۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۸۹۰۴۲
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت کار تشکیلاتی دقیق برای تشخیص نیازهای فوری دین

معاون پژوهش مدرسه علمیه نورالزهرا(س) تهران گفت: باید یک کار تشکیلاتی دقیق و موشکافانه در سطح جامعه از سوی اساتید خبره برای تشخیص نیازهای فوری و کاربردی در حوزه دین انجام گیرد.
شیرین حسین آبادی

شیرین حسین آبادی معاون پژوهش مدرسه علمیه نورالزهرا(س) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از وضعیت آثار پژوهشی دینی به خوبی یاد کرد و گفت: آثار پژوهش در حوزه امروز در سطح بالایی قرار دارد و مدارس علمیه خواهران همواره در راستای لبیک به مقام معظم رهبری برنامه های خود را با موضوع شعار سال برگزار می کنند.

وی با اذعان اینکه تولید علم کار هر کسی نیست، افزود: باید افراد تیزهوش، پرتلاش، باتقوا و متخصص در زمینه علوم دینی ورود پیدا کنند، فرهیختگان و متخصصان در دانشگاه های معتبر و در کلاسهایی چون اندیشه اسلامی، تفسیر قرآن، نهج البلاغه، تاریخ اسلام و آیین زندگی دانشجویان مستعد را شناسایی کرده و جذب علوم دینی کنند.

استاد مباحث پژوهشی بیان کرد: متأسفانه از زمانی که هزینه صنعت چاپ بالا رفته و چاپخانه های بسیاری تعطیل شدند، پژوهشگران به علت نداشتن حامی مالی در این زمینه و از طرفی گسترش فضای مجازی و الکترونیکی شدن مطالب، آثارشان کمتر به چاپ می رسد و کسی هم در زمینه رفع این معضل حمایت و پشتیبانی نمی کند.

وی با پیشنهاد اینکه دولت می تواند با قرار دادن مقدار معینی بودجه در اختیار این صنف به ویژه مدارس علمیه از نشر و تولید حمایت کند، گفت: با این عمل پژوهشگران و محققین با طیب خاطر اقدام به نشر مؤلفات خود می نمایند.

معاون مدرسه نورالزهرا(س) با تأکید بر نقش مؤثر دولت در حمایت از پژوهشگران عنوان کرد: هرچند تاکنون این حمایت وجود داشته است ولی به نظر می رسد بنابر شرایط سخت جنگ نرم و لزوم پاسخ کوبنده به دشمنان اسلام و پاسخ به شبهات باید این حمایت بیشتر از گذشته شود و بیشترین بودجه ها به وزارتخانه های فرهنگی، پژوهشی، سرای محله ها و موارد مشابه اختصاص یابد.

وی درباره پایبندی به زی طلبگی در تولید آثار پژوهشی اظهار کرد: یقیناً وقتی کاری خالصانه برای خدا انجام شود و نگاه سودجویانه و منفعت طلبانه در آن لحاظ نشود؛ ذهنی آزاد و رها برای تحقیق وجود دارد و خداوند به کار آن محقق برکت می دهد.

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث اضافه کرد: وقتی محقق به دنبال شهرت برای خود نباشد و با اخلاص کار کند، آثار معنوی فراوانی را برای خود به دست می آورد مشروط بر اینکه پژوهشگر به نان شب خود و فرزندانش محتاج نباشد و مراکز زی صلاح او را از نظر مادی تامین کنند مانند اساتید دانشگاه که وضعیت معیشتی بهتری نسبت به حوزویان دارند.

وی با اعلام اینکه از ابتدای ورود طلاب به مدارس گرایش آنها مشخص می شود که آموزش محور هستند یا پژوهش محور، مطرح کرد: باید کسانی که علاقه مند به کارهای پژوهشی هستند بیشتر زمان خود را در حلقه ها، هسته ها، کانون های پژوهشی و موارد دیگر زیر نظر اساتید خبره بگذارند تا در زمان فارغ التحصیلی بتوانند اقدام به نشر تألیفات خود اعم از مقاله و کتب نمایند.

استاد تاریخ در راستای کاربردی تر کردن تلاش محققان پیشنهاداتی ارائه کرد و افزود: در وهله اول باید یک کار تشکیلاتی دقیق و موشکافانه در سطح جامعه از سوی اساتید خبره و باتجربه برای تشخیص نیازهای فوری و کاربردی در حیطه دین و شرع انجام گیرد سپس به دنبال آن، کارگروه هایی در حوزه های مختلف دینی برای حل مسأله و موضوع تحقیق و پیدا کردن پاسخ آن تشکیل شود.

وی ادامه داد: در این هنگام می توان از طلاب سطوح مختلف حوزه بنا به حیطه تخصصی و سطح آنان برای پیدا کردن مطالب استفاده کرد و از سطوح بالاتر برای چینش و نتیجه گیری و در نهایت دادن دیدگاه نو و راه حل بهتر بهره گرفت و سرانجام بعد از بررسی و اصلاح اشکالات و کمبودها از سوی اساتید فن به بهترین راه حل ها دست یافت.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در این صورت است که می توان به طلاب انگیزه تحقیق داد چرا که می دانند کارشان بیهوده نخواهد بود و در گوشه کتابخانه ها خاک نخواهد خورد، همچنین آنان اینگونه به عنوان پژوهشگر و طلبه متخصص و پویا تربیت خواهند شد و عملاً کار علمی را فرا خواهند گرفت که البته این کار مستلزم هزینه و بودجه خاص خودش است که باید از بخشهای ویژه و توصیه شده تأمین شود.

وی افزود: در این طرح باید اساتید موفق مختص این برنامه به کارگیری شوند که تنها وقت خود را برای پژوهش قرار دهند و هزار کار دیگر در کنار پژوهش نداشته باشند، این راه حل ها مستلزم این است که از سوی طلاب، خطبا، معلمین و اساتید در اختیار آحاد مردم قرار گیرد تا در سطح جامعه آموخته و به کار گرفته شود.

حسین آبادی در پایان اعلام کرد: مدرسه علمیه نورالزهرا(س) در این راستا از ابتدای سال تاکنون 5 نشست، میزگرد، کرسی آزاد اندیشی و فراخوان مقاله با موضوع حمایت از کالای ایرانی برگزار کرده است./804/ت۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات