۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۸۹۲۴۹
معاونت پژوهش حوزه های علمیه:

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند زمان و همکاری همه نهادها است

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان این که اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند زمان و همکاری تمام نهادهای علمی است، گفت: نهادهای علمی حکومتی که دارای بودجه میلیاردی هستند در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی فعالیت نمی کنند اما همه حوزه علمیه با امکانات کم را مسؤول می دانند.
حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در نشست خبری هفته پژوهش و نمایشگاه مشکات که پیش از ظهر امروز در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد با اشاره به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در زمینه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، گفت: رهبر معظم انقلاب در بند 5 ابلاغیه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت حوزه و دانشگاه را مکلف می کنند بررسی های لازم را برای ارتقای این سند انجام دهند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اضافه کرد: پس از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، در شورای معاونین حوزه های علمیه نهادی جهت انجام دادن این مطالبه رهبر معظم انقلاب با دو مأموریت ایجاد شد؛ نخستین مأموریت این نهاد ایجاد گفتمان در سطح حوزه علمیه است زیرا بررسی این سند نیازمند شناخت آن است؛ دومین هدف نیز بررسی عمیق و ارائه پیشنهادات در زمینه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است.

وی افزود: انجمن های علمی حوزه علمیه، مراکز پژوهشی، مراکز تخصصی حوزوی و اساتید درس خارج و سطوح عالی حوزه های علمیه از جمله گروه هایی هستند که باید به بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بپردازند که برای ورود تمامی آنها برنامه های لازم انجام شده است که پس از تأیید مدیر حوزه های علمیه در مدت زمانی 9 ماهه اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کاربردی بودن پژوهش های حوزوی، گفت: این که گفته می شود پژوهش های حوزوی کاربردی نیست، بی انصافی است و این که گفته می شود پژوهش های حوزوی نیز به صورت کامل ناظر به نیازهای نظام است، سخنی نادرست است؛ بسیاری از پژوهش ها متناسب با نیازهای نظام است و حتی برخی به ماده قانونی تبدیل شده اند به عنوان مثال در بحث بانکداری اسلامی همه پیشنهادات و انتقادات از سوی حوزویان مطرح شده است.

وی افزود: این که پژوهش ها باید ناظر به نیازهای نظام باشد و مراکز پژوهشی نیز باید به سمت پاسخ به نیازهای نظام حرکت کنند سخن درستی است اما مطالعات دینی در زمینه مسائل حکومت داری پیش از این انجام نشده است بنابراین پژوهش در این زمینه دشوار و نیازمند زمان طولانی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اضافه کرد: التبه از آغاز انقلاب پاسخ دادن به نیازهای حکومت مورد توجه حوزه علمیه بوده است و علما برای تربیت طلاب تلاش فراوانی انجام داده اند که امروزه بیش از 3 هزار تحصیل کرده حوزه و دانشگاه در راستای تخصص خود تولید فکر می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مراکز پژوهشی در قم از شورای اعطای مجوزهای حوزه علمیه مجوز دریافت کرده اند و بودجه آنها را نیز مرکز مدیریت حوزه علمیه تأمین می کند که تعداد آنها کم است؛ برخی مراکز پژوهشی نیز مجوز خود را از شورای اعطای مجوزهای حوزه علمیه دریافت کرده اند اما در زمینه تأمین بودجه مستقل هستند و برخی مراکز نیز از نظر دریافت مجوز و هم بودجه مستقل هستند که در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم شورای هماهنگی مراکز پژوهشی جهت هماهنگی در میان این مراکز ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان این که نیازسنجی مهم ترین کاری است که از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه صورت گرفته است، اظهار کرد: تاکنون در 9 رشته علمی نیازسنجی به صورت کامل انجام شده و سامانه ملی نیازسنجی نیز در حال ایجاد شدن است که پس از آن، تمامی پژوهش ها و پایان نامه های حوزوی براساس آنها تدوین خواهند شد.

وی با بیان این که رسالت اصلی انقلاب اسلامی پیاده سازی احکام اسلامی است، تصریح کرد: مخاطب چنین کاری فقط حوزه علمیه نیست بلکه نظام علمی کشور نیز باید به سمت اسلامی سازی علوم انسانی حرکت کند؛ به چه دلیل دانشگاه های ما باید علم دیگری تولید کنند اما از سوی دیگر حوزه علمیه را مسؤول اسلامی سازی علوم بدانیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: هزاران دانشگاه با میلیاردها بودجه زیر نظر وزارت علوم در زمینه علوم انسانی و علومی که مبتنی بر آموزه های دینی نیستند فعالیت می کنند اما به سراغ حوزه ای که فعالیت های فراوانی در جهت تبیین اسلام با امکانات محدود انجام داده است می رویم.

وی افزود: حوزه علمیه با امکانات محدود فعالیت های فراوانی در زمینه علوم انسانی اسلامی انجام داده است که هیچ حمایتی از او نشده و به صورت جهادی تمامی آنها را انجام داده است در حالی که اسلامی سازی علوم انسانی وظیفه تمامی نهادهای علمی کشور است اما هیچ گونه حرکتی از این گونه نهادها در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی مشاهده نمی کنیم با وجود این که امکانات فراوانی در اختیار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پاسخ به این سؤال که در چه صورت وحدت حوزه و دانشگاه از حالت شعاری خارج می شود، بیان کرد: در صورتی که وحدت در دانش میان حوزه و دانشگاه انجام شود می توان گفت میان حوزه و دانشگاه وحدت صورت گرفته است.

وی افزود: در صورتی که دانشگاه علوم و دانشی را که مبتنی بر مبانی غرب هستند را تولید کند هیچ زمانی به فکر اسلامی سازی علوم انسانی نیست و از سوی دیگر حوزه علمیه شعار اسلامی سازی علوم انسانی را سر می دهد، نمی توان گفت میان آنها وحدت وجود دارد./1324/پ202/ب1

ارسال نظرات