۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۵۸۹۰۵۵
آیت الله صدیقی:

ترک لذائذ مادی بابی از لذائذ معنوی را باز می‌کند

امام جمعه موقت تهران گفت: ترک لذائذ مادی، برای آدمی بابی از ابواب لذائذ معنوی را باز می‌کند؛ اولیای الهی از دنیا با اراده، به اندازه تکلیف و به نیت قربه الی الله استفاده می‌کنند.
صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: یکی از صفاتی که در وجود بزرگان و مردان الهی تجلی و تلالو دارد این است که اسیر شکم نیستند.

وی افزود: انسان‌هایی که با خدا رفیق هستند رغبت‌ها و امیال آنها در اختیار خداوند است زیرا آنها تنها تکیه گاه خود را خدای مقلب القلوب می‌دانند، امام علی(ع) می‌فرمایند از چیزی بی نیاز شوید، بهتر از آن است که با آن بی نیاز شوید؛ انسان اسیر آرزوهاست و اگر در بند آنها گرفتار بماند حزن، غم و اندوه همیشگی را برای خود خریده است.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: کسی که نسبت به دنیا بی میل و رغبت است و حسرت چیزی را ندارد همواره شاداب و سرزنده خواهد بود؛ طلاب در قدیم در عین نبود امکانات، بسیار خوش بودند و تفریحات و سُرور قلبی آنها را حتی کاخ نشین‌ها هم نداشتند.

وی در ادامه بیان داشت: پیروزی‌های معنوی آنچنان انسان را از نظر روحی انبساط و ابتهاج می‌دهد که هیچ امر مادی آن را برای انسان فراهم نمی‌کند؛ وقتی انسان نسبت به چیزی رغبت و حسرت ندارد قطعاً برای رسیدن و به دست آوردن آن هم به هر کار ناپسند و اشتباهی دست نمی‌زند؛ افرادی که مبنا ندارند و در اخلاقیات ریشه دار نیستند وقتی به مال، مقام و منسَبی می‌رسند خود را گم می‌کنند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: صورت برزخی فرد دنیاپرست صورت سگ است، ظاهر او انسان اما باطن او سگ است؛ حیوان با غریزه زندگی می‌کند و آدمی با اراده‌؛ وجود مقدس و نازنین امام علی(ع) هیچ‌گاه خود را آلوده به هیچ چیز دنیا نکردند.

وی افزود: ترک لذائذ مادی برای آدمی بابی از ابواب لذائذ معنوی را باز می‌کند؛ امام خمینی(ره) می‌فرمودند این دنیا با تمام عظمت و بزرگی در مقابل عالم برزخ و آخرت مانند کفش‌کَن است؛ عالم برزخ و آخرت از نظر وسعت، شدت، ضعف، خوشی و تمام لذائذ و عذاب‌ها در مقایسه با عالم دنیا اصلاً قابل مقایسه نیست.

امام جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد: اولیای الهی و بزرگان دین از دنیا با اراده، حساب شده، به اندازه تکلیف، به مقداری که با رضای خدا قرین است و به نیت قربه الی الله استفاده می‌کنند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات