۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۸۹۳۸۱
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

دستاوردهای علمی کشور نتیجه تلاش و عملکرد انقلابیون است نه سکولارها

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علمی و فرهنگی پرداخت و تاکید کرد که دستاوردهای علمی کشور نتیجه تلاش و عملکرد انقلابیون است نه سکولارها.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در نشست علمی جایگاه علوم عقلی در حوزه های علمیه

به گزارش خبرگزاری رسا دومین جلسه از نشست های تخصصی سومین جشنواره جنات با موضوع بررسی دستاوردهای مشابه انقلاب نبوی و انقلاب اسلامی در حوزه علمی و فرهنگی در مرکز همایش های غدیر و با ارائه حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ضمن تقدیر و تشکر از معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جهت برگزاری این نشست های تخصصی گفت: مخالفان و موافقان انقلاب اسلامی ایران، در تمام مدت حیات این انقلاب، وجوه اشتراک و افتراقی داشته اند. این اشتراکات، هم در حوزه های دینی و فرهنگی بوده، هم در حوزه های سیاسی و اقتصادی. بعد از جنگ تحمیلی که می توان از آن به جنگ جهانی سوم تعبیر کرد؛ چون تمام دنیا در برابر انقلاب اسلامی ایستادند و حتی ما در خرید سیم خاردار هم تحریم بودیم، تا کنون دشمن از حربه های مختلف در حوزه های مختلف علیه انقلاب اسلامی استفاده کرده است.

وی سکولاریزه کردن جامعه را قدم بعدی دشمن دانست و اضافه کرد: ما در جنگ تحمیلی در شرایطی مشابه شعب ابی طالب به سر می بردیم. در برخی عملیات ها، ما لباس کامل نظامی نداشتیم و بسیاری از نیروهای ما یا هیچ لباس نظامی نداشتند یا بخشی از لباس نظامی را به تن می کردند. بعد از گذر از همه ی این شرایط و سختی ها، دشمن با القاء شبهات و تحریک گروهک های مختلف روشن فکر دست به عملیات سکولار کردن جامعه زد. در این ایام شبهاتی مطرح میشد که در کتب فلسفی قدیم ما اصلا به آن ها اشاره ای نشده بود و ما خود باید برای آن ها جواب پیدا می کردیم و به حل آن می پرداختیم.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ادامه داد: در جبهه ی مقابل، وجه اشتراک موافقان انقلاب اسلامی در «مقاومت» بود. درست است انقلاب اسلامی دستاوردهای گوناگون و ارزشمندی در حوزه های مختلف داشته است. اما آنچه که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد این است که بررسی کنیم چه چیزی توانسته این مقاومت را در مقابل این هجمه های شدید ایجاد کند؟ آن هم نه یک مقاومت ویژه در بین قشر خاصی از جامعه، بلکه یک مقاومت عمومی در همه ی اقشار جامعه است. این مقاومت در تاریخ ایران، بی سابقه و استثنایی است. تنها می توان نمونه و مشابه این مقاومت را در صدر اسلام دید که نهایتا به پیروزی مسلمانان منجر شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به علت العلل این مقاومت مردم پرداخت و عنوان داشت: به نظر بنده علت العلل این مقاومت عمومی در بین اقشار مختلف مردم، اسلام شناسی همه جانبه ی امام خمینی (ره) بود. برخی از بزرگان ما اسلام شان با فقاهت سنتی است که دغدغه ی اصلی این نوع اسلام شناسی، مسائل فردی انسان می باشد. همچنین عده ای همین نگاه سنتی را به فلسفه دارند. این نوع نگاه به ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش باز می گردد و خیلی ناظر به زمان ما نیست. امروزه صدها سوال از مکاتب مختلف فلسفی به سوی ما سرازیر شده که فقه و فلسفه ی سنتی توان پاسخگویی به آن و ایجاد مقاومت در بین مردم را ندارند. عرفان نیز به همین شکل باید با نگاه روز مطرح شود تا پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

وی با اشاره به تاریخ تشیع گفت: نمونه ی این تفکر که در امام خمینی (ره) وجود داشت را در شیخ بهایی نیز می توان مشاهده کرد که با جامعیت خود در عرصه های مختلف علمی، موجب ایجاد یک تمدن فکری شده بود.

عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی توجه به زمان و مکان را مهم خواند و اظهار داشت: امام یک اسلام شناس جامع بود که به صورت ویژه به زمان و مکان در فقه و عرفان و فلسفه توجه داشت. امام میراث گذشته را با نگاه روز به مقاومتی تبدیل کرد که امروز پس از چهار دهه که از انقلاب اسلامی می گذرد هنوز در بین مردم وجود دارد. آنچه برای جامعه ی ما خطرناک است همان چیزیست که امام از آن به «اسلام آمریکایی» تعبیر می کرد. در این نوع اسلام مقاومت، استکباری ستیزی، حوزه علمیه انقلابی و... وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: مراجع تقلید ما دغدغه ی حفظ نظام را دارند و در این راستا باید حوزه علمیه انقلابی با اسلام جامع نگر امام محقق شود. تهدید جدی این است که اسلام جامع نگر را از ما بگیرند. این نوع نگاه که در امام خمینی (ره) وجود داشت، مفاهیمی را در جهان مستقر کرد. مفاهیمی همچون وحدت، آزادی، جمهوریت اسلامی، استقلال، استکبار ستیزی، مقابله با انحطاط و ... اگر امام مسأله ی وحدت را مطرح نمی کردند، بخش زیادی از جهان اسلام، تکفیری میشدند. متأسفانه برخی شیعیان افراطی نیز با اختلاف افکنی شان باعث قتل شیعیان زیادی در جهان می شوند. همین وحدت، باید در دانشگاه نیز داشته باشیم. به لطف انقلاب اسلامی و با ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه، اکنون بیش از ۳۰۰ درس اسلامی در واحدهای درسی دانشگاه تدریس می شود. مسأله ی دیگری که باید به آن توجه شود، مسأله ی استقلال است. امروز در کشور، خودمان تمام مسئولانمان را انتخاب میکنیم. از زمان قاجار تا پهلوی ما همیشه تحت استعمار بودیم. حتی پهلوی دوم دو دهه پادشاه ایران بود اما اجازه تاجگذاری به او نمی دادند و بعد از بیست سال این اجازه برای او صادر شد.

وی استقرار مردم سالاری دینی را در جمهوری اسلامی کم نظیر خواند و گفت: امروز آزادی و مردم سالاری دینی به گونه ای در کشور مستقر شده که هیچ وقت در تاریخ سابقه نداشته است. قانون اساسی مردم مداری و مردم سالاری را تأیید می کند و مردم در حکومت نقش ایجابی دارند. در کنار این مسائل باید در حوزه های علمی به پیشرفت های چشمگیر برسیم. در جنگ های صلیبی، مسیحیان پس از پیروزی های اولیه بر مسلمانان، نهایتا در مقابل مسلمانان شکست خوردند و دلیل اصلی این شکست، دانش و علوم مسلمانان بود. بعد از آن جنگ، مسیحیان به فراگیری علوم مسلمانان و ترجمه و تدریس کتب آن ها پرداختند و موفق شدند پیشرفت های خوبی داشته باشند.

رئیس مؤسس حکمت و فلسفه دستاوردهای علمی و فرهنگی را زائیده ی نگاه جامعه به اسلام دانست و افزود: انقلاب اسلامی در ترویج این نگاه جامعه به علوم مختلف بسیار پیشتاز بوده است. در حال حاضر در حوزه فلسفه، در حوزه ها و دانشگاه های ما علاوه بر خود فلسفه، فلسفه های مضاف، بسیار پیشرفت کرده اند. در حوزه های مختلف مانند فلسفه شناخت، فلسفه اخلاق، فلسفه علوم، فلسفه ذهن، فلسفه هنر و... استادان برجسته ای تربیت شده اند و آثار قوی ارائه شده اند. این ها همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. تمام علوم ما توسط دانشجویان انقلابی به این حد رسیدند نه توسط افراد سکولار. خیلی از این دانشمندان ایرانی، دعوت نامه های دانشگاه های آمریکا را رد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه رشد علوم را در همه ی جوانب لازم دانست و عنوان کرد: علوم باید به صورت جمعی و باهم رشد کنند و این مسأله بعد از انقلاب مورد توجه بوده است. بعد از انقلاب در حوزه های علوم انسانی-اسلامی صدها مقاله و کتاب نوشته شده است.  در حوزه های مختلف هنری نیز شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده ایم.

وی در پایان با تقدیر از فعالیت های مبلغان در حوزه های مجازی خاطرنشان کرد: در دنیا افراد زیادی هستند که تشنه معارف اسلامی اند. فعالان رسانه ای باید فرصت ارزشمند انقلاب را جدی بگیرند و پیام انقلاب و اسلام ناب محمدی را با استفاده از ابزار جدید انتقال دهند. /۹۲۴/د

ارسال نظرات