۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۵۸۷۵۳۷
آیت الله مکارم شیرازی:

اطاله دادرسی در محاکم قضایی مردم را گله مند کرده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اطاله دادرسی را یکی از مهم ترین گلایه های   مرددمی نسبت به عملکرد دستگاه قضا دانست و تاکید کرد که این مساله بعضا سبب صرف نظر کردن مردم از مراجعه به دستگاه قضا می شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله  ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار حقوقدانان بسیجی سراسر کشور، با اشاره به اهمیت و حساسیت کار دستگاه قضا در جامعه اسلامی، اطاله دادرسی را یکی از مشکلات اصلی این دستگاه مهم دانست.

وی با بیان این که اطاله دادرسی یکی از گلایه های مهم مردم از قوه قضاییه است، گفت: روند طولانی رسیدگی به پرونده ها به قدری زیاد است که بعضا مردم از مراجعه به دستگاه قضا به منظور احقاق حقوق شان صرف نظر می کنند و این مساله به هیچ وجه زیبنده نیست.

این مرجع تقلید اطاله دادرسی را معلول علل مختلف دانست و با بیان این که این مساله سبب نارضایتی مردم می شود، افزود: یکی از عواملی که سبب طولانی شدن روند رسیدگی به  پرونده ها می شود، کثرت پرونده ها است؛ بنابراین باید به مردم آموزش داد که به صرف کوچک ترین مشکل سراغ دستگاه قضا نروند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که آبروی نظام اسلامی به دستگاه قضا گره خورده است، گفت: اگر این دستگاه به وظایف خود به درستی عمل کند می تواند آبرویی برای نظام باشد و اگر خدایی ناکرده به وظایف خود عمل نکند می  تواند به عامل یاس تبدیل شود.

وی با بیان این که بسیاری از مسائل را می توان با تدبیر حل کرد، ابراز داشت: در قدیم ریش سفیدها و بزرگ ترهای خاندان و فامیل وقتی مشکلی بین خانواده ها و اقوام ایجاد می شد پادرمیانی می کردند و اجازه نمی دادند کار به دادگاه بکشد.

این مرجع تقلید با  تاکید بر این که در قوه قضاییه آدم های شریف، با شخصیت و هدفدار کم نیستند، یادآورشد: با این وجود مردم گلایه هایی دارند که بایستی نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: مشکل وکلا هم متاسفانه جدی است، در بین جامعه وکلا برخی بی انصافی می کنند؛ بعضی از وکلا برای ایجاد تاخیر در روند رسیدگی به پرونده ها  شگردهای خاصی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تعلیمات اسلامی در زمینه حقوق و قضا در منابع دینی و قرآنی را در زمره معجزات برشمرد و گفت: اسلام در محیط جاهلیت ظاهر شد و تعلیماتی را آورد که حتی در دنیای امروز هم تازگی دارد و به  بخشی از آن نیز نرسیده اند.

این مرجع تقلید با اشاره به تاکیدات ویژه دین مبین اسلام درباره لزوم رعایت عدالت از سوی قضات حتی در کوچک ترین امور در برخورد با طرفین دعوا، ابراز داشت: در کدام برنامه حقوقی و قضایی امروز جهان به  این جزییات توجه شده که حتی در نگاه کردن به دو طرف نیز باید تساوی و عدالت را رعایت کرد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین فعالیت حقوقدانان بسیجی را بسیار مهم خواند و گفت: شما می توانید با عملکرد خود شرایط را به گونه ای رقم بزنید که هم مشکلات حقوقی مردم کمتر و اطلاع شان از مباحث حقوقی بیشتر شود و هم رضایت مردم از دستگاه قضا بیشتر گردد. /۹۲۴/ج

 

ارسال نظرات