۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۸۹۴۰۷

مصوبات جدید مقاطع تحصیلی حوزه علمیه خراسان اعلام شد

مقاطع تحصیلی حوزه علمیه خراسان در چهار سطح حوزوی و در سه مقطع عمومی، تخصصی و عالی بعد از تصویب شورای عالی حوزه علمیه خراسان به مدیریت حوزه ابلاغ شد.
حجت الاسلام فتح اللهی

حجت الاسلام صفرعلی فتح اللهی، مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون مصوبات جدید مقاطع تحصیلی حوزه علمیه خراسان گفت: در جلسه شصت و هشتم شورای عالی حوزه علمیه خراسان در خرداد 97 برنامه جدید مقاطع تحصیلی حوزه به تصویب شورای عالی حوزه رسید و چندی پیش نیز به مدیر محترم حوزه علمیه خراسان جهت اجرا، ابلاغ شد.

حجت الاسلام فتح اللهی بیان داشت: در مقطع عمومی که سطح یک حوزه را در بر می گیرد برنامه آموزشی و آیین نامه این مقطع پیش از این به تصویب شورای عالی حوزه علمیه خراسان رسیده و اجرا می شود.

وی افزود: در مقطع تخصصی که شامل سطح دو و سه می شود طلاب می توانند یکی از رشته های تخصصی مصوب شورای عالی حوزه را همراه با دروس فقه و اصول تحصیل کنند.

مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: طلاب در یک دوره چهار ساله رسائل و سه بخش ابتدایی مکاسب را به علاوه دروس تخصصی رشته مصوب تحصیل می کنند و با تدوین یک پایان نامه، مدرک تخصصی سطح سه رشته مربوطه را دریافت می کنند ضمن آنکه حسب شرایط آیین نامه مدارج علمی، مدرک سطح دو فقه و اصول را نیز برای گذراندن رسائل و سه بخش ابتدایی مکاسب دریافت می کنند.

وی افزود: در مقطع عالی که شامل سطح 4 حوزه می شود طلبه در یک دوره چهار ساله، سه بخش پایانی مکاسب و کفایتین، به علاوه دروس تخصصی سطح چهار از رشته های مصوب شورای عالی را تحصیل می کنند و در پایان، با تدوین رساله علمی در رشته مربوطه، مدرک تخصصی سطح چهار آن رشته به وی اعطا می شود.

وی ادامه داد: طلاب این مقطع با گذراندن کفایتین و سه بخش پایانی مکاسب و تدوین یک پایان نامه فقهی اصولی، مدرک علمی سطح سه فقه و اصول را نیز دریافت می کند.

حجت الاسلام فتح اللهی بیان داشت: به طلاب عمومی حوزه علمیه خراسان پس از اخذ مدرک علمی سطح سه، در صورت دارا بودن سابقه قبولی چهار سال خارج فقه و اصول و تدوین یک رساله علمی فقهی و اصولی، مدرک علمی سطح چهار به آنها اعطا می شود.

وی افزود: نکته ای که لازم به بیان است، اشتراک طلاب برادر و خواهر در مقاطع تحصیلی مصوب شورای عالی حوزه علمیه خراسان است که مدارس و مراکز تخصصی حوزه موظف به رعایت آیین نامه آن هستند./۹۳۳/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات