۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۵۸۹۰۳۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حوزه علمیه باید مبدأ تحول علوم انسانی اسلامی شود

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند گفت: با تبدیل علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی زمینه دستیابی به الگوی پیشرفت انسانی و اسلامی فراهم می شود.
حجت الاسلام پیروزمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختتامیه نمایشگاه فناوری و پژوهش در محل نمایشگاه بین المللی مشهد، در خصوص نقش حوزه علمیه و آینده جهان گفت: برای این منظور باید بررسی شود که آینده خارج حوزه و ارتباط حوزه با آینده مطلوب چگونه است و حوزه برای این ارتباط چه تحولی را در درون خود ایجاد کرده است تا ارتباط موثری با محیط بیرون خود داشته باشد.

وی به تحولات در جهان اشاره و ابراز کرد: جهان در عصرهای مختلف تحت تأثیر سه تحول بافت قبیله ای، دولت و ملت و جهانی شدن قرار گرفته است و به تدریج مرزهای جغرافیایی برداشته شده است و در عصر حاضر و جهانی شدن با تحولات فناوری اتفاق نوینی رخ داده است که همان جهان دیجیتال و جهان واقعیت سازی فضای مجازی است.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند افزود: این تغییرات نوین در جهان نه تنها برای ما که برای غرب نیز مسأله شده است که این تغییر با سرعت فزاینده به کدام سمت حرکت می کند و چه تغییراتی را در سبک های زندگی که متأثر از فناوری های نوین است به وجود می آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقش فناوری نوین در جهان اشاره و اظهار کرد: با فناوری نوین نیروی انسانی به حاشیه می رود و بخشی از کارها به ربات ها سپرده شده است همچنین بافت اجتماعی با فناوری نوین تغییر می کند، تغییر در روابط خانواده ها و دولت و ملت ایجاد می شود و اقتدار دولت مرکزی تحت این فن آوری نوین تضعیف می شود.

وی افزود: حوزه علمیه در خصوص ارتباط پیرامون خود هنوز این ارتباط را در سطح دولت و ملت ارتقا نداده است چه برسد که به سطح جهانی شدن برسد.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند به نقش حوزه علمیه در تمدن سازی اشاره کرد و گفت: هر جامعه ای که اذعان به تمدن سازی و ساختار سازی دارند باید بررسی شود که آیا توانسته اند فرهنگ خود را به محصولات قابل مصرف تولید کنند؟ بنابراین برای تمدن سازی نخست باید محصولات در عرصه های مختلف از جمله عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و ارتباط بین این محصول و ساختار ایجاد کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ساختارسازی رکن اصلی در تمدن سازی است، گفت: باید برای علوم مختلف ساختار طراحی شود و در این ساختارسازی ها دین و فرهنگ اسلام ناظر شود تا ساختاری بر مبنای دین تولید شود.

وی افزود: حوزه علمیه باید مبدأ تحول علوم انسانی شود که خود موجب تحول در همه علوم می شود و امکان دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی و انسانی فراهم می شود. و تا هنگامی که این علوم به علوم انسانی و اسلامی تبدیل نشود، نمی تواند در جامعه حاکم به عنوان الگوی پیشرفت نسبت به دیگر الگوها در جامعه غالب شود و به صورت انتزاعی باقی می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند به پیگیری پیش نویس سند پایه پیشرفت اشاره و ابراز کرد: در حال حاضر این سند در حال پیگیری است و حوزه علمیه در پای کار است اما به نظر می شد که هنوز ورود بایسته ای نداشتیم چون به اهمیت موضوع و نیز به کلیات توجه نداریم./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات