۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۵۸۹۳۱۷
حجت الاسلام خسروپناه:

وحدت حوزه و دانشگاه مبنای فلسفی دارد

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک مبنای فلسفی دارد و آن مبنا این است که چه رابطه‌ای بین علم و دین وجود دارد.
خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در مراسمی که امروز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تصور ما و بزرگانی مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از وحدت حوزه و دانشگاه، ادغام حوزه در دانشگاه و یا دانشگاه در حوزه نبوده بلکه مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، تعامل و همکاری این دو نهاد بوده است.

وی افزود: حوزه یک نهاد آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و دانشگاه یک نهاد آموزشی و پژوهشی است؛ طبیعتاً این دو نهاد در حوزه مباحث معرفتی باید همکاری داشته باشند؛ وحدت حوزه و دانشگاه یک مبنای فلسفی دارد و آن مبنا این است که چه رابطه‌ای بین علم و دین وجود دارد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ابراز داشت: دیدگاه غالب متفکران اسلامی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری و کسانی که در غالب علم و دین سخن گفته‌اند و برخی شخصیت‌های دانشگاهی این بوده که بین علم و دین تعامل وجود دارد نه تعارض و تباین؛ علم و دین هر دو به دنبال توصیف و تغییر انسان هستند بنابراین موضوع مشترکی به نام انسان بین این دو مقوله وجود دارد.

وی در ادامه بیان داشت: علم و دین موضوع مشترکی به نام انسان دارند، علم عمدتاً به ساحت فیزیولوژیکی و روانی انسان می‌پردازد زیرا روش و متدولوژی آن بیش از این توان ندارد به طور مثال علم نمی‌تواند بگوید نفس مطمئنه و ملهمه انسان چیست اما دین بسیار کم به ساحت فیزیولوژیکی پرداخته و بیشتر به ساحت نفس انسان به طور مفصل پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: علم و دین با یکدیگر در شناخت دقیق انسان و تغییرات متعالی در او، تعامل و همکاری دارند؛ حوزه قبل از انقلاب، حوزه فقه و اصول بود و گاهی عده‌ای در زمینه تاریخ و تفسیر کار می‌کردند اما چیزی به نام علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، مدیریت و... در حوزه مطرح نبود.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و تعامل حوزه و دانشگاه، اساتید علوم انسانی در دانشگاه‌ها، علوم انسانی را به حوزه‌ها بردند؛ امروزه در حوزه‌ها حتی در سطوح عالی نه تنها در سطح کارشناسی و سطح دو بلکه در مقاطع بالاتر علوم انسانی در حوزه مورد آموزش و پژوهش قرار گرفته است و به بعد روحانی و نفسانی انسان کمک می‌کند؛ از طرف دیگر علوم اسلامی از حوزه‌ها وارد دانشگاه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پایان خاطرنشان کرد: نوع نگاه ما به انسان بر نوع نگاه ما به طبیعت و هر چیز دیگری اثر می‌گذارد./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات