۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۸۹۰۲۴
استاد حوزه علمیه:

حوزه علمیه نماد تفکر اسلام برای مدیریت زندگی است

حجت الاسلام والمسلمین واسطی گفت: حوزه علمیه برای مدیریت زندگی باید فرایند و نرم افزار در عرصه های مختلف تولید و در حاکمیت اجرایی به اجرا گذاشته شود.
حجت الاسلام واسطی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، استاد حوزه علمیه در اختتامیه نمایشگاه فناوری و پژوهش در محل نمایشگاه بین المللی مشهد، در خصوص حوزه علمیه و آینده جهان گفت: اگر کسی روندها و فرایندهای جهان را پیگیری کند که در آینده چه اتفاقاتی می افتد می تواند به سمت آینده سازی ورود و مدیریت کند.

وی با بیان این آینده پژوهی کار تخصصی است، گفت: در جامعه، امروز کسانی که فرایند بهینه برای رفع نیازهای جامعه تعریف می کنند، حرف اصلی برای ساختار سازی و تمدن سازی در جامعه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی افزود: حوزه علمیه نماد تفکر اسلام برای مدیریت زندگی است و حاکمیت اجرایی نماد قوای اجرایی است بنابراین باید در حوزه علمیه برای مدیریت زندگی فرایند و نرم افزار در عرصه های مختلف تولید و در حاکمیت اجرایی به اجرا گذاشته شود.

عضو هیأت علمی موسسه مطالعات راهبردی اظهار کرد: حوزه علمیه آینده اگر بخواهد به سمتی حرکت کند که اعمال مهندسی، نرم‌افزاری و فرهنگی داشته باشد باید با تمام قوا در عرصه های مختلف به مدل های عملیاتی متأخذ از آیات و روایات و براساس فقه جواهری، حکمت شیعی و اخلاق عرفانی حرکت کند.

لزوم توجه به مقیاس کلان در ساختارسازی و تمدن سازی

وی افزود: حوزه علمیه تا هنگامی که به کلیات بپردازد و به مسائل مختلف جامعه به صورت موردی ورود نکند و مدل ارائه ندهد در عمل هیچ گونه مدیریت اجتماعی نمی تواند داشته باشد و با توجه به این که نیازهای جامعه متوقف نمی شود و دیگر افراد و نهادها در ارائه ساختار و تمدن تلاش می کنند بنابراین رقیب پیشی می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین واسطی تولید نرم افزار جهان اسلام و تلاش برای مهارت مدرن سازی را از جمله کارهای حوزه علمیه آینده برای تمدن سازی بیان و ابراز کرد: برای این منظور لمس مقیاس کلان مورد نیاز است و ضعف اصلی فضای حوزوی نیز در این خصوص است بنابراین نیاز است که در این جهت خود را تقویت کند تا بتواند نیازها و امکانات را در حجم بزرگ شناسایی و مدیریت کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مأموریت ادیان در ارتقای مقیاس تفکر انسان ها بود، تا وقتی طلبه نیازها را در مقیاس کلان لمس نکند، اتفاقی در فقه، اخلاق و عقل نمی افتد، فقه و اخلاق لازم هستند اما کافی نیست و نیاز به بسترهای تکمیلی است که درسنامه آشنایی با مقیاس کلان و شبکه حقوقی انسانی از جمله این بسترهای تکمیلی است که اگر کسی به این فضاها ورود پیدا کند، می تواند ادله ای برای نیازها ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل جدیدالحدوث که جوهره دنیای مدرن و جهان شبکه ای را تحت تأثیر قرار داده است این است که هر روز با حجمی از نیازها روبرو هستیم که با عقل فردی و جمعی اداره نمی شود و نیاز به سازها و فرایندها است تا آن ها را اداره کند بنابراین برای مدیریت و رفع نیازها باید طراحی فرایند انجام شود و جهش از خرد به کلان نیاز آینده است./864/پ202/ب1

 

 

ارسال نظرات