۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵۸۷۵۷۵

کتاب «درآمدی بر شناخت نسخه‌های نهج‌البلاغه» منتشر شد

«درآمدی بر شناخت نسخه‌های نهج‌البلاغه» عنوان جدیدترین اثر محمد کاظم رحمتی استادیار بنیاد دائرة المعارف اسلامی است که به همت انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.
نهج

به گزارش خبرگزاری رسا، «درآمدی بر شناخت نسخه‌های نهج‌البلاغه» عنوان جدیدترین اثر محمد کاظم رحمتی استادیار بنیاد دائرة المعارف اسلامی است که به همت انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

«نسخه‌های نیشابوری نهج‌البلاغه، نهج‌البلاغه در میان زندیه، نهج‌البلاغه به روایت سید ابوالرضا راوندی، نسخه نهج‌البلاغه کتابت ابن نازویه قمی، نسخه نهج‌البلاغه کتابت محمد بن محمد بن علی حمدانی، نسخه نهج‌البلاغه ابونصر علی متطبب خوانده شده بر عزالدین علی راوندی، نسخه نهج‌البلاغه کتابت عبدالجبار بن حسین فراهانی» از جمله عناوین این کتاب به شمار می‌رود.

در بخشی از این کتاب چنین آمده: این نوشتار تلاشی است جهت یافتن معیاری برای شناخت نسخه‌های نهج‌البلاغه و یافتن نسخه‌های مادر اصلی بر اساس بررسی نسخه‌ها و اطلاعات موجود در کتاب‌های تراجم. شرح بسیار خوبی از بیشتر نسخه‌های موجود نهج‌البلاغه توسط مرحوم سید عبدالعزیز طباطبائی در دو مقاله بلند «المتبقی من مخطوطات حتی نهایة القرن الثامن» و «ما تبقی من مخطوطات نهج‌البلاغه» منتشر شده که می‌تواند اساسی برای شناسایی نسخه‌های مادر نهج‌البلاغه باشد که نوشتار حاضر گامی در این مسیر است.

حاصل تلاش حاضر، یافتن ۳ دسته نسخه مادر است: نسخه نیشابوری نهج‌البلاغه مشتمل بر تحریر دوم بغدادی ـ حاوی اضافاتی از خود سید رضی بر تحریر نخست تألیف شده در رجب ۴۰۰ ـ نسخه‌های وابسته به نسخه عالم و فقیه نامور امامی ابوالرضا راوندی مبتنی بر نسخه اصل تحریر دوم سید رضی و سرانجام نسخه‌های یمنی و حجازی نهج‌البلاغه که اصل آنها به نسخه‌ای مهاجر از تحریر دوم نیشابوری نهج‌البلاغه در اوایل قرن هفتم باز می‌گردد. پژوهش حاضر نشان می‌دهد که با اساس قرار دادن نسخه‌های مادر موجود نهج‌البلاغه می‌توان تصحیح‌های جدیدی از نهج‌البلاغه به روایت نسخه‌های مختلف مادر آن ارائه کرد.

قیمت درنظر گرفته شده برای این کتاب ۲۰۷ صفحه‌ای، ۲۹ هزار تومان است./۹۲۵/د۱۰۳/ش

ارسال نظرات