۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۸۸۹۵۸
پژوهشگر عرفان های نوظهور تأکید کرد؛

ساحت اخلاق "دکان‌داری" را تاب نمی‌آورد

حجت الاسلام حاج‌آقازاده با بیان این‌که حرکت رو به پیشرفت، نیازمند ارتقای عقلانیت، بصیر بودن و بالا بودن تراز نگاه است، گفت: وقتی یک نفر به جای دیگران فکر کند، یقینا آن جمع توانایی حرکت را نخواهد داشت.
حجت الاسلام وحید حاج آقا زاده کارشناس عرفان های نوظهور

حجت‌الاسلام وحید حاج‌ آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شاخصه‌های استاد اخلاق تراز اسلام و انقلاب اظهار داشت: کسانی که در فضای دکان‌داری به ظاهر اخلاقی هستند و بی‌ رحمی آنها به حدی است که حتی به دین و ایمان افراد هم رحم‌ نمی‌کنند.

مدعیان دروغین؛ مظهر خباثت

پژوهشگر عرفان های نوظهور با بیان این‌که مدعیان دروغین اخلاقی خبیث‌ترین افراد هستند، گفت: رباخوار به مال مردم طمع کرده و ثروت مادی آنها را بالا می‌کشد، در حالی که دکان‌دارها در فضای اخلاقی به قدری حقیر هستند که از دین، خدا و اهل‌بیت(ع) برای بالا بردن خود مایه می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که باندهای دکان‌داری دستگیر می‌شوند، انواع فساد و فحشای آنها برملا می‌شود، به طوری که باندهای مواد مخدر چنین جرایمی را مرتکب نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام حاج‌ آقازاده با اشاره به تفاوت مدعیان دروغین و اساتید واقعی اخلاق بیان کرد: در مواجهه با اساتید حقیقی اخلاق مشاهده می‌کنید که با عمل خود، تابلوی توقف ممنوع نصب کرده است، به این معنا که اجازه توقف شاگرد در استاد را نمی‌دهد.

استاد اخلاق، مسیر حرکت شاگرد

وی ادامه داد: استاد اخلاق حقیقی با اعتقاد بر این‌که مقصد و مسیر خداوند متعال است، همچون باندی برای پرواز، وسیله‌ای برای رسیدن شاگردان خود به سوی مقصد حقیقی می‌شود، در حالی که مدعیان دکان‌دار خود را مقصد و هدف معرفی می‌کنند و مریدان آنها بدون وقفه به تعریف از آنها می‌پردازند.

پژوهشگر عرفان های نوظهور اضافه کرد: دومین شاخصه استاد اخلاق حقیقی محبوب سازی خداوند و اهل‌بیت(ع) نزد شاگردان است، به تعبیر دیگر اساتید اخلاق واقعی صرفا خود را موظف به ترویج دین می‌داند.

وی با بیان این‌که اجماع کاملی از علمای صالح درباره اخلاق‌مداری استاد اخلاق حقیقی وجود دارد، گفت: علمای شاخص و صالح برخی افراد را به عنوان کسی که متخلق به اخلاق اسلامی است، در جامعه معرفی کرده و شناسایی می‌کنند.

حجت‌الاسلام حاج‌ آقازاده ادامه داد: چطور ممکن است، برخی از علما درباره استاد اخلاقی عبارت دکان‌داری را به‌کار ببرند، بنابراین کسی که استاد واقعی باشد، قطعا اجماع و اطمینان علمای صالح را همراه خود خواهد داشت.

حرکت روبه پیشرفت، نیازمند ارتقای بصیرت

وی با تأکید بر این‌که حرکت رو به پیشرفت، نیازمند ارتقای عقلانیت، بصیر بودن و بالا بودن تراز نگاه است، بیان کرد: وقتی یک نفر به جای دیگران فکر کند، یقینا آن جمع توانایی حرکت را نخواهد داشت.

پژوهشگر عرفان های نوظهور با بیان این‌که شاخص‌ترین اصل موجود درباره فرقه‌ها، حرکات ضدعقلانی است، گفت: در فرقه‌ها یک نفر به جای همه فکر کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: فرقه‌بازی و مریدبازی با کارهای غیرعقلانی و محور قرار دادن خود، جامعه و نظام شیعی امروز را با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر آن مورد خسارت و آسیب قرار می‌دهد، در حالی که رهبر معظم انقلاب به ترویج عقلانیت جمعی و کرسی‌های آزاداندیشی پرداخته و حتی حاضر به بحث کردن روی مسلمات انقلاب روی میز مذاکره در این مسیر هستند، اما مدعیان دروغین تحمل شنیدن کوچکترین نقدی را نسبت به خود ندارند.

حجت‌الاسلام حاج‌ آقازاده در پایان هشدار داد: یقینا اگر جلوی مریدبازی‌ها و دکان‌داری‌ها در جامعه گرفته نشود، لطمه‌های فراوانی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به جامعه وارد می‌کند./876/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات