۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۵۸۹۰۸۳

گزارشی از یک گعده طلبگی دانشجویی در مدرسه فیضیه

نشست صمیمانه وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت روز دانشجو با حضور تعدادی از اساتید، طلاب و دانشجویان انقلابی در قم برگزار شد.
وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شب گذشته مدرسه علمیه فیضیه قم شاهد برگزاری گعده طلبگی دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو بود.

در این نشست صمیمانه شماری از استادان، طلاب و دانشجویان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند و بایسته ها و الزامات وحدت حوزه و دانشگاه را تبیین کردند.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام محمد صادق حیدری، استاد حوزه و دانشگاه شروع به سخنرانی کرده و با اشاره به رابطه حوزه و دانشگاه در زمان قبل انقلاب اظهار داشت: رابطه این دو نهاد علمی در زمان قبل انقلاب بر پایه تنافر و دوری حکمرفرما بود، اما به برکت انقلاب اسلامی، نزدیکی و وحدت بین حوزه و دانشگاه حاکم شد که مقدمه شکل گیری آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

جدایی حوزه و دانشگاه آسیب زا است

اگر دو قشر حوزه و دانشگاه از هم فاصله بگیرند، آرمان‌های نظام آسیب دیده و تحقق آن با مانع و مشکل مواجه خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که پیوند حوزه و دانشگاه بر محور سخنان حضرت امام در مبارزه با رژیم کفر شکل گرفته است، گفت: این دو قشر در کنار یکدیگر در قسمت‌های مختلفی همچون نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، نمازجمعه، نیروهای مسلح و بخش‌های عقیدتی و سیاسی ادارات، در کنار یکدیگر برای تشکیل حکومت، پیروزی قیام، تداوم و مدیریت نظام همکاری کرده و در جهت حفظ اصل نظام قدم برداشته‌اند.

اگر قشر نخبگان با هم همراه نبودند، حتما تشتت و پراکندگی در فرهنگ مردم ما جاری می‌شد، حال وحدت سیاسی بین حوزه و دانشگاه با پشتیبانی دینی از شعارهای انقلاب، بسیج مردمی و تخصص‌های دانشگاهی حاصل شده است.

وی با اشاره به دوران تثبیت انقلاب اسلامی بیان کرد: در این دوران با چالش‌های جدیدی روبرو هستیم که از انقلاب سیاسی به وحدت سیاسی رسیده و باید به انقلاب فرهنگی رسیده و وحدت علمی ایجاد کنیم.

اگر بخواهید استکبارستیزی و ایجاد آرمان‌های انقلابی را در جامعه ایجاد کنید، نیازمند انگیزه‌های مکتبی و علمی دارد و فهم از دین ارتباط با کارآمدی و عینیت دارد.

هویت دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه به سواد، تخصص و دانش است، تخصص حوزوی در فهم از دین بوده و نتیجه آن در جامعه احکام، اخلاق و اعتقادات فردی است، از طرف نتیجه دانش و تخصص در دانشگاه هماهنگی دانش‌های راهبردی و کاربردی بر محور توسعه پایدار است.

اگر تناسب بین دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه محقق نشود، نمی‌توان توقع اجرای جریان دین و عینیت آن در جامعه را داشته باشیم، هرچند دیگر عناصر نقش‌هایی دارند، اما مسأله این است که شما بر مسند حاکمیت نشسته و مسئول آرمان‌های مکتب هستید.

مسأله مهم امروز بسیج دانشجویی و طلبه این است که چه عناصری در هویت علمی حوزه است که به سمت اهداف و احکام اجتماعی حرکت نمی‌کند و چه عناصر هویتی در هویت علمی دانشگاه که از ادبیات توسعه پایدار دانشگاه دست برنمی‌دارد.

تلاش حوزه و دانشگاه در جهت حذف تفکر غرب‌زدگی

در ادامه این نشست صمیمانه، حجت الاسلام محمدحسن مولا دبیر نمایندگان طلاب کرمان در نشست مشترک حوزه و دانشگاه که امشب در زیرزمین مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به مبانی امام خمینی(ره ) در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حوزویان و دانشگاهیان باید تلاش کنند که سیاست نه شرقی و نه غربی در کشور حاکم شود.

ریشه کن شدن افکار شرقی و غربی جز با روی آوردن دانشگاه به حوزه و بالعکس، محقق نخواهد شد، امروزه مهمترین مشکل دانشگاه‌ها غرب‌گرایی محتوایی و روشی است، علت این امر ریشه دانشگاه است که نشأت گرفته از از غرب است، البته باید توجه داشت که غالب دانشجویان ما غرب زده نیستند.

حجت الاسلام مولا در ادامه با اشاره به مهمترین مشکلات حوزه بیان کرد: فردگرایی و پرداختن به حاشیه‌ها مهمترین مشکل حوزه‌‌ها است، تمام هم و غم امروز حوزه پرداختن به امور فردی است، در حالی که وظیفه امروز حوزه پرداختن به فقه النظام است، نتیجه این فردگرایی، نپرداختن به موضوعات اساسی است.

جهان غرب از محیط علمی ما سکولار بودن حوزه و غربگرا بودن دانشگاه را می‌خواهد، مهمترین اصلاحی که در دانشگاه باید رخ دهد، رهایی از غرب زدگی است و تا زمانی که از غرب زدگی نجات پیدا نکند نمی‌تواند اصلاح‌گر باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه و همکاری علمی و تخصصی بین این دو نهاد علمی راهگشا خواهد بود، در زمان حال نباید غرب‌گرایی در جامعه وجود داشته باشد، بنابراین بایستی به دنبال راهکار حذف فرهنگ غرب‌زدگی از دانشگاه‌های کشور باشیم تا مانع تحقق اهداف غرب در جامعه شویم.

حجت الاسلام مولا بر ضرورت تقویت وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و ادامه داد: دانشجویان ما و نمایندگان آنها نه فقط در بسیج دانشجویی بلکه همه آنها بایستی از مراجع، جامعه مدرسین و اساتید طلاب، فقه نظامات را مطالبه‌گری کنند.

ارتباط دانشجو با فضای طلبگی، مطالبه جدی دانشجویان

همچنین محمد حفیظی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان این‌که مطالبه اصلی و جدی ما در باب ارتباط دانشجو با فضای طلبگی است، اظهار داشت: این مطالبه و احساس نیاز به این ارتباط در فضای فضای طلبگی شهر قم بیشتر است.

در این‌که فضای دانشگاه‌ها سکولار و غربی است، شکی وجود ندارد، اما آیا می‌توان گفت که در این فضای دانشجویی، فعالیت انقلابی و مثبت انجام نشده است.

نسبت به فضای دانشجویی همیشه انتقاد وجود داشته است، از فضای طلبگی این انتظار وجود دارد که محتواهای علمی و بصیرتی برای دانشگاه‌های کشور ایجاد کند تا قدری دلبستگی‌ها بیشتر و دل‌ها به هم نزدیک‌تر شود تا فضای علمی کشور به سمت عملیاتی شدن پیش رود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به بازخورد وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: دشمن در عرصه رسانه و فضای مجازی بسیار قوی عمل کرده است، در حالی که عملکرد ما در عرصه رسانه‌ای ضعیف بوده است، به طوری که برنامه‌های مشترک و اثربخش زیادی در حال اجرا است که متأسفانه مردم ما و حتی خود ما از آن هیچ اطلاعی نداریم.

یکی از فضاهای وحدت حوزه و دانشگاه اعلام دستاوردهای حوزه و دانشگاه در جامعه است تا برای جامعه تبیین شود که دانشجو و طلبه قادر به انجام چه کارهایی هستند.

این جلسات باید ادامه پیدا کند که بتوان مباحث فکری و هم اندیشی را مطرح کرده و به دستاوردی جامع و مشترک در این زمینه دست پیدا کرد.

در فضای علمی و فرهنگی تعامل بسیار خوبی با روحانیت وجود دارد، اما این فضا در سطح جامعه و دانشگاه باید تزریق شود تا آثار آن نمود پیدا کند.

ضرورت آگاهی نسبت به اهداف مطالبه گری

حجت الاسلام محمدهادی سمتی نماینده مجمع طلاب یزد نیز یکی دیگر از طلاب دغدغه‌مند این جلسه بودند که به ارائه نظرات خود پرداخت و با انتقاد از شیوه برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه گفت: یکی از ضعف‌های این جلسه عدم جدیت در برگزاری این جلسه است که بایستی در جلسات بعدی رفع شود.

زمانی که لفظ مطالبه گری به گوش ما می‌رسد، تصور ما زد و خورد برای گرفتن حق است، در حالی که معنای مطالبه خصومت و دعوا نخواهد بود.

حجت الاسلام سمتی با اشاره به عناصر مطالبه گری بیان کرد: عنصر اول این است که هر دانشجو و طلبه‌ای که قصد ورود به عرصه مطالبه از مسئولان را داشته باشد باید هدف از مطالبه گری را بداند.

اصول مطالبه گری و شیوه‌های آن هدف اصلی ما از مطالبه گری اصلاح فرآیند، تکمیل و سامان دادن به امور آن است، در صورتی که هدف سامان دهی به امور شود، حب و بغض‌های این فضا به وجود نخواهد آمد.

اولین اصل مطالبه گری صراحت است، یعنی هرکسی که بخواهد وارد این فضا شود، باید صریح باشد، همچنین باید شجاعت در گفتار داشته و حرکت او دوام داشته باشد نه این که موسمی و موقت باشد و در طول سال بایستی این امر را به عنوان یک اصل برای خود قرار دهد.

نکته بعدی رعایت اخلاق و حدود شرعی است، امروزه یکی از آفات و آسیب‌های موجود در این زمینه عدم رعایت اخلاق شرعی است، ما نباید به مقابله با بداخلاقی با مسئولان اقدام کنیم.

پرهیز از بی انصافی و انتشار اخبار و تحلیل‌های نادرست یکی دیگر از اصول مطالبه گری است، در بحث مطالبه گری باید شرایط زمان و مکان در نظر گرفته شود، رهبر انقلاب بارها به صراحت بیان کرده‌اند که در انجام کارها جنجال نشود.

مطالبه گری باید با یک محور انجام شود، مهمترین محور در این زمینه برای طلبه و دانشجو این است که به مسجد به عنوان یک پایگاه سیاسی و اجتماعی برگردیم تا محل صدور مطالبه گری برای مردم و جامعه فراهم باشد.

اهمیت تشکیل حلقه‌های هم اندیشی

در پایان نیز سهیل کیارش مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد اظهار داشت: توقع ما از خود به عنوان دانشجو و طلبه این است که بحث را به صورت جدی‌تر جلو برده و به سرانجام برسانیم.

آنچه به نظر می‌رسد این است که ما در مقام عملی کردن مطالبات رهبر انقلاب دچار مشکل هستیم، کسانی که دغدغه مطالبه‌گری دارند، در محیط‌های حوزه و دانشگاه زیاد هستند، اما تاکنون کسی آنها را دور هم جمع نکرده است.

دوستان دانشجو بایستی در تهران حلقه‌ای را تشکیل داده و در تک تک استان‌ها در یک بازه زمانی مناسب حلقه‌های هم‌اندیشی را تشکیل و گسترش دهند و در هر موضوعی که تصمیم به ورود بگیرند، موفق خواهند شد

یکی از مهم ترین دستور رهبر انقلاب مبنی بر اجرایی ساختن امور توسط دانشجویان به صورت آتش به اختیار بوده است که در قم به خاطر جایگاه این شهر از نمود و اهمیت بیشتری برخوردار است.

به منظور راه اندازی لشکر جوانان مطالبه گر و حضور در فضای پاسخ‌گویی، بایستی تعدادی از دوستان طلبه قم به صورت آتش به اختیار طلاب را جمع کرده و به صورت جهادی در این زمینه کار شود./876/ز۵۰۳/ج

ارسال نظرات