۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۸۹۳۹۵

یادداشت طلبگی | کتابخوانی " ترک موتور"

به قول یکی از اساتید، کسانی که گول استعدادشان را خوردند باختند. باید تلاش مستمر داشت و این که بدانیم نظم و مداومت ورزی بر یک کار مشخص عامل مهم پیروزی‌هاست.
کتابخوانی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آدم مجرد همیشه تهیه ناهار و شام برایش معمای چالش برانگیز است چالش اول اینکه چه غذایی با مواد موجود در خانه می شود درست کرد و یا اگر مجبور به خرید است با کمترین هزینه، شکم را سیر کند بلاخره در این وضعیت جنگ اقتصادی، بدون استراتژی ممکن نیست زندگی را پیش برد.   

 با هم خانه ای هایم تصمیم گرفتیم شام، املت بخوریم چرا که بررسی کردیم دیدیم دو سه روزی از آخرین باری که تخم مرغ خورده بودیم، گذشته بود. در تقسیم مسئولیت، خرید تخم مرغ و رب (با چهار برابر قیمت) به من محوّل شده بود. کاپشن را روی همان لباس داخل خانه پوشیدم و حرکت کردم.

 در مسیر رفتن به مغازه، موتورسواری را دیدم که با سرعت متوسطی در حال دور شدن از من بود ترکش فرزند ده ساله اش را سوار کرده بود که توجه ام را جلب کرد او در همان حال مشغول کتاب خواندن بود!

 در ذهنم به خاطر جدیت در تحصیل تحسینش کردم. بلاخره فهمیده بود که از آنجایی که آقازاده (از نوع بدش که خوشبختانه نسلشان در حال انقراض است) و بچه پولدار نیست در نتیجه برای ساختن آینده ای بهتر از زندگی موجود پدرش باید درس بخواند تا حداقل فرزندش در آینده مجبور نباشد در این هوای سرد با موتور رفت و آمد کند. البته امکان هم داشت آن پسر، بچه بازیگوشی است که فردا امتحان دارد و تا الان درس نخوانده و از ترس معلمش لای کتاب را باز کرده است! ولی دوست داشتم مثبت اندیش باشم.

 تا زمانی که وارد سوپر مارکت شدم همچنان تصویر آن پسر بچه در ذهنم بود به این فکر افتادم که آیا شرایطی که او برای ساختن آینده اش دارد با بقیه هم سن و سال هایش در مناطق مرفه نشین برابر است!؟ پدر و مادرش چقدر به تحصیل او اهمیت می دهند و هزینه های جانبی تحصیل را فراهم می کنند!؟ شاید مجبور است بعد از ظهرها کنار پدرش کار کند و تنها فرصت مطالعه زمان مسیر برگشت به خانه است. اما در صورت تلخ ترین جوابها به سوالات ذهنم، جدیتش در تحصیل و یادگیری ستودنی است و می تواند او را به مدارج بالا در آینده برساند.

 اصولا عامل موفقیت انسان‌ها براساس شاخصی که از زندگی علما و دانشمندان و افراد موفق به دست می آید پشتکار و تلاش توقف نشدنی تا رسیدن به هدف است. به قول یکی از اساتید، کسانی که گول استعدادشان را خوردند باختند باید تلاش مستمر داشت.

 عامل مهم دیگر در رسیدن به موفقیت، نظم و مداومت ورزی بر یک کار مشخص است که حضرت امیرعلیه السلام به انسان ها می فرماید: قلیل تدوم علیه أرجی من کثیر مملول منه؛ کار (خیر) اندک که بر آن مداومت ورزی از کار بسیار که از آن خسته شوی و قطع شود امیدوارکننده تر است. (شریف رضی، نهج البلاغه، حکمت278) چرا که غالبا کارهای بزرگ پیگیری و مداومت ورزی در آن دشوار است و با روحیه غالب انسان ها هم خوانی ندارد در نتیجه کسی که به دنبال موفقیت های کوچک است و گام به گام پیش می رود، موفق می شود.

توصیه‌های دین اسلام که در بیانات و کلمات پیامبر و شارحین و مروجین مکتب آمده است جایگاه ویژه ای برای کار و تلاش و مفید بودن برای جامعه و کمک به هم نوعان است و در قرآن کریم حدود 400 آیه در تشویق به کار و تلاش و بیان ارزش و اهمیتش وارد شده است.

مجموعه قرآن و کلمات معصومین(ع) جهان بینی اسلامی را شکل می‌دهند که سعی و تلاش انسان در زندگی جایگاه ویژه ای دارد. اهتمام به کار و تلاش نوعی عبادت و جهاد است. دین الهی نمی تواند تک بعدی  باشد و فقط نگاهش به آخرت و ماوراء باشد بلکه بنا به گفته علماء، دین برای بهتر کردن زندگی بشر آمده است و رمز ماندگاری اش همین کارآمدی در زندگی است.

 اینکه چرا با وجود تأکیدات و توصیه های فراوان در ادبیات دینی، جوامع مسلمان آن گونه که شایسته است از جایگاه مهمی در پیشرفت علم و تکنولوژی و صنعت برخوردار نیستند، نیاز به بحث تفصیلی و تخصصی است؛ اما فی الجمله باید گفت برخی جوامع مسلمین در کنار فشارها و تحریم‌ها و کارشکنی‌های دشمنان که عامل مهمی در کمرنگ بودن نقششان در پیشرفت است، در دینداری دچار التقاط شده، از اسلام در حدّ عمل کردن به بعضی ظواهر بسنده کرده و از غرض اصلی شریعت غافل شده اند.

نباید از این همه توصیه به علم آموزی به مدرک‌گرایی رسید و در بازار و اقتصاد، انصاف را کنار نهاد. بالابردن صفرهای حساب به هر طریق ممکن یک انحراف در روش زندگی اقتصادی است که اگر این گلایه‌ها در مسائل فرهنگی مطرح شود به خون دل باید نوشت. کسانی قطب‌نمای فکرشان را سمت غرب تنظیم کرده اند، اما در مواجهه با مشکلات اجتماعی همه قصورات را بر سر دینداران خالی می کنند که چرا خدا، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) کاری برایمان نمی کنند. البته انصاف این است که در موارد مشهودی برخی مسئولان گوی سبقت را در گرایش به غرب و فرهنگ و سیاست آن نسبت دیگران ربوده اند.

امیدواری است که در مدل حکومت اسلامی در رأس عالم دینی آگاه حضور دارد که از انحراف مصون است و دائما سعی در اصلاح و رشد جامعه دارد و راهکارهای لازم را ارائه می دهد و مبانی نظری را مطرح می نماید ولی عملیاتی و کاربردی کردنش بر عهده مسئولان و نخبگان است و ضعف و نقص در همین ناحیه احساس می شود که امید است رویش های انقلاب اسلامی با یاری دلسوزان و مدیران نظام اسلامی در جبهه فرهنگی و ترویج اندیشه ورزی، جامعه را به تعهد و پیشرفت همه جانبه برسانند./۹۱۸/ی۷۰۳/س

سید مجتبی‌ کیا

ارسال نظرات