۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۵۸۸۹۹۳
استاد اخلاق مطرح کرد؛

شاهراه حکومت برافکار و جذب قلوب

اگر کسانی که با ما ارتباط دارند اعم از دوستان فرزندان خانواده و همکاران ببینند پشت سر کسی حرف نمی زنیم،آبروی کسی را نمی بریم،دروغ نمی گوییم، بداخلاقی نمی کنیم و بد دهانی نمی کنیم قطعا مجذوب ما می شوند.
همتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در جلسه اخلاق که با حضور حجت الاسلام والمسلمین همتیان در مدرسه عالی خاتم الاوصیا برگزار شد موضوع راه های کسب محبت ها و انقیاد دلها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاد همتیان با اشاره به آیه:ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا ، یکی از مهمترین عوامل را در این باره ایمان و عمل صالح دانست و اضافه کرد:وقتی انسان دوست داشتنی شد حرف و کار او تاثیر گذار خواهد بود و نه تنها انسان محبوب بین خانواده و جامعه خواهد شد بلکه دامنه این قضیه به تمامی اهل آسمانها و زمین هم خواهد رسید زیرا که خداوند چنین وعده داده و وعده او هم تخلف ناپذیر است.و تحقق چنین وعده ای را در خطاب به پیامبر عظیم الشان می بینیم که: فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در ادامه به فاکتورها و پارامترهای راه جذب دلها و قلبها از دیدگاه امام صادق علیه السلام اشاره کرد و اظهار داشت:دینداری با تمام جوانب آن و روحیه تواضع و بذل و بخشش میتواند انسان را به جایگاه والای تاثیرگذاری بر فکرها و جذب محبت قلبها برساند.

وی به عنوان مصادیق عینی تحقق مفاهیم گفته شده،ابراز داشت:اگر کسانی که با ما ارتباط دارند اعم از دوستان فرزندان خانواده و همکاران ببینند پشت سر کسی حرف نمیزنیم،آبروی کسی را نمی بریم،دروغ نمیگوییم، بداخلاقی نمی کنیم و بد دهانی نمی کنیم قطعا مجذوب ما می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان به عنوان نوع بسیار ایده آل رفتاری به زندگی علامه طباطبایی و همسرشان اشاره کرد و در این مورد گفت آن نوع زندگی که بر اساس روایات تنظیم شود، بین همسران  رابطه زیبایی را بوجود می آورد به گونه ای که علامه در تمام جوانب مراد همسرش بود و او نیز مرید وی.  علامه هماره تمام موفقیتهای خود را مدیون همسرش می دانست و در جلسات درسی بعد از وفات وی بارها از ایشان  با تاثر و حزن یاد میکرد. این حسن سلوک با خانواده برکات زیادی دارد که تالیفات زیاد و عمیق علامه در زمینه های مختلف علوم نقلی و عقلی در سایه سار آن به منصه ظهور رسید.

وی در چارچوب تکمیل بحث زیر شاخه ای دینداری، روحیه سپاسگزاری انبیاء الهی در برابر نعمتها را یادآور شد و آن را درس بزرگی برای متعلمان مکتب زندگی صحیح معرفی کرد و با تاکید بر آموزه شکرگزاری، افزود:اگر بخواهیم سرمشقی در این حیطه داشته باشیم عملکرد نبی الهی  حضرت یوسف علیه السلام است که هماره در برابر خداوند شاکر بود و می فرمود: رب قد اتیتنی من الملک و علمتنی من تاویل الاحادیث فاطر السموات والارض انت ولیی فی الدنیا و الآخره توفنی مسلما و الحقنی بالصالحین.

استاد اخلاق حوزه در تشریح زیر مجموعه راه جذب دلها به عنصر تواضع و خشوع اشاره کرد و تصریح کرد: تواضع در برابر تکبر است و تکبر هم ناشی از جهل و توهم است.

وی در مقام تبیین دو آیه : ؛ولا تمش فی الارض مرحا؛ ....و ... ؛ لا تصعر خدک للناس را شاهد مثال موضوع قرار داد و تاکید کرد رفتار سلیمان نبی علیه السلام در این باره درس عظیمی است زیرا با اینکه این پیامبر الهی بسیاری از جلوه ها  و مخلوقات الهی مسخر او بودند و یاران او نیز از علم کتاب نصیبی  و بر اساس آن قدرت تصرف در نظام تکوین داشتند ولی می بینیم ظرفیت بندگی او بحدی است که نه تنها غرور و تکبر ندارد بلکه میفرماید: هذا من فضل ربی لیبلونی ااشکر ام اکفر...


استاد درس اخلاق حوزه در توضیح عنصر سومی که امام صادق علیه السلام بیان فرموده بود، گفت در رابطه با مبحث بذل و بخشش زندگی اهلبیت عصمت و طهارت سراسر پند و آموزه است چرا که عملکرد آنان سندی عظیم و جلوه ای است زیبا از بزرگترین میدان تجلی ایثار و انفاق آنجا که قران می فرماید: انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا.


 وی در ادامه به مصادیق متعددی در تایید سخن خود پرداخت و بذل بزرگان را نمونه های عبرت آموز و حکمت آمیز قلمداد نمود.

استاد حوزه در جمع بندی مطالب و به عنوان سخن پایانی نگاه توحیدی در هر کاری را ضرورت رشد در مسیر سیر الی الله دانست و با بیان جمله معروف امام خمینی رحمه الله علیه که ما مامور به وظیفه ایم  و نه مامور به نتیجه، بر استغنای نفس در فراز و فرود راه طلبگی تاکید کرد و اظهار داشت : طلاب اگر بتوانند با خدا اینطور قرارداد ببندند که خدایا چون تو اینکار را دوست داری من هم  به آن با تمام وجود در تمام شرایط می پردازم،قطعا خدای بزرگ هم خوب خریداری برای چنین تجارت و قراردادی خواهد بود و جبران خواهد کرد و نیازی نیست که در این راه امیدی به غیر او داشت. /۹۲۴/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات