۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۸۹۳۱۵
آیت الله حسینی همدانی:

عقل، امیال و غرایز انسان را تحت کنترل خود قرار می‌دهد

امام جمعه کرج گفت: عقل به معنای بند است و روح و قوای انسان را که به سمت شهوت حرکت می‌کند محدود می‌کند تا آن را در مسیر اهداف عالیه و به اندازه کافی به کار بگیرد.
آیت الله حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، گفت: آیات و دستورات قرآن کریم همه برای قرار گرفتن انسان در مسیر رشد و پاکیزگی است که در اکثر موارد آنها را در غالب مثال و قصه‌های آموزنده بیان می‌کند.

وی افزود:‌ قرآن کریم در واقع شفا و آرامش قلب کسانی است که قبول دارند این کتاب آسمانی از سوی حق جل جلاله برای هدایت و سعادت بشریت آمده و در آیات مختلفی راه‌های درمان امراض روحی و گناهان را نیز متذکر می‌شود.

امام جمعه کرج ابراز داشت: گناهان و آلودگی‌ها مانند سمومی هستند که انسان را از پای درمی‌آورند و او را از حرکت در مسیر حق تعالی بازمی‌دارند در مقابل، توبه، کفارات، حسنات و اعمال صالح نوعی پادزهر برای از بین بردن خاصیت این سموم هستند.

وی در ادامه بیان داشت: حسنات راه را برای رسیدن انسان به مقصد هموار می‌کنند؛ راه سلوکی به سوی خدا راه کوتاهی نیست بلکه طولانی، مقطع بندی شده و منزل به منزل است و دستاورد هر مقطعی باید در مقطع بعدی به همراه انسان باشد به طور مثال برای رفتن به مرحله صبر باید توکل را که دستاورد مرحله قبلی است به همراه داشت؛ صابر باید متوکل هم باشد.

آیت الله حسینی همدانی ابراز داشت: عقل متعارف، عقل حسابگر است؛ عقل به معنای بند است و روح و قوای انسان را که به سمت شهوت حرکت می‌کند محدود می‌کند تا آن را در مسیر اهداف عالیه و به اندازه کافی به کار بگیرد؛ عقل، امیال و غرایز انسان را تحت کنترل خود قرار می‌دهد و از سرکشی آن جلوگیری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عقل متعارف و حسابگر به گونه‌ای است که انسان را به محاسبه وادار می‌کند و او را از انجام عمل بهتر بازمی‌دارد؛ عقلی که سعی می‌کرد انسان را در مسیر سلوکی قرار دهد حال با حسابگری، انسان را از انجام کار خیر باز می‌دارد به طور مثال وقتی می‌خواهد به یکی کمک مالی کند به او هشدار می‌دهد که نکند با این کمک، پولی برای خودت باقی نماند و به فقر دچار شوی./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات