۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۵۸۸۶۵۶
یادداشتک؛

آن روی سکه‌ی "زرویی نصرآباد"

ابوالفضل زرویی نصرآباد به جهت شخصیت طنازی که داشت، کمتر کسی فکرش را می‌کرد نویسنده یک رمان احساسی و دینی باشد.
ابوالفضل زرویی نصرآباد

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، همه، مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد را به عنوان یک طنزپرداز و فکاهه نویس می‌شناختند؛ اما من او را می‌شناختم، نه به عنوان طنزپرداز، بلکه با «ماه به روایت آه»!

چهارسال پیش حاجتی داشتم که با توسل به مادر علمدار کربلا، حضرت ام البنین سلام الله علیها برآورده شد، از آن زمان شیفته و دلباخته ی این بانوی بزرگ شدم و درصدد برآمدم تا پیرامون شخصیت ایشان بیشتر مطالعه کنم، دو سه کتاب به زبان عربی و چند کتاب دیگر به زبان فارسی منابعی بود که اختصاصا درباره تاریخ زندگانی آن بانوی گرامی به رشته‌ی تحریر درآمده بود.

در میان همه‌ی این تالیفات یک رمان که موضوع و اسلوبش پیرامون شخصیت و ناگفته‌هایی از زندگانی حضرت ام البنین سلام الله علیها بود نظرم را به خودش جلب کرد، ماه به روایت آه نام این رمان که با خوش سلیقگی تمام برای این اثر انتخاب شده بود، منظور از ماه، قمر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل علیه السلام است و منظور از آه مادرش حضرت ام البنین فاطمه‌ی کلابیه، اما آنچه که بیش از هر چیز اذهان را متوجه خود می‌کند نام نویسنده‌ی این کتاب است.

ابوالفضل زرویی نصرآباد به جهت شخصیت طنازی که داشت کمتر کسی فکرش را می‌کرد نویسنده چنین رمان احساسی و مذهبی باشد که چشمان هر خواننده ای را مهمان سفره‌ی اشک حضرت ام البنین سلام الله علیها می‌کند.

اما این همه ماجرا نیست مرحوم زرویی نصرآباد تصریح کرده بود این کتاب را بر اساس 60 منبع از مصادر پژوهشی پیرامون حضرت ابوالفضل علیه السلام بررسی کرده و از میان آنها آنچه را که از اعتبار و مقبولیت بیشتری برخوردار بوده به تحریر درآورده است.

در پایان باید بگویم «ماه به روایت آه» کتابی است که می‌تواند بینه ای باشد برای شفاعت نویسنده اش در روز جزا./۹۱۸/ز۵۰۴/س

سیدحسام الدین واجدی

ارسال نظرات