۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۸۹۲۳۷
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی مطرح کرد؛

لزوم تشکیل مرکزی برای هدایت پژوهش های حوزه به سمت نیازهای نظام

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه با اشاره به این که خیلی از اوقات طلاب در پیدا کردن موضوعات و مشورت محلی برای مراجعه ندارند، بر لزوم تشکیل مرکزی برای هدایت پژوهش های حوزه به سمت نیازهای نظام تأکید کرد.
حجت الاسلام کلباسی

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی مدیر امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به فرارسیدن هفته پژوهش به ارزیابی نظام پژوهشی حوزه پرداخت و اظهار داشت: حوزه های علمیه همواره معهدی برای پژوهش و تحقیق بوده و نوع درس خواندن و تدریس طلاب نیز به همین سمت و سو بوده است.

وی افزود: متأسفانه ضایعه ای که در این دهه های اخیر و سنوات گذشته ایجاد شده این بوده که درس خواندن از شکل پژوهشی خارج شده و صرفا به حفظ و همان چیزی که در نظام های آموزشی معهود است کشیده شده، در حالی که در گذشته این طور نبود.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با اشاره به ملاک ممتاز بودن یک طلبه در گذشته یادآور شد: یک شاگرد و طلبه وقتی ممتاز بود که در فهم مطالب و ارائه مطلب و همکاری با استاد برتر از دیگران باشد و در کلاس درس و تحقیق حضور جدی داشته باشد نه صرفا حضور در یک جلسه امتحان کتبی و گرفتن نمره قبولی.

وی اضافه کرد: بنابراین نوع ارزیابی ها در حوزه امروز نسبت به گذشته متفاوت شده و طبیعتا حفظ سنت های گذشته نیز خیلی دشوار است چون هم استاد و هم طلبه باید خیلی وقت بگذارند و زمینه هایی را رعایت کنند؛ امروز بدون شک نوع درس خواندن متفاوت شده ولی هنوز پژوهش از حوزه رخت نبسته است و خوشبختانه همین رساله ها و پایان نامه های سطح سه و چهار طلبه ها را در فضای پژوهشی قرار می دهد.

رییس مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر این که پژوهش های حوزوی نباید صرفا تقلیدی و کپی برداری باشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که از آسیب های آن جلویگیری شود و رساله علمی تقلید و کپی برداری نباشد بستر خوبی برای تقویت پژوهش به شمار می رود؛ البته در مراکز تخصصی و فقهی بحمدالله بسترهای کار پژوهشی بیشتر فراهم است که بازهم نیاز به تقویت بیشتری دارد.

وی برنامه ریزی مناسب برای سر و سامان دادن به پژوهش های حوزه را امری ضروری برشمرد و خاطرنشان ساخت: طلابی که در عرصه تخصصی وارد می شوند پژوهشگران بهتری می شوند؛ نکته دیگر لزوم استفاده از آثار تولید شده توسط طلاب است، یک رساله علمی وقتی نوشته می شود نباید حبس شود.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی ادامه داد: البته رساله های علمی در مخازنی قابل مراجعه قرار دارند ولی منتشر شدن آنها بحث دیگری است و باید بستر انتشار آثار در خور نشر فراهم شود؛ ولی اساسا حبس کردن علم و دانش و بخل در این زمینه کار ناشایسته ای است؛ همچنانکه در حوزه و دانشگاه برای این که سرقت علمی صورت نگیرد گاهی اوقات رساله ها را در محدوده هایی قرار می دهند که قابل دسترسی دیگران نباشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به لزوم هدایت رساله ها و آثار پژوهشی حوزه به سمت نیازهای روز یادآور شد: خیلی از موضوعات پژوهش های حوزوی در عرصه های تخصصی و موارد علمی مورد نیاز صورت گرفته است به این معنا که خیلی از این آثار در صدد این مسأله است که مشکلی را حل کند ولی بازهم احتیاج دارد تشکیلاتی در حوزه برای این کار شکل بگیرد.

رییس امور مراکز تخصصی حوزه در پایان تأکید کرد: برای طلابی آزاد خوان محلی برای گرفتن موضوع یا جای خاصی که مشورت بدهد یا قبلا روی موضوعات کار شده باشد کم است، بنابراین لازم است بخش پژوهش حوزه نظامی را تعریف کند که هم موضوعات مورد نیاز و کاربردی مورد پژوهش قرار بگیرد و هم به طلاب مشورت بدهد، البته این موضوع الان هم هست ولی درصد پایینی دارد و فقط چاره آن سازماندهی و برنامه ریزی در این زمینه است./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات