۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۸۹۲۹۸

یادداشتک | پس پرده "شل حجابی"

نکته این جاست که به راحتی نمی‌شود انگ بی‌دینی به طیفی از مردم زد؛ هر چند که منکری آشکار است و به هیچ عنوان زیبنده یک مسلمان و جامعه اسلامی نیست.
حجاب حیا، حجاب تهاجم فرهنگی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ظاهر انسان انعکاس دهنده  بخش عمده‌ای از اعتقادات درونی اوست. این که بعضی به خاطر تمایلات نفسانی این مسئله را منکر می‌شوند و می‌گویند "دلت پاک باشد" صرفا یک شعار تو خالی و غیر واقعی است. درست است که از روی ظاهر نمی‌توان قضاوت کرد ولی باید پذیرفت که بخش زیادی از هویت و اعقادات انسان درظاهر او  نمایان است.

حالا ممکن است که این هویت درونی از روی جهل و نادانی و ندانستن حقایق شکل گرفته باشد ولی به هر حال  بازتابی از درونیات اوست. البته این مسئله کلیت ندارد و جنبه غالبی دارد.

یکی از مؤیدات بزرگ برای این مدعا این است که شخص منافق ظاهرش با باطنش نمی‌سازد و اصولا با ظاهری متفاوت رخ می‌نماید که به دیگران بقبولاند که او هم عقیده‌اش چیز دیگری است؛ مثلا ریش می‌گذارد یا تسبیحی به دست می گیرد تا وانمود کند آدم مذهبی است.  این، یعنی اینکه ظاهر انسان و پوشش ظاهری او، انعکاسی از اعتقادات درونی است و عرف هم معمولا این چنین تلقی می‌کند.  

با این اوصاف سخن در این است که آیا بدحجابی‌ها  و پوشش‌های نامناسبی که در جامعه شاهد هستیم آیا معلول اعتقاد هم هست یا خیر.

همانطور که ذکر شد  ظاهر انسان  آینه‌ای از درونیات اوست؛ ولی  این اعتقاد در خیلی از موارد از روی جهل و فهم نادرست شکل گرفته و نتیجه این ظاهر نامناسب ریشه در اعتقادات هست.

طبیعتا اگر زنی بداند و به این مسئله اعتقاد داشته باشد که در مقابل نامحرم  حرام است موی سرش را آشکار کند یا آرایش داشته باشد و یا لباس‌های محرک بپوشد، چنین عملی از او سر نخواهد زد؛ ولی وقتی  چنین اعتقادی نباشد و احساس جلوه گری زن که جزئی از طبیعت او هست غلبه پیدا کند، روشن است که نتیجه‌اش همین می‌شود که شاهد آن هستیم.

البته نکته  این جاست که به راحتی نمی‌شود انگ بی‌دینی به این طیف از مردم زد؛ هر چند که منکری آشکار است و به هیچ عنوان زیبنده یک مسلمان و جامعه اسلامی نیست؛ ولی از آنجایی که چه بسا بسیاری از این افراد شناختی از احکام و ضوابط شرعی ندارند و به همین دلیل  با این پوشش در جامعه ظاهر می‌شوند باید محتاطانه عمل کرد؛ علاوه بر این برخی از زنان اصلا به این مسئله واقف نیستند که پوشش نامناسبشان چه بر سر روان مردان می‌آورد  و چگونه ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند. در واقع جدای از جهل نسبت به احکام شرعی، عدم آشنایی با روحیات و روانشناسی مردان نیز باعث می‌شود که با چنین  پوششی در جامعه حاضر می‌شوند.

به هر حال هستند افرادی که با علم به حرمت مسائل یاد شده تن به چنین پوششی می‌دهند  که در واقع مشکل اعتقادی دارند؛ یعنی، عملا اعتقادی به احکام شرعی (لا اقل در این باره) ندارند و چون در اعتقادات لنگ می‌زنند طبیعتا بروز عینی آن نیز  شل حجابی، بی حجابی و پوشش نامناسب را به همراه دارد./999/ز۵۰۴/س

بابک شکورزاده

 

 

 

ارسال نظرات