۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۵۸۸۵۸۶
آیت الله مهدوی:

ملاحظه اصول اخلاقی سبب رشد معنوی انسان می شود

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که دین اسلام به صورت توأمان به مسائل اخلاقی و فقهی توجه دارد، گفت: رشد معنوی انسان در گرو عمل به اخلاقیات است چرا که انسان با دریافت حق از طرف مقابل در روز قیامت مأجور نخواهد بود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: عمل به اخلاقیات سبب مأجور شدن انسان در روز قیامت خواهد شد.

وی در ادامه بررسی مباحث مربوط به شهوات افزود: ملاحظاتی که از سوی والدین در راستای تربیت جنسی کودک انجام می شود مربوط به زمانی است که کودک یا والدین به صورت کاملاً برهنه در برابر یکدیگر حاضر می شوند که در این حالات دو مبحث فقهی و اخلاقی پیش می آید؛ بر مباحث فقهی واجب و حرام تکلیف می شود ولی بر مباحث اخلاقی واجب و حرام بار می شود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: زنی که وارد منزل شوهرش می شود از جهت فقهی حق دارد برای شیر دادن به کودک از همسرش پول بگیرد ولی از جهت اخلاقی این عمل مذمت شده است چرا که سبب ایجاد کدورت و از بین رفتن محبت به زن و شوهر خواهد بود؛ البته احکام فقهی زمانی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شده اند برای حکم کردن قاضی بسیار مؤثر است یعنی مثلاً زمانی که زن بخواهد به فرزندش شیر بدهد و از طرفی بخواهد از همسرش جدا شود قاضی حکم می کند که زن برای شیر دادن به فرزندش از همسرش پول دریافت کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دین اسلام به احکام و اخلاقیات به صورت توأمان توجه کرده است، تصریح کرد: رشد معنوی انسان در گرو عمل به اخلاقیات است چرا که انسان با دریافت حق از طرف مقابل در روز قیامت مأجور  نخواهد بود؛ اگر شخصی در تصادف متضرر شود و از طرف مقابلش خسارت دریافت کند، به حکم فقهی عمل کرده است ولی اگر از دریافت خسارت چشم پوشی کند، به اصول اخلاق عمل کرده است و در آخرت مأجور خواهد بود.   

امام جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: نگاه کردن به بدن عریان کودک به صورت تحریک آمیز از جهت فقهی بدون هیچ اختلافی بین علما حرام است ولی از جهت اخلاقی دستور این است که طرفین پوشیده تر باشند؛ کودکی خوب را از بد تشخیص می دهد و به سن ممیزی رسیده است، باید از همان سنین کودکی به خوبی از جهت جنسی تربیت شود؛ این رفتارها باعث مقاوم سازی روح خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: ممکن است عروسک هایی در بازار باشد که اندام هایی جنسی آن ها به صورت کاملاً برجسته طراحی شده باشد، بنده توصیه می کنم از خرید چنین عروسک هایی برای فرزندانتان خودداری کنید تا تربیت جنسی او با مشکل مواجه نشود.

وی در پایان گفت: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، والدین حق نگاه کردن به عورت فرزندشان را ندارند و همچنین فرزندان نیز حق نگاه کردن به عورت والدینشان را ندارند؛ ملاحظه این مسائل اخلاقی سبب می شود روح کودک در برابر گناهانی که در آینده با آن ها مواجه می شود، مقاوم سازی شود و یوسف وار ایستادگی کند./867/پ602/ب1

ارسال نظرات