۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۵۸۹۰۸۶
آیت الله مهدوی:

کینه مانع ورود انسان به بهشت می شود

امام جمعه موقت اصفهان گفت: در روز قیامت افرادی که به خاطر اعمال صالح خویش بهشتی می شوند نیز اگر در دلشان کینه ای وجود داشته باشد نمی توانند وارد بهشت شوند و شاید چند هزار سال طول بکشد تا خداوند آن کینه را از دلشان کَنده و بیرون کند چرا که خودشان در دنیا اقدام به برطرف شدن آن نکردند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: دولت سر و صدای حقوق های نجومی را در کشور خوابانده است چرا که اگر قصد مخالفت با این جریان را داشته باشند خودشان نیز باید محاکمه شوند.

آیت الله مهدوی پیرامون مبحث کینه ابراز کرد: صفت کینه تقریباً درون همه انسان ها به صورت مستتر و پوشیده وجود دارد و راه معالجه آن نیز بسیار مشکل است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری آیه چهل و هفتم سوره حجر که می فرماید«وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَىٰ سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ» را تلاوت کرد و افزود: کلمات قرآن ناظر به مشکل بودن معالجه کینه هستند، در روز قیامت افرادی که به خاطر اعمال صالح خویش بهشتی می شوند نیز اگر در دلشان کینه ای وجود داشته باشد نمی توانند وارد بهشت شوند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: برخی افراد که کینه نزدیکان و اقوامشان را در دل دارند این کینه گاهی تا چندین سال ادامه پیدا می کند و افراد روی دیدن یکدیگر را ندارند، در بهشت چنین ظلمت هایی وجود ندارد و هر چه هست صفا و صمیمیت است، افراد بهشتی روبروی هم بر تخت هایی می نشینند در صورتی که اگر کینه یکدیگر را به دل داشته باشند از همدیگر رو برمی گردانند.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) خاطر نشان کرد: انسان نباید کینه افراد مؤمن را در دل داشته باشد و اگر هم چنین است باید اقدام به برطرف کردن آن کند هر چند راهکار معاجه آن بسیار سخت و طاقت فرسا باشد، فرد کینه ای از نظر فکری معلول است و نمی تواند حرکت وصل را بین خود و دیگری انجام دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در زبان عربی تعابیر مختلفی از واژه کینه شده است از جمله تعبیر حِقد، ضِغن و غِلّ که در مقابلش واژه های عداوت، بغض، حسادت، خیانت، غشّ، خدعه و فریب به کار رفته است که هر کدام نیز بار معنایی خاصی دارند.

وی تشریح کرد: برخی آلودگی ها مانند گرد و خاک به راحتی با آب شسته می شوند ولی لکه های چربی و روغن افزون بر آب به مواد شوینده نیز احتیاج دارند و اگر آن کثیفی قوی تر باشد باید از مواد قوی تری مانند بنزین استفاده کرد، گاهی نیز نجاستی به لباس چسبیده است و در آن جا ناچار به بریدن لباس می شویم و بحث کَندن نجاست مطرح می شود، وجود کینه در دل نیز گاهی مانند مورد آخر است و نیاز به کَنده شدن دارد به همین دلیل قرآن می فرماید در روز قیامت هر آنچه از کینه که در دل ها وجود دارد را می کَنیم، شاید فرد را تا چند هزار سال پشت در بهشت نگه دارند به طوری که وقتی وارد بهشت می شود او را نمی شناسند در حالی که خودش در دنیا می توانست با اراده ای قوی آن کینه را از دلش بیرون کند.

آیت الله مهدوی گفت: واژه غِلّ به معنای داخل کردن چیزی در چیزی دیگر است که موجب تغیّر و دگرگونی آن می شود و یکی از مصادیق آن ورود کینه به قلب است که موجب دگرگونی دل شده و از صفا و صمیمیت خالی و ظلمانی می شود؛ واژه غُل و غَل نیز به همین معنا هستند ولی در مصداق با یکدیگر تفاوت دارند، غُل و زنجیر آهنی است که در دست یا پا وارد می شود به طوری که آن ها را می بندد، غَل همان غلات و حبوبات است که گیاهان نسبتاً مؤثری هستند و ریشه هایشان در زمین داخل شده و باعث تحول و دگرگونی زمین می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: غَلَل و غُلول دیگر واژه های مرتبط با واژه غِلّ هستند، غَلل به آبی گفته می شود که در بین درختان یک باغ جاری می شود که در واقع یک نوع فرو رفتن آب در بین درختان است و واژه غُلول به معنای خیانت است، در گذشته غنیمت هایی که بعد از جنگ به دست می آمد باید به تناسب مجاهدین بین آن ها تقسیم می شد ولی برخی مقداری از غنایم را نزد خویش مخفی نگه می داشتند و در مورد آن ها گفته می شد که مرتکب غُلول و خیانت شده اند.

امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: به خیانت از آن جهت غُلول گفته می شود که فرو کردن غنیمت ها در زیر لباس و یا جایی دیگر است به طوری که فرد آن را مخفی و پنهان می کند.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پایان خاطر نشان کرد: اکنون خیانت نیز مدرن شده است، گاهی افرادی که خودشان جزء هیأت مدیره کارخانه و یا مؤسسه ای هستند حقی که لایق آن نیستند را برای خودشان تصویب می کنند و حقوق های چند میلیونی به خود اختصاص می دهند، دولت سر و صدای این حقوق های نجومی را خوابانده است چرا که اگر قصد مخالفت با این جریان را داشته باشند خودشان نیز باید محاکمه شوند./867/پ602/ب1

ارسال نظرات