۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۵۸۸۷۶۷
آیت الله مهدوی:

روحیه فرزند از روحیه والدینش اثر می پذیرد

امام جمعه موقت اصفهان گفت: یکی از عوامل مؤثر در تربیت جنسی کودک، وراثت کودک از والدین است؛ در مبحث وراثت تأثیر نطفه پدر و مادر، به ویژه مادر که حدود ۹ ماه فرزند را در شکم خودش رشد می دهد، فقط محدود به اثرات جسمی نیست بلکه به طور قطع فرزند از والدینش اثرات روحی می پذیرد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: برای تقید به انجام اعمال صالح، خوردن لقمه حلال یک مباشر مؤثر است.

وی در ادامه مبحث مسائل مربوط به تربیت جنسی کودک افزود: یکی از عوامل مؤثر در تربیت جنسی کودک، وراثت کودک از والدین است؛ در مبحث وراثت تأثیر نطفه پدر و مادر، به ویژه مادر که حدود ۹ ماه فرزند را در شکم خودش رشد می دهد، فقط محدود به اثرات جسمی نیست بلکه به طور قطع فرزند از والدینش اثرات روحی می پذیرد.

آیت الله مهدوی توضیح داد: پذیرش اثرات جسمی کودک از والدینش به وضوح در چهره او دیده می شود تا جایی که با وجود تعدد اولاد چهره آن ها شباهت بسیار زیادی به پدر و مادرشان خواهد داشت؛ وراثت روحی با چشم دیده نمی شود ولی با عقل و بصیرت درک می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر والدین از روحیه عفت زیادی برخوردار باشند یا در برابر گناه مقاوم هستند فرزند نیز تا حدود زیادی از این روحیات والدینش بهره مند خواهد شد، البته این مسأله در صورتی که روحیات پدر و مادر پست و زشت باشد نیز در فرزندانشان هویدا و آشکار خواهد شد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که امیرمؤمنان(ع) بعد از شهادت حضرت زهرا(س) ازدواج می کردند، فرمودند، همسری که برای من انتخاب می کنید از یک قبیله شجاع باشند تا فرزندش نیز شجاع و دلیر باشد؛ این درخواست امام نشان می دهد نقش وراثت در تربیت فرزند بسیار مهم است.

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: اگر والدین به هر دلیلی از مسائل علمی فاصله بگیرند، فرزندان نیز از والدین ارث می برند و کمتر از علوم بهرمند خواهند بود؛ اگر والدین بعد از رشد علمی فرزنددار شوند، فرزندشان با قبل از رشد علمی متفاوت است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر استان اصفهان با اشاره به روایات معصومین(ع) در رابطه با تولد حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای انعقاد نطفه حضرت زهرا(س) مأمور شدند چهل شبانه روز در غار حرا به عبادت مشغول شوند و بعد از آن برای انعقاد نطفه حضرت زهرا(س) اقدام کنند افزون بر این که انعقاد نطفه حضرت زهرا(س) بعد از به رسالت رسیدن پیامبر(ص) انجام می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان تبیین کرد: خداوند متعال در سوره مؤمنون خطاب به رسولان الهی می فرماید، از طیبات میل کنید و سپس به انجام اعمال صالح مشغول شوید؛ خوردن غذای پاک و طیب مقدمه انجام اعمال صالح است؛ رفیق، دبیر، محیط و والدین از عوامل مؤثر دیگری است که تربیت روحی فرزند را متأثر می کنند، البته این مسائل جبرآور نیست یعنی اگر همه عوامل به صورت منفی وجود داشته باشند، نمی توانند مجبور کننده انسان به انجام افعال قبیح باشند ولی به طور قطع در هدایت انسان به افعال قبیح و حَسَن اثر دارد ولی سبب سلب مسؤولیت از انسان نخواهد شد؛ در روایت آمده است انسانی که شراب می خورد تا هفت نسل آینده اش از این شرابخواری متأثر خواهند شد یا این که خوردن لقمه حرام سبب عدم استجابت تا چهل روز خواهد شد./867/پ602/ب1

ارسال نظرات