۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۸۸۹۴۳
امام جمعه موقت كاشان:

صبر در برابر مشكلات صفت انسان هاي خردمند است

امام جمعه موقت كاشان گفت: آنچه به انسان كمال مي دهد و نشان دهنده ويژگي هاي يك انسان خردمند است داشتن صبر و استقامت در برابر مشكلات و ناملايمات براي جلب رضايت خدا است.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره رعد، گفت: اين سوره پيرامون مجموعه اي از صفات خردمند و به تعبير قرآن اولوالالباب و انسانهاي خردمند و داراي تعقل و تفكر و عقلانيت و داراي انديشه است.

وي افزود: خداوند در سه آيه از سوره رعد 8 نمونه از صفات، علائم و نشانه هاي انسانهاي خردمند را بيان كرده است كه اينها به عهد و پيمان هاي الهي عمل مي كنند و در آيه دوم انسان هايي را كه ارتباط هاي خداپسندانه را برقرار و تقويت مي كنند و در آيه سوم از خداوند خوف و خشيت دارند و در آيه چهارم از سختي حساب روز قيامت و از اينكه از آنها حسابرسي دقيق شود خوف دارند را بيان كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه چهار نمونه ديگر در آيه 22 سوره رعد آورده است، گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد،‹‹وَ الَّذينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَي الدَّارِ›› پنجمين نشانه انسانهاي خردمند اين است كه آنها در زندگي داراي صبر و استقامت هستند.

وي با بيان اينكه ورود انسان در هر عرصه اي از زندگي بدون صبر و استقامت موفق نخواهد بود، افزود: صبر همان استقامت و نترسيدن از مشكلات و عدم عقب نشيني در برابر مشكلات است.

امام جمعه موقت كاشان موفقيت هاي فرهنگي و اقتصادي را گنج بزرگ خواند و گفت: انسان بدون صبر و استقامت موفقيتي كسب نخواهد كرد و هيچ گنجي آسان كسب نخواهد شد و براي به دست آوردن علم كه گنج بزرگي است بايد تلاش كرد.

وي افزود: هيچ گنج و نعمتي آسان و رايگان كسب نمي شود و اگر هم بدون سختي و آسان كسب شود آسان نيز از دست خواهد رفت، از اين رو براي موفقيت در هر عرصه اي از زندگي نياز به صبر و استقامت در برابر مشكلات است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: انسان براي ورود در هر عرصه اي و موفقيت در آن عرصه نيازمند صبر و استقامت است به ويژه در عرصه دين و ايمان و عبوديت كه دشمنان سرسختي دارد چون انسان با ايمان براي حضور در عرصه عبوديت و صراط مستقيم بايد از صبر و استقامت برخوردار باشد.

وي افزود: ملتي كه بخواهد عزتمند باشد و به قله هاي موفقيت و افتخار برسد دشمناني را سد راه خود خواهد داشت كه نيازمند صبر و استقامت در برابر دشمنان براي رسيدن به پيروزي نهايي است.

امام جمعه موقت كاشان صبر در عرصه هاي مختلف از جمله معصيت و مصيبت و صبر در اطاعت را يادآور شد و گفت: اقامه نماز صبح و روزداري در هواي گرم تابستان و پرداخت خمس و دل كندن از پول سخت و نيازمند صبر و استقامت است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه نعمت نيز نيازمند داشتن صبر و استقامت است، افزود: انسان گاهي اوقات از فراواني نعمت هاي الهي گرفتار غرور مي شود، از اين رو بايد خود را كنترل كند و از افراط تفريط پرهيز كند.

وي يكي از راه هاي حفظ ايمان را صبر دانست و ابراز کرد: انسان بايد در عرصه هاي مختلف ايمان، تقوا، عبوديت، مبارزه با دشمن، مبارزه با ظلم، مبارزه با شيطان و هوا و هوس نيازمند صبر و استقامت است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: آنچه به انسان كمال مي دهد و نشان دهنده ويژگي هاي يك انسان خردمند است داشتن صبر و استقامت در برابر مشكلات و ناملايمات براي جلب رضايت خدا است، از اين رو كارهاي خير انسان در صورتي ارزشمند است و سبب كمال انسان و خردمندي انسان است كه رنگ و بوي خدايي داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: كاري ارزشمند است و خداوند روي آن حساب باز كرده است كه ماندگار و سبب تقرب الي الله است كه رنگ و بوي الهي داشته باشد./1307/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات