های مهم رونق اقتصادی به شمار می آید، باید تولیدات داخلی رونق یابد و فرهنگ مصرف کالای ایرانی نهادینه شود، در این زمینه باید ارگان ها و نهادهای مختلف و دستگاه های اجرایی در سایه وحدت و همدلی ایفای نقش کنند، فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی لازمه حمایت از تولیدات داخلی و رونق بخشی به بازار برای کاهش فشارهای اقتصادی است.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرماید: «اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسألة تولید داخلی را آن چنان که شایستة آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده ای از تلاش های دشمن ناکام خواهند ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسألة تولید ملی است.»

در مقابل باید فرهنگ کار و تولید تقویت شود، از نظر اسلام، کار و تلاش زمانی به تمامیت کمالی خود می رسد که دو عنصر اصلی خوب و خالص بودن در آن تحقق یابد.

نباید فراموش شود که با خودکفایی، جامعه می تواند کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تولید کند و در کالاهای اساسی به بیگانگان وابسته نباشد، خودکفایی و اقتدار اقتصادی مستلزم توانمندی کمی و کیفی در تولید است.

فرهنگ سازی را باید از خانواده های خود شروع کنیم و در جامعه تبیین سازیم، با تحقق این مهم تولیدات داخلی افزایش یافته و این مهم در اشتغال زایی و رفع مشکل بیکاری مردم به ویژه نسل جوان مؤثر است، اشتغال زایی خود در کم کردن بسیاری از مشکلات اجتماعی مانند کاهش آمار طلاق، کاهش سن ازدواج و کم شدن دیگر مشکلات نقش آفرین است.

ایرانیان باید عرق ملی نسبت به کالاهای داخلی داشته باشند، با خرید و مصرف کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند و با نه گفتن به کالای خارجی به رونق اقتصاد کشور کمک کنند، در این راستا باید کنترل قیمت ها و کیفیت محصول تولید شده نیز از سوی مسؤولان مورد بررسی قرار گیرد، این مهم موجب جلب اعتماد مردم شده و تولیدکنندگان حمایت مردم را از دست نخواهند داد.

تولیدکنندگان باید کالاهای رقابتی و با کیفیت به جامعه تحویل دهند، تولیدکنندگان نباید از این موضوع سوء استفاده کنند.

برای حمایت از کالای  ایرانی، باید ابتدا فرهنگ درست مصرف کردن هر نوع کالایی از خوردنی و نوشیدنی تا پوشیدنی و سوار شدنی در کشور نهادینه  شود، تا فرهنگ درست نشود، هیچ چیز درست نخواهد شد، باید یاد بگیریم که منابع محدودی داریم و باید راه و روش حرفه ای درست مصرف کردن را برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و بازدهی حداکثری فرا بگیریم.

مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور نقش بسزایی دارند، هیچ کشوری به توسعه نرسیده مگر آنکه مردم آن کشور مصمم شدند که از کالاهای تولیدی کشور خود استفاده کنند.

از دیگر مؤلفه های مؤثر در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته است و سرمایه گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص قرار می گیرند، ظرفیت های دانشی و فنی می تواند نیازهای وارداتی کشور را به حداقل برساند و دشمنی که به تحریم ها چشم دوخته، ناکام بگذارد.

در اقتصاد دانش بنیان، تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات عامل و محرک اصلی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال در تمامی فعالیت های اقتصادی است، برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بایستی شرایط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده ها به محصولات از طریق سرمایه گذاری به تولید محصولات جدید منجر شود.

تولید درست و در نظر گرفتن کمی و کیفی تولیدات داخلی نیازمند تأمین امنیت سرمایه‌گذاری، شغلی و مسائلی که مربوط به تولید است، می باشد.

جمع بندی:

وحدت و همدلی، مدیریت صحیح و کارآمد در سایه روحیه جهادی و انقلابی و داشتن برنامه ریزی، تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، تحقق اقتصاد مقاومتی، فرهنگی سازی و جلب اعتماد و حمایت مردم در خرید و مصرف کالای ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی ضروری است، باید موانع سر راه تولید را برداشت و به کیفیت کالای تولید شده در کنار کمیت توجه داشت، در این راستا باید ظرفیت های داخلی مورد توجه قرار گیرد. 

استفاده از همه ظرفیت های تبلیغی، اطلاع رسانی، فضای مجازی، رسانه ها و مطبوعات، صدا و سیما و نهادهای فرهنگی تشویق مردم به حمایت از کالای ایرانی، تولید کالای با کیفیت و جلب رضایت مردم برای اشتغال زایی و رفع مشکلات اقتصادی و همچنین تکیه بر توانمندی های داخلی فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و بصیرت افزیی و روشنگری در جامعه صورت گیرد و در رونق اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرین باشیم./9451//۲۰۰/خ    

ارسال نظرات