۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۵۸۷۵۷۹
استاد درس اخلاق حوزه:

نماز شب بالاترین لذت عارفان دینی است

حجت الاسلام وطن خواه با اشاره به نماز شب و خلوت با معبود به عنوان یکی از بالاترین لذت های عارفان برجسته دینی تأکید کرد که نماز روح انسان را پاک و تمیز می کند.
حجت الاسلام وطن خواه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن وطن خواه استاد درس اخلاق حوزه علمیه عصر امروز در مراسم درس اخلاق مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) قم به راهکارهای اصلی برای به دست آوردن فضائل و دوری از رذائل اشاره کرد.

وی افزود: اشتغال دل به یاد خدا اصل است به همین جهت است که می گویند اصل اصلاح القلب اشتغاله بذکر الله، به همین جهت راهکار قرانی این مسأله توجه به نماز است چراکه نماز همیشه انسان را به یاد خدا می اندازد.

حجت الاسلام وطن خواه تصریح کرد: مرحوم امام کتابی دارند پیرامون نماز که راهکارهای مختلف به جهت حضور قلب را در آن بیان کرده اند، از جمله این که می فرمایند: نماز شب عبارت است از عشق ورزی به خدا چون در سحر انسان از همه افکار دنیوی دور است.

وی با بیان این که زمستان ربیع الابرار است، خاطرنشان کرد: ربیع الابرار یعنی بهار نیکان چون شب های طولانی دارد و انسان می تواند نماز شب را بخواند، همچنان که مرحوم حضرت آیت الله بهجت می فرمودند: نماز بالاترین لذّات است به همین جهت سعی کنیم نماز را با توجه با نوافل بخوانیم تا تنهی عن  الفحشاء و المنکر حاصل شود چون نماز روح انسان را پاک و تمیز می کند.

شاگرد مرحوم حضرت آیت الله بهجت در ادامه بیان کرد: راهکار دیگر قرائت قرآن است که در آن یک انسان با آداب تلاوت باید حاضر شود چراکه در تلاوت قرآن، خدا با انسان صحبت می‌کند، سعی کنیم بعضی آیات کلیدی را که انسان را از گناه باز می دارد را حفظ کنیم مثل «الم یعلم بأن الله یری» یا آیه «ما یلفظُ من قول الّا لدیه رقیب عتید» که انسان را از حرف نا به جا باز می دارد و یا آیاتی مثل «یعلم خائنه الاعین و ما تخفی الصدور» که این آیه چشم را از نگاه حرام باز می دارد چراکه نگاه به نامحرم زنای چشم است.

وی یادآور شد: خوشا به حال طلابی که به جای افکار باطل در مسیر راه به حرم یا جایی دیگر سوره هایی که حفظ شده اند را می خوانند؛ سوره فجر سوره امام حسین(ع) است و سوره نباء جهت رفتن به مکه خوب است؛ راهکار سوم استفاده دائم از تسبیح برای ذکر خدا است؛ امام سجاد(ع) فرمود: پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره ذکر «اللهم اُصبحتُ اسبحک و...» را تکرار می کردند.

حجت الاسلام وطن خواه با اشاره به این که اذکار اسامی خدا انسان را از بدی ها باز می دارد، خاطرنشان کرد: در بحارالانوار آمده که اگر همان ذکری که پیامبر تکرار می کردند را اول صبح با تسبیح بگویید تا آخر شب برایتان حسنه نوشته می شود، البته عبارت کامل این ذکر در مفاتیح آمده است.

وی ابراز داشت: حضرت آیت الله بهجت همیشه تسبیح داشتند، امام راحل نیز اکثراً در دست تسبیح داشتند؛ مسأله چهارم این است که معاشرت ها تبدیل به ذکر خدا شود دوستان باید ما را به یاد خدا بیاندازند و پنجم این که باید همه چیز ما را به یاد خدا بیاندازند حتی موبایل و دیوار باید به گونه ای باشد که انسان را به یاد خدا بیاندازد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان ساخت: اگر فکر وسوسه گناه افتادید در خلوت یک راه جلوگیری از گناه استفاده از گوشی و شنیدن صوت قرآن و یا مداحی مناسب است، سعی کنید همیشه به یاد خدا و اهل بیت(ع) باشید و نماز شب را نیز فراموش نکنید./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات