۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۸۸۹۲۴
تولیت آستان قدس رضوی:

پیام ۱۶ آذر، استقلال و ایستادن در برابر استبداد است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: پیام ۱۶ آذر استقلال اقتصادی، فکری و‌ سیاسی و ایستادن در برابر استبداد است و هر فکری که وابستگی ایجاد کند خلاف پیام این روز است.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) که پیش از ظهر امروز در این مجتمع برگزار شد، گفت: بهره علمی و معرفتی در محضر امام رضا(ع) بهره ممتاز است.

وی با بیان این که معرفت افزایی مورد توجه زائر و مجاور است، گفت: اگر انسان زندگی با معرفت و با بصیرت داشته باشد، عبادات و بندگی وی نیز متمایز است و سلوک و سیره با معرفت متفاوت از زندگی به هر جهت است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که امروزه جریان استکباری در عالم در مکتبی به نام انظلام در برابر مکتب انتظار قرار دارد، گفت: مکتب انتظار انسان را به علم، دانش، معرفت، جهل زدایی و امید دعوت می کند و به ما می گوید که ما می توانیم و نباید در برابر قدرت های بزرگ دچار ناامیدی شد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: مکتب انتظار، مکتب خداشناسی، امام شناسی، خودشناسی، عالم‌شناسی و طبیعت شناسی است و به انسان می آموزد که به سر جهان چه می آید، تاریخ و تجربه ها را ببینند و بیاموزد که انسان های با توکل بر خدا مبدأ ساز و تاریخ ساز شدند.

وی شهدا و جانبازان را زمانه ساز تاریخ بیان و ابراز کرد: تاریخ را زنان و مردانی رقم می زنند که هویت اسلامی خود را رقم زدند، کسانی که فقط توان مالی و امکانات دارند قادر به رقم زدن آینده نیستند بلکه تاریخ را صالحین می سازند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: ایمان مهمترین سند راهبردی حرکت انقلابی مردمی است که در شهر آن ها تمدن اتفاق افتاده است و جوانان ایمانی تاریخ را تغییر داده اند.

معرفت افزایی مهمترین ماموریت آستان قدس رضوی است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که مهمترین ماموریت آستان قدس رضوی فرهنگی و معرفتی است، گفت: آستان قدس به دنبال این است که روشنگری و معرفت افزایی در این شهر و استان اتفاق افتد.

وی بیان داشت: راه نجات در تبعیت از امام رضا(ع) است و اولین گام شناخت است و بستر برای این دانستن و شناخت فراهم شده است که این شناخت در دو بستر کلاسیک و دانشگاهی و عمومی تحقق می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: خدمت منحصر به فضای حرم نیست و خادم و مخدوم منحصر به حرم مطهر نیست و آستان قدس هر جایی که بتواند در جهت معرفت افزایی عمل کند، گام بر می دارد که گام هایی برداشته اما باید بیشتر عمل شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که تمدن اسلام با تمدن غرب متفاوت است، گفت: ما پیشرفت ها در عرصه های مختلف در کشورهای غربی را انکار نمی کنیم اما معتقدیم با اعتقاد به خدا و الگو قرار دادن انسان های کامل می توانیم در همه عرصه ها اثر بخشی صد چندان برای جامعه داشته باشیم.

شهدا روشنفکران حقیقی هستند

وی دانشجویان را روشنفکران جامعه دانست و ابراز کرد: روشنفکر کسی نیست که در برابر فرهنگی بیگانه سست شود، روشنفکر کسی است که جامعه را در عرصه های مختلف رصد کرده و در جایی که نیاز است اهل اقدام و عمل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که شهدا روشنفکران حقیقی هستند، اظهار کرد: شهدا نیاز واقعی جامعه را شناسایی و عمل کردند حال دانشجویی روشنفکر است که اهل فهم است و مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره جامعه را تشخیص داده و در برابر استبداد می ایستد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: پیام 16 آذر استقلال اقتصادی، فکری و‌ سیاسی و ایستادن در برابر استبداد است و هر فکری که وابستگی ایجاد کند خلاف پیام این روز است.

توجه ویژه آستان قدس به جوانان

وی در ادامه به توجه ویژه آستان قدس به جوانان اشاره و ابراز کرد: امیدواریم این مرکز و نیز دیگر مجموعه های آستان قدس از جمله باغ اردوگاه خاتون، مجموعه فرهنگی دانشگاه رضوی و مراکز تحقیقی به زائران و جوانان برنامه ارائه دهند و با همکاری دیگر مجموعه استان، مشهد به عنوان مرجعیت علمی معرفی شود که زیرساخت های آن آماده شده و تحقق آن به زودی انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: هر سال بیش از ده هزار اردو داریم که برای آن ها باید برنامه ریزی شود و هر حرکتی که نسبت به معرفت سیره رضوی گام برداشته شود، ارزشمند است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: نگاه ما نگاه تحولی در آستان قدس رضوی است و در این مسیر تحولی از فرهیختگان جوان و تاثیر گذار بهره مند و از دیدگاه آن ها استفاده می شود که  این جریان تحولی و انقلابی در همه حوزه ها می توانند اثربخش باشد و در آستان قدس نیز مفید خواهند بود./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات