۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۸۸۸۸۰
حجت الاسلام احمدی:

نهادها در اعزام مبلغ اربعین هماهنگ باشند

ریییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین با بیان این که اگر هر دستگاهی بخواهد بدون هماهنگی اعزام مبلغ کند مشکل ساز می شود، گفت: برخی دستگاه ها مسؤولیتی ندارند و بدون هماهنگی و برنامه مبلغ اعزام می کنند، باید به ناهماهنگی ها پایان داده شود.
همایش تکریم ملغین جهادی اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید احمدی رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه و تکریم مبلغان جهادی اربعین 97 که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: اربعین ۹۷ با همت و تلاش مردم، علما، روحانیت و هیأت ها با وجود همه مخالفت ها و تلاش دشمن برای اختلاف افکنی به صورت شایسته برگزار شد.

وی افزود: در اربعین مسال بیش از ۲ میلیون زائر از ایران به عتبات عالیات اعزام شدند، مردم ایران با وجود  مشکلات اقتصادی و تلاش های فراوان دشمن برای کمرنگ کردن حماسه اربعین هوشمندانه عمل کردند و در مانور اقتدار معنوی پیروان اهل بیت(ع) شرکت داشتند.

حجت الاسلام احمدی از افزایش حضور زنان در مراسم اربعین خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه حماسه اربعین با امنیت و آرامش برگزار شد و با برنامه ریزی های و تدابیر و هوشمندی ایران و عراق توطئه های دشمن بی نتیجه ماند و بار دیگر شاهد حماسه پرشور اربعین بودیم.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای تفرقه افکنی بین ملت ایران و عراق در آستانه اربعین ادامه داد: نقش علما و روحانیت در تبیین و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بسیار مهم و ویژه بود و توانست با روشن کردن توطئه دشمن نقشه بدخواهان را بی اثر کند، اگر مردم به درستی اطلاع داشته باشند خودشان مدیریت می کنند و دشمن را ناکام می گذارند.

رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین  با بیان این که فتاوای مرجعیت درباره توسعه مکانی و زمانی اربعین و تبیین روحانیت درباره توطئه های دشمن تأثیرات فراوانی داشت، ابراز کرد: در دستگاه ها مرتبط با اربعین جلساتی برگزار شد و با همکاری رسانه ها فضای توطئه دشمن تبیین شد اما مردم با هوشمندی با مسائل رو به رو شدند که مسؤولان عراقی هم به این موضوع اذعان داشتند.

وی بابت مشکلات و کمبودهای اربعین امسال عذرخواهی و عنوان کرد: دستگاه ها و نهادهای تبلیغی و فرهنگی با مشکلات مواجه هستند اما درباره اربعین نباید تنها شعار داده شود اگر واقعا اعتقاد داریم که اربعین سرمایه شیعه و مانور قدرت اسلام است باید عمل‌کنیم.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: بهترین و مهم ترین افرادی که در اربعین باید پشتیبانی شوند مبلغان هستند، امسال بیش از 70 درصددرصد موکب ها نماز جماعت، مراسم دعا و روایتگری داشتند و برنامه ریزی ما ساماندهی، آموزش و تجهیز مبلغان بود.

وی اضافه کرد: همه حوزه ها نیازمند پشتیبانی جدی است، از دولت عراق که امسال 50 هزار ویزای رایگان در اختیار ایرانی ها قرار داد تشکر می کنیم و این کار کمک کرد تا مبلغان، بخش های امنیت و موکب داران فعالیت خود را راحت تر انجام دهند.

رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین  از فعالیت 2 هزار موکب در اربعین امسال خبر داد و گفت: اقدامات خوبی در موکب ها برنامه ریزی و انجام شد، اعزام مبلغان اربعین باید هماهنگ شود و به گونه ای نباشد که هر نهادی ببدون برنامه و هماهنگی اعزام مبلغ داشته باشد.

وی افزود: در بعثه رهبر انقلاب ۱۳ هزار مبلغ آموزش دیده داریم که کار باید مردمی و در نهادهای مردمی باشد و در کنار دوستان هستم، حتی برخی دستگاه ها مسؤولیتی ندارند بدون هماهنگی و برنامه مبلغ اعزام می کنند، باید به ناهماهنگی ها پایان داده شود؛ از آیت الله اعرافی خواستیم که مشارکت، هماهنگی و پشتیبانی حوزه جدی تر باشد.

حجت الاسلام احمدی با بیان این که اگر هر دستگاهی بخواهد بدون هماهنگی اعزام مبلغ کند مشکل ساز می شود، اظهار داشت: با گروه بازی و جناح بازی مخالف هستیم اما عاشورا و اربعین را نمی توان از مسائل سیاسی جدا کرد، امسال انجمن حجتیه و گروه های انحرافی در اربعین فعال بودند و حتی موکب داشتند.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد که اربعین آلوده به برخی مسائل شود، برخی گروه های انحرافی با شعارهای ظاهرا خوب به دنبال حاشیه سازی بودند، فرقه گرایی و قوم گرایی با اقدامات ساختگی از دیگر برنامه های دشمن بود و باید کار کرد تا بحث عرب و عجم حل شود.

رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین با اشاره به همکاری ایرانی ها و عراقی در مواکب برای خدمت به زائران ابراز داشت: برپایی موکب های مشترک بین ایرانی ها و عراقی ها در دستور کار است که امسال تجربه ای موفق و اثرگذار داشتیم.

وی عنوان کرد: بخشی از موکب ها هم تبلیغات خاصی از اشخاص می کنند، دستور رهبر انقلاب برای عدم استفاده از تمثال ایشان بسیار مهم بود اما برخی جریان ها و تفکرات موکب زدند تا برخی تفکرات و افراد را مطرح کنند؛ باید مسائل را تببین کرد تا اربعین با این امور آلوده نشده و شکوه و عظمت شکسته نشود.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: از دیگر مسائل حضور گروه های تندرو مانند شیعه انگلیسی و اهانت علنی به مقدسات اهل سنت و ایجاد درگیری در جریان اربعین بود؛ باید از همین الان برای سال آینده تدبیر کرد تا شاهد آسیب هایی در این زمینه نباشیم.

وی اضافه کرد: نهادهای فرهنگی و تبلیغی و حوزه باید در زمینه اربعین بیشتر فعال باشد تا عظمت و شکوه و حماسه اربعین تقویت شود./۱۳۲۳/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات