۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۸۸۶۳۸

دادستانی استانبول برای احمد عسیری و سعود القحطانی قرار بازداشت صادر کرد

دادستانی استانبول برای دو نفر از نزدیکان محمد بن سلمان در دیوان پادشاهی عربستان سعودی در ارتباط با قتل جمال خاشقچی، قرار بازداشت صادر کرده است.
عسیری

به گزارش خبرگزاری رسا، دو مقام امنیتی ترکیه به رسانه‌ها گفته‌اند، دادستانی کل استانبول برای احمد عسیری و سعود الاقحطانی که از عوامل اصلی جوخه ترور جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه بودند قرار بازداشت صادر کرده است.

براساس این گزارش، دولت ترکیه همچنین از مقامات سعودی خواسته است متهمان این پرونده را به ترکیه تحویل دهد تا نگرانیهای جامعه بین المللی را کاهش دهد. 

این دو نفر از چهره‌های نزدیک به محمد بن سلمان در دیوان پادشاهی عربستان سعودی محسوب می‌شوند و بنا به برخی گزارشها احتمالا برای در امان ماندن ولیعهد سعودی از تبعات قتل خاشقچی، قربانی خواهند شد.  

عربستان سعودی پس از اعتراف به کشته شدن این روزنامه نگار منتقد سعودی، مجبور شد تعدادی را برای محاکمه و کاهش فشارهای بین المللی بازداشت کند. 

این درحالیست که دولت رجب طیب اردوغان میگوید ریاض باید این افراد را برای محاکمه به آنکارا تحویل دهد چرا این قتل در خاک ترکیه اتفاق افتاده است اما آل سعود تا کنون این درخواست را بی پاسخ گذاشته است. 

تحلیلگران میگویند ریاض از بیم روشن شدن همه ابعاد یان موضوع حاضر نیست به خواسته ترکیه تن بدهد. 

در حالی که بیش از 2 ماه از کشته شدن خاشقچی می‌گذرد با این حال هر روز ابعاد جدیدی از این فاجعه و افراد درگیر در این قتل منتشر می‌شود. 

روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی خبر داده که به یک سند فوق محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره قتل خاشقچی دسترسی پیدا کرده که طبق آن محمد بن سلمان با مسؤولان نظارت بر تیم ترور اعزامی از ریاض به استانبول ارتباط برقرار کرده بود.

بنا بر مفاد این سند، ولی‌عهد عربستان سعودی ساعاتی قبل و بعد از کشته شدن جمال خاشقچی در استانبول، با مشاوران نزدیک خود که نظارت بر تیم اعزامی ترور خاشقچی را برعهده داشتند در ارتباط بوده و حداقل ۱۱ پیام برای مشاورانش ارسال کرده است.

طبق این سند، ولی‌عهد سعوی آگوست سال ۲۰۱۷ به مشاورانش گفته بود که در صورت ناکامی تلاش‌هایش برای اقناع خاشقچی برای بازگشت به عربستان سعودی، «ما شاید بتوانیم خارج از عربستان سعودی او را فریب داده و ترتیباتی در این زمینه بیاندیشیم».

در سند محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آمده که پیام‌های ولی‌عهد با مسؤولان تیم اعزامی ترور و همچنین اظهارات سال گذشته او با مشاورانش «به نظر نشانه‌ای از عملیات (دولت عربستان) سعودی علیه  خاشقچی باشد».

روز گذشته هم سناتورهای آمریکایی شاهد جلسه توجیهی «جینا هاسپل»، رییس سیا در خصوص شیوه قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بودند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشته است که تعدادی از سناتورهای آمریکایی می‌گویند تردیدی وجود ندارد که محمد بن‌سلمان پشت قتل جمال خاشقچی بوده است.

منبع: فارس

ارسال نظرات