۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۵۸۹۰۸۵
مدیر حوره علمیه اردبیل:

آموزش پژوهش محور رکن موفقیت حوزه های علمیه است

مدیر حوزه علمیه اردبیل با بیان اینکه متأسفانه انجام فعالیت های پژوهش محور در حوزه های علمیه نسبت به توانمندی حوزه ها و طلاب کمرنگ است، گفت: آموزش پژوهش محور رکن موفقیت حوزه های علمیه است و باید فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه هدفمند و کاربردی شود.
حجت‌الاسلام مهدی نوروزی  رئیس حوزه علمیه استان اردبیل

حجت الاسلام نوروزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه در نظام قدیم حوزه جایگاه و مقام مناسبی برای فعالیت های علمی و پژوهشی تعریف نشده بود، اظهار داشت: در نظام آموزشی حوزه تا حدودی جایگاه و موقعیت فعالیت های پژوهشی برای طلاب بازتعریف شده است.

مدیر حوزه علمیه اردبیل با بیان اینکه نظام حوزه در گذشته بیشتر آموزش محور بود و در این نظام به فعالیت های پژوهشی به عنوان یک رویکرد جنبی نگریسته می شد، افزود: در این نظام از سوی اساتید تأکید زیادی بر انجام امور پژوهشی صورت نمی گرفت.

وی تصریح کرد: در نظام قدیم حوزه، فعالیت های پژوهشی در ارتقا و پیشرفت تحصیلی طلاب نقشی نداشت و نمی توانست به عنوان قانون و رکنی برای ارتقای تحصیلی طلاب محسوب شود.

حجت الاسلام نوروزی خاطرنشان کرد: به طبع کمرنگ بودن فعالیت های پژوهشی در نظام آموزشی حوزه، آموزش پژوهش محور نیز در حوزه های علمیه گمرنگ است و در زمینه آموزش پژوهش محور به طلاب در گذشته از سوی حوزه در سراسر کشور دستور العمل یکسانی صادر نشده بود؛ اما در نظام جدید انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه های علمیه مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه تولید علم نیز باید تعریف دقیقی از فعالیت هایی که منجر به تولید علم می شوند صورت گیرد، گفت: برای نمونه گاهی در عرصه تولید علم، منظور تولید محتوا و گاهی منظور شکل ارائه محتوای تولید شده است که منظور همان قالب های و شکل نوشتاری است که مطالب و مبحث علمی به واسطه آن به مخاطب ارائه داده می شود.

مدیر حوزه علمیه اردبیل ادامه داد: ارائه مباحث، مقالات و پژوهش های علمی به تقویت جایگاه حوزه های علمیه کمک می کند و در کنار این موضوع باید به شکل و قالب ارائه مباحث علمی نیز توجه شده و این عرصه از پژوهش یعنی ارائه قالب های کاربردی و مناسب برای تولید محتوا نیز باید در زمره فعالیت های پژوهشی به شمار آید.

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه فعالیت های آموزشی و پژوهشی باید با هم عجین باشند و بستر تربیت دینی و علمی طلاب را فراهم کنند، گفت: در حال حاضر در حوزه های علمیه برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی دو معاونت جدا تعریف شده و این معاونت ها بدون اطلاع از برنامه ریزی های یکدیگر، اقدام به انجام فعالیت های مختلف می کنند که این موضوع مناسب نبوده و باید فعالیت آموزشی و پژوهشی در حوزه های علمیه با یکدیگر عجین و ممزوج باشند.

مدیر حوزه علمیه اردبیل با تأکید بر اینکه در حال حاضر فعالیت های پژوهشی و آموزشی در نظام حوزه از یکدیگر جدا بوده و برنامه های پژوهشی به صورت گسترده و بدون برنامه ریزی منظم به طلاب ارائه می شود، تصریح کرد: متون درسی تولید شده در حوزه های علمیه که باید در معاونت پژوهش تولید شوند در معاونتی غیر از معاونت پژوهش تولید می شوند و حتی پایان نامه ها که ماهیتی پژوهشی دارند به معاونتی غیر از معاونت پژوهش واگذار شده اند.

وي افزود: متأسفانه در حال حاضر پژوهش در حوزه های علمیه جایگاه جنبی داشته و حتی در جشنوراه های بزرگی که عنوان پژوهشی دارند بیشتر کمیت مورد توجه است و به محتوای ارائه شده آن چنان که باید توجه مناسبی صورت نمی گیرد./837/ت302/ب1

ارسال نظرات