۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۸۸۶۲۳
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

تقویت مهارت همدلی بین زن و شوهر سبب استحکام بنیان خانواده می‌شود

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: برای اینکه عشق پایدار باشد باید مهارت‌های همدلی تقویت شود؛ به این معنا که زن و شوهر ضمن درک تفاوت‌های موجود برای ارتقای توأمان خود در زمینه‌های مختلف تلاش کنند.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست خانواده آسمانی که با حضور خانواده‌های طلاب و روحانیان برگزار شد، اظهار کرد: برای تقویت و استحکام بنیان خانواده باید دو طرف ضمن پذیرش تفاوت‌ها، برای ارتقای مشترک خود در زمینه‌های عبادی، فرهنگی، اجتماعی و ... تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ایراد گرفتن دو طرف از یکدیگر دردی از دردهای زندگی مشترک را درمان نمی‌کند، ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرماید: «ایما امراة قالت لزوجها: ما رایت قط من وجهک خیرا فقدحبط عمل‌ها»؛ هر زنی به همسرش بگوید: «من از زندگی با تو خیری ندیدم» عملش ضایع و حبط خواهد شد.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تأکید کرد: از آن‌سو مرد هم حق ندارد همه تقصیرها را به گردن خانم انداخته و خود را بی‌تقصیر بداند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه عشق پایدار باشد باید این موارد رعایت شود و همه این‌ها مهارت همدلی هستند، یعنی من کنار تو هستم و سعی می‌کنم تو را درک کنم، ازاین‌رو اگر این مهارت‌ها را یاد بگیریم عشق ما هم پایدار خواهد بود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهتمام زن و شوهر به شئون اسلامی به‌ویژه انجام وظایف و تکالیف شرعی، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «مَا تَرَکتُ صَلاَةَ اَللَّیلِ مُنْذُ سَمِعْتُ قَوْلَ اَلنَّبِی صَلاَةُ اَللَّیلِ نُورٌ فَقَالَ اِبْنُ اَلْکوَّاءِ وَ لاَ لَیلَةَ اَلْهَرِیرِ قَالَ وَ لاَ لَیلَةَ اَلْهَرِیرِ» و تأکید می‌کند از وقتی این سخن پیامبر (ص) را که شنیدم که فرمود: «نماز شب نور است»، نماز شب را ترک نکردم. ابن کوّاء پرسید: حتی در لیلة الهَریر؟ حضرت فرمود: حتی در لیلة الهریر.

وی افزود: لیلة الهریر آخرین شب جنگ صفین بود، در این شب شدت جنگ به حدی بود که رزمندگان نماز خود را بر روی اسب می‌خواندند، صبح زود مالک اشتر خود را به خیمه فرماندهی معاویه رساند اما با توطئه عمروعاص و خوارج کار به حکمیت رسید.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: هریر زوزه سگ در هنگام شدت سرما را گویند و شاید شدت جنگ، چکاچک شمشیرها و یا ناله‌ها سبب نام‌گذاری این شب به لیلة الهریر شد، اما امام علی (ع) می‌فرماید: حتی در چنین شبی، نماز شب من ترک نشد که این نشان‌دهنده اهمیت اهتمام به اقامه نماز شب است که این مسائل باید از سوی زوج‌های جوان الگوبرداری شود./9314//۶۰۱/خ

ارسال نظرات