۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۸۸۸۸۱
پرونده بلوغ (۱۲)

"بلوغ" در آموزه‌های دینی مرحله ای مهم برای تعالی افراد است

دیر مرکز مشاوره مأوا بیان کرد: اگر نوجوان، بلوغ را مرحله‌ای مهم و زیبا از زندگی خود بداند و در صدد استفاده بهتر از این تحول جسمی و روانی برای رسیدن به اهداف بزرگ برآید، والدین مشکلات کمتری خواهند داشت.
ابراهیم اخوی

حجت الاسلام ابراهیم اخوی، مدیر مرکز مشاوره مأوا قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت بلوغ و توجه جدی به دوران نوجوانی گفت: تغییراتی که نوجوان با آن از نظر بدنی و روانی روبه رو می‌شود، اگر بدون آگاهی و مهارت کافی باشد، می‌تواند مشکلات زیادی را رقم بزند ولی چنانچه نوجوان بلوغ را مرحله‌ای مهم و زیبا از زندگی خود بداند و در صدد استفاده بهتر از این تحول جسمی و روانی برای رسیدن به اهداف بزرگ برآید، مشکلات کمتری خواهیم داشت.

وی به چهار ویژگی مهم این دوران اشاره کرد و با تکیه بر اصلاح این رفتارها افزود: خودبینی، استقلال‌خواهی، حقیقت جویی، خودیابی و هویت‌جویی چهار ویژگی مهم دوران بلوغ هستند و اگر مدیریت درستی بر روی این رفتار صورت بگیرد، قطعا تبدیل به ویژگی مثبت و نقطه قوت نوجوان می‌شود و گرنه تبدیل به رفتارهای مخرب می‌گردد.

مدیر مرکز مشاوره مأوا با توجه به تفاوت‌های تعریف بلوغ در نگاه اسلامی و غرب عنوان کرد: آموزه‌های دینی،‌ بلوغ را یک آغاز مهم برای تعالی افراد می‌دانند و از آن به عنوان پذیرش بسته مهمی چون تکلیف و ورود رسمی به عبادت الهی تعریف می‌کنند. همچنین اسلام برای ورود به نوجوانی دوره قرنطینه‌ای به نام ممیز بودن را تعریف کرده و تمرین‌هایی قبل از بلوغ ارائه کرده تا فرد بلوغ را چون عرصه المپیک بداند که باید سالها قبل برای آن آماده بود.

وی ادامه داد: ‌روایات ما نوجوان را یک فرد فضیلت‌محور و آماده برای ارتقای فردی و معنوی معرفی می‌کنند. بر اساس مدل اسلامی، انتظار داریم بیشترین آداب و فنون تربیت در 14 سال اول زندگی اتفاق بیفتد و دوره نوجوانی شاهد آرامش و استقرار تربیت‌های گذشته باشیم نه اینکه از نو شروع کنیم. نگاه دین به نوجوان در یک جمله، نگاهی همراه با احترام، شایستگی و توانمندی رسیدن به قله‌های مرتفع کمال و انسانیت است؛ نگاهی که در روان‌شناسی غربی کمتر به آن توجه شده است.

حجت الاسلام ابراهیم اخوی در پایان به وظایف والدین نسبت به نوجوان و دوران بلوغ پرداخت و اظهار داشت: افزایش دانش و مهارت همراهی بایسته با نوجوان، افزایش تحمل و داشتن روحیه گذشت، اختصاص زمان مفید و مناسب برای نوجوان، دادن اطلاعات مورد نیاز نوجوان و فراهم کردن زمینه گفتگوی دو طرفه و جذاب برای نوجوانان از کارهایی است که پدران و مادران ما باید نسبت به فرزندشان داشته باشند./۹۱۸/ت۳۰۲/س

 

 

ارسال نظرات