۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۵۸۹۱۸۳
مطهری در دانشگاه اصفهان:

غرب به دنبال آزادی حیوانی است| آرمان‌ها در سایه توجه به واقعیت محقق خواهند شد

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی برپایه اسلام خواهی مردم از اقشار مختلف، گفت: کسی که مدعی اصلاح گری و اصلاح طلبی است پیش از هرچیز خودش باید انسانی صالح باشد.
علی مطهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی، عصر امروز در دانشگاه اصفهان، با یادآوری حادثه شهادت دانشجویان در 16 آذر سال 1332 در دانشگاه تهران به علت اعتراض به حضور نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا در این دانشگاه، گفت: همیشه قائل به رسالتی ویژه برای دانشجویان هستیم که دیگر اقشار چنین رسالتی ندارند، دانشجویان شهید دانشگاه تهران در اعتراض به استکبار و استعمارگری خارجی‌ها و استبداد داخلی به میدان آمدند و به شهادت رسیدند.

مطهری در ادامه خاطرنشان کرد: جوانی دوران حساسی است و شرایط حساس نسل جوان و دانشجویان گاهی ممکن است باعث غلبه احساسات بر عقلانیت آنها شود، برخی افراد با استفاده از این مسأله تلاش می‌کنند تا از دانشجویان استفاده ابزاری کرده و باید دانشجویان مراقب چنین مسائلی باشند.

دانشجو نه عوام است و نه متخصص در همه امور

وی با بیان اینکه دانشجو جزء عوام نیست اما متخصص در تمام امور هم نیست، اظهار کرد: امروز متأسفانه بیشتر از نقادی شاهد لجن پراکنی هستیم، دانشجو باید نقادی کند اما نقد کردن نیازمند تخصص است و اینطور نیست که هرکسی در هر زمینه‌ای بتواند انتقاد کرده و نقادی کند، کسی که قصد دارد در زمینه‌ای دست به نقادی بزند باید بر موضوع تسلط داشته باشد، نیتش خیرخواهی باشد و به دنبال نقد سازنده برود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صالح بودن را شرط مصلح بودن دانست و با اشاره به ظرفیت‌های دانشجویان برای مصلح بودن در جامعه، عنوان کرد: کسی که مدعی اصلاح گری و اصلاح طلبی است پیش از هرچیز خودش باید انسانی صالح باشد، اگر کسی به عنوان مصلح به دنبال برطرف کردن ایرادات است، در ابتدا نباید آن مشکلات و ایرادها درون خود او وجود داشته باشد.

مطهری خودسازی را مقدم بر اصلاح جامعه توصیف کرد و گفت: جهان بینی می‌تواند مفید باشد که جامعه را به سمت آرمان خواهی ببرد، آرمان خواهی در جهان بینی به مکتب نیرو و حرارت و حرکت خواهد بخشید اما لازمه این موضوع ارتباط میان آرمان‌گرایی و واقع نگری است. خوارج آرمان خوبی داشتند اما ارتباط با واقع نگری نداشتند.

آرمان‌ها در سایه توجه به واقعیت محقق خواهند شد

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی، دستیابی به آرمان‌ها در سایه توجه به واقعیت را امری لازم ارزیابی کرد و افزود: انقلاب اسلامی مانند دیگر مکاتب و انقلاب‌ها آرمان‌هایی دارد اما تفاوت در این است که انقلاب اسلامی یک کودتا نیست بلکه حقیقتا و به معنای واقعی یک انقلاب است که مردم با دست خالی و اخلاص در عمل به میدان آمده و انقلاب را به پیروزی رساندند، همه اقشار در انقلاب اسلامی نقش آفرینی کردند و اهداف انقلاب مادی و اقتصادی نبود بلکه انقلاب اسلامی انقلاب واقعا اسلامی و در طلب اسلام بود.

وی بی اعتنایی رژیم پهلوی به اعتقادات و باورهای دینی را موجب قیام مردم علیه طاغوت دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) نقش آفرینی مردم در سرنوشت خود را موضوعی دینی و مشروع می‌دانستند و میان دین و سیاست پیوند برقرار کردند، اما این به معنای استفاده ابزاری از دین در راستای اهداف سیاسی نیست.

مطهری نبود تبعیض و بی عدالتی را از ویژگی‌های حکومت و جامعه اسلامی برشمرد و اظهار کرد: آزادی به معنای برده نبودن شخص برای دیگران است، آزادی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است ولی در مسأله آزادی مسیر ما از غرب جدا است، در دیدگاه انقلاب اسلامی و مکتب اسلام آزادی انسانی در نظر گرفته شده اما غرب به دنبال آزادی حیوانی است و دموکراسی غربی ملاک آزادی را امیال افراد می‌داند که موجب انحراف خواهد شد./1304/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات